Ти ходиш неправилно

 
1

Еволюцията работи 4 милиона години, за да усъвършенства човешкото стъпало. А ние го съсипваме с всяка стъпка.

Ти ходиш неправилно

Ходенето е лесно. Вероятно смяташ, че ти се отдава и докато се шляеш из града, загрижен за икономиката, околната среда или наема, едва ли мислиш за начина, по който ходиш. Е, опасявам се, че имам лоши новини. Ти ходиш неправилно.

Вината не е твоя. Обувките са виновни. Не само високите тънки токчета, каубойските ботуши или другите уреди за мъчение. Всички обувки. Те нараняват стъпалата. Променят походката. Нужни са били 4 милиона години да развием уникалния си крак и специфична походка – удивително постижение на биоинженерството. Но само за няколкостотин години сме успели да изкривим чистата анатомична форма, пречейки на ефективността и лишавайки походката от естествената й грация и лекота. Знам какво мислиш – ако обувките толкова ми вредят, каква е алтернативата? Просто е. Ходи бос.

Ти ходиш неправилно

Ако поставиш обувката си на масата, най-вероятно върхът й ще е леко извит нагоре и няма да опира. Разбира се, босите ти пръсти не се извиват нагоре; те са устроени да се вкопчват в земята и да помагат при равновесието. Повдигането е, за да може кракът плавно да премине към следващата стъпка – защото самата обувка не го позволява. А кракът би го направил гъвкаво, от петата към външната страна на стъпалото, през свода, преди пръстите да дадат тласък напред. Но обувките не са пригодени да бъдат пластични. Можеш да огънеш почти всяка обувка по средата, но тази сгъвка не съвпада с мястото, където кракът ти би се извил – ако огънеш стъпалото си на това място, то би се строшило на две. За да компенсират тази липса на гъвкавост, обувките повдигат пръстите, за да може кракът да се „люшне“ напред.
Ако пък носиш високи токчета дълго време, сухожилията ти се скъсяват и тогава ти е удобно само с високи токчета. Всяко лято е пълно с жени, оплакващи се от болезнено изтръпване на стъпалата – резултат от смяната на обувките с ток с летните джапанки. Започнали сме да вярваме, че обувките, а не босите крака, са естествени и удобни, докато всъщност носенето на обувки създава нуждата от самите тях.

Модели

ДА ПОХОДИМ БОСИ

За няколко нови модела обувки се твърди, че осигуряват ползата от ходенето бос, макар да няма единодушие колко бос трябва да бъде босият крак.

MASAI BAREFOOT TECHNOLOGY – дебелата подметка имитира меката земя. Но не кракът ти прави прехода към следващата стъпка, подметката го прави вместо теб.

NIKE FREE – след десетилетия на ефектни обувки, Nike пуснаха модела Free: лек и гъвкав, в редица модификации, а Free 5.0 е като наполовина бос крак.

VIVO BAREFOOT – кожен пантоф с 3 мм подметка, устойчива на пробив. Достатъчно тънка, за да усетиш камъчетата и достатъчно гъвкава, за да се сгъва на две като портфейл.

VIBRAM FIVE FINGERS – този чорап от плат и гума с отделени пръсти е предимно за спортове сред природата, макар че поне един състезател е бягал с тях на Маратона в Бостън.

ПОХОДКАТА

Ходенето е като всяка друга физическа активност – можеш да се научиш как да го правиш по-добре. Това е указание как в три стъпки да задействаш отново машините в края на краката си.

С обувки

1. Стелката на петата способства за твърдо приземяване, което се утежнява с широките бързи крачки.
2. Дебелата подметка не позволява на стъпалото да се извива. Тази мудна походка с право стъпало понякога се нарича „кравешко ходене.“
3. Твърдата обувка пречи на пръстите да те изтласкат – затова краката работят, за да местят стъпалата нагоре-надолу.

Походка с обувки и боси крака

Боси крака

1. По-късите крачки позволяват да се приземиш меко на петата си, с леко превити колене – все едно ходиш по плажа.
2. Естествената стъпка започва от външния ръб на стъпалото, преди пръстите, а тежестта леко се разстила по земята.
3. Пръстите ти са устроени да те тласнат силно напред, за да навлезеш плавно в следващата стъпка.

Ходенето бос е сходно с бягането на бос крак. Идеята е да се елиминира силният удар в петата с нещо като „междинна стъпка“ – да се приземиш меко на петата, но веднага да преместиш тежестта към външната страна на съпалото, през свода и да се отблъснеш с пръстите – като движение в осморка през стъпалото.

В началото на 90-те швейцарски инженер, изучавал босата походка при масаите, разработва обувка, наречена MBT – Masai Barefoot Technology. Обувките били издигнати в култ, защото носенето им упражнява мускулите на краката. Да, след като поносиш обувките MBT, усещаш умора в задната част на краката. Но изобщо не усещаш земята.

С обувките Vivo усещането е различно – те възможно най-много те доближават до ходенето на бос крак. Първото, което забелязах, носейки Vivo, е, че всеки удар на петата ми върху паважа е болезнен. Скоро промених походката си по естествен начин, стъпвайки пó към средата на стъпалото и гъвкаво преминавах към следващата крачка, но краката ми бързо се уморяваха. Мускулите на стъпалото ми не бяха свикнали с такава усилена работа.
След като поносих обувките „бос крак“, открих, че наистина ги харесвам, в частност, защото усещах земята. Този начин на ходене си е цяло откритие. Променя походката и възприятията ти. Перспективата ти спира да бъде хоризонтална, т.е. ограничена до нивото на очите, а започва да става по-вертикална и още повече – обхваща 360 градуса. Добиваш ново усещане за нещата наоколо, включително и тези под теб.

   

1 коментар

  1. Не се бях замислял, а за кънки нещо имаме ли съвет, ножът забит в ходилото?

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.