Влез във форма: Митовете

 
0

„Ако тренирам редовно цялата зима, после пролетта няма да ми се налага. Да, този път няма да се отпускам – Коледа, Нова година, няма значение, няма да се залежавам. Я да си намеря едни упражнения – да си ги правя от вкъщи, че скоро навън няма да е за излизане” – ей такива мисли се въртят в главата ми в началото на зимата. Отварям Youtube – има клипче за всичко, точно като за мен.

Стегнато дупе, плочки за шест седмици 1-во ниво, плочки за шест седмици 2-ро ниво, кардио, във форма за 20 минути, тренировка за гърди, тренировка за цялото тяло, най-добрата тренировка за скиори, как трябва да тренират планинарите…

Е, как да си избера?

„Разбери какво искаш да постигнеш!” – чувам странен глас в главата си.

Паркур с изгрева

Как да влезна във форма

През вратата. Ако не стане оттам, опитай с прозореца. Успехът на това дали ще “влезеш’ в нещо, до голяма степен зависи от това откъде ще минеш. Влизането във форма не зависи само от телосложението или от възрастта. Голямо значение има това дали имаш стари травми, доколко е развита спортната ти култура, колко бързо работи метаболизмът ти, дали си слаб или пълен, когато започваш. Но най-важно е да установиш преди всичко останало каква е целта ти. Това казва и двукратният световен шампион по фрийрън и настоящ треньор Делян Димитров-Дидо: „Всичко се наглася спрямо “целта на атлета” – било то, за да бъде максимално подготвен за специфичен ден (денят на състезанието), било то за постигане на някакъв определен резултат или просто за една пълноценна тренировка.”

Делян Димитров - Дидо
Делян Димитров – Дидо

Съучастници

Веднъж разбрал къде искаш да влезнеш, е добре да си намериш съучастници. Всяка голяма операция си има „мозък”, нали така? А тъй като най-вероятно целта, която си си поставил, не е малка, този, който ще ти помага да я реализираш, не може да е случаен човек. “Майкъл”, който има клипче за всичко, не те познава и не знае дали имаш травми, дали можеш да изпълниш неговите препоръки, дали искаш да се качваш до 12-ия етаж по стълбите, без се задъхваш, или да се подготвиш за зимно изкачване на Матерхорн. Има хора, които това работят – съучастват. Дават съвети според индивидуалното състояние на тялото ти и му помагат да влезне във форма по най-правилния за него начин.

Митове и легенди за влизането във форма

Това, което важи за всички останали, важи и за теб.

Няма техники, които помагат на всички. „Ако сме наясно какво искаме, резултати винаги може да се постигнат, по много начини. За едни хора пътят е един, за други – друг, но с правилните усилия, вяра и знания, вярвам, че можем да постигнем каквото искаме” – казва фрийрънърът Дидо.

Ледено катерене

Мога да се храня както си поискам – нали тренирам усилено.

Докато тренираш усилено, организмът ти изисква и протеини, и въглехидрати, и мазнини. Ако не даваш на тялото си протеини, то започва да разгражда и губи мускулна маса. Ако не го храниш с въглехидрати, то губи от енергията си. Станимир Желязков – катерач със завидна биография в алпинизма, скалното и леденото катерене и много успешен треньор, казва, че спазването на хранителен режим е задължително: „Преди състезание и при определени цикли от тренировките е задължително да се храниш в зависимост от количеството енергия, която изразходваш. Не можеш качествено да възстановяваш, ако не се храниш добре.”

Останалите най-разпространени митове и легенди за влизането във форма, както и отговорът на въпроса откъде точно се влиза – през прозореца или през вратата, са в пълния вариант на статията, част от брой ЗИМА 2015 на списание 360°. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена.

Зима 2015

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.