SiFly: Български хидрофойлове завладяват световните води

Кайтсърфистът Александър Бачев разказва за новото си поприще и иновациите, които отличават марката от всички други

0
 

Сподели

Shares
Александър Бачев
снимка: Александър Бачев, личен архив

Хората с харизма сякаш са от друг свят. Гледаш ги едни такива… не, не са обикновени, а сякаш светят и през очите им можеш да надникнеш в друг свят. И като че ли житейската пътека, по която вървят, е един пътеводител на всякакъв вид галактически стопаджии. Стопаджии, търсещи собствените си предели и пределите на галактиката… Съдбата ни срещна с един такъв човек и ние много искаме да ви запознаем с него.

Той е млад, интелигентен и много целеустремен. Още като дете се захваща с уиндсърф, а през 2009 г. открива кайта, който се превръща в голямата му любов. Само година след като се покачва на “летящата дъска” , вече участва в първото си национално състезание, а малко по-късно идва и първото световно първенство. През 2014 г. постига и първия голям успех – 9-а позиция сред мъжете на световното първенство в Турция. Следват Световното и Европейско първенства, достигайки до 5-а позиция в световната ранглиста.

Александър Бачев
снимка: Александър Бачев, личен архив

През 2016 година преминава в нов, по-техничен клас, с нова екипировка – хидрофойл. Участва в над 60 международни състезания като през цялото време се задържа в челната десятка, а през 2019 г. достига 4-то място на Световните плажни игри в Катар.

Александър Бачев
снимка: Александър Бачев, личен архив

Той е Александър Бачев и е един от най-добрите кайтсърфисти на България!

Освен успехите в спорта, той винаги е държал на образованието си – завършил е СМГ, а след това физика в Германия и днес, по уникален начин използва всичко, което е научил до момента в спорта и класните стаи.

Вижте: Виктор Жеков за треньорската професия като призвание

Ето какво ни разказа Александър за новото начинание – SiFly, от което е част и както разбираме, и тук има попътен вятър:

Всичко започна след като се прибрах от Германия, където по стечение на обстоятелствата се запознах с инвеститора в проекта, който е много успешен и находчив предприемач – българин. В добрия смисъл е малко луд, хвърля се в много интересни идеи и не прави всичко само за сигурния бизнес и за парите, а обича да развива нови технологии. Когато аз се включих в проекта, той вече го беше стартирал на начално ниво. Още проучваше нещата, изпробваха се готови части от различни места – мачти от една фирма, крила от друга фирма, мотори, електроника и сглобяването им. Имаше изработени прототипи за да се изследва как работи тази система и къде са важните моменти. И когато се включих аз, беше във финалната част на тестовете на тези прототипи. Много добре паснах в екипа заради опита с кайта и образованието си, като физик. Макар че не съм научен работник, разбирам концепциите и въобще как работи цялото устройство от физична гледна точка, и от електрическа гледна точка. Отделно имам може би 15-ина години с кайта, а от 2016 г. имам опит и с хидрофойлове, които са на практика едно и същото устройство, само че в единия случай, задвижено от кайта, от вятъра, а в другия от електромотор. 

Александър Бачев
снимка: Александър Бачев, личен архив

С екипа се сработихме и започнахме да развиваме наша марка продукти. Разработката ни отне доста време. Очаквахме да се справим много бързо, но в крайна сметка проектът е доста комплексен, доста сериозен и като мащаб, и като технология. Вътре влизат части, произведени по тотално различни технологии. В цялото това нещо много теория и наука. Има много механика, много хидродинамика. Всичко трябва да е здраво, да е удобно за производство, да е ремонтопригодно. Самите хидрофойлове, профилите, които се използват, крилата, мачтата. Мачтата е това, което свързва фюзелажа, на който са поставени крилата и мотора и сърфа. При самата сърф дъска пък е много важна формата ѝ, отдолу. Как се завиват линиите, какви са повърхностите – дали са изпъкнали, дали са вдлъбнати, как се обтичат от водата. Цялото нещо е доста комплексно, бих го сравнил с това да направиш едни джет, по-скоро, отколкото да направиш сърф.

Вижте: С e-bike вече и по водата (видео)

Хидрофойл
снимка: Александър Бачев, личен архив

Създадохме серия от продукти SiFly – имаме различни големини дъски, различни дължини на мачтите, различни големини на крилата, като всичко е взаимнозаменяемо и може да си направиш сет, който ти пасва на тялото, като тегло, като височина и според начина, по който искаш да караш. Всичко се разглобява, влиза си в калъфи и става сравнително преносимо, сравнимо е с това да си пренесеш един уиндсърф до някой водоем. Естествено после направихме по-малки дъски, по-дълга мачта, по-малки крила, които са по-спортни, позволяват по-агресивно каране, повече лягане в завоите.

Александър Бачев
снимка: Александър Бачев, личен архив

В момента продължаваме да развиваме следващите генерации. Паралелно оптимизираме производствения процес и произвеждаме първата генерация. За да я пуснем за продажба ни отне около година и половина, макар очакванията да бяха за шест месеца. Имаше много фактори, които ни попречиха, пандемията също повлия много, основно на каналите ни за снабдяване с материали. Въпреки всичко се справихме и от началото на тази година сме на пазара като цялото производство е тук, в България. Основно в момента продаваме в Европа и Близкия изток, като готвим и експанзия към САЩ. Мечтата ни е SiFly да е номер 1 в тази ниша и да се разпространим из целия свят. 

Formula Kite 2019
снимка: Александър Бачев, личен архив

За момента основното ни преимущество пред конкурентите са софтуерът, който е написан от нас, и хардуерът, който също си правим сами. Не използваме готови модули – всичко е конструирано от нас и като интегрираме двете неща имаме възможност да получим по-добри функционалности. За нашите фойлове сме разработили цяла сървърна система, чрез която могат да се получават данни дали всичко по тях е изрядно или да се следят сесиите на каранията – GPS трака, скоростта, ъглите под, които си карал и други данни. Нашите бордове са първите, които разполагат с подобно нещо и са първите, които имат свързаност през мобилни данни със SIM карта. Разполагаме и с мобилно приложение, с връзка към тази клауд система, която съпортва бордовете. Връзката е през мобилни данни, Wi-Fi, Bluetooth – с доста сензори е, почти като смартфон. Тепърва смятаме да внедрим и още много други идеи за асистиращи функции и за безопасност. 

Реакциите на хората, които пробват фойловете е най-голямата ни мотивация, защото всички са изумени колко лесно е да се научиш да ги караш. Сетовете ни за начинаещи са най-лесните на пазара – обикновено около половин час е достатъчен, за да се научиш и после чувството е невероятно. Всички са с много позитивни отзиви! Като цяло стартовата ни точка беше да създадем лесен за приучаване фойл, така че максимално хора да се докоснат до този спорт. Оттук вече гоним разработването на по-спортни, състезателни модели. 

Хидрофойл
снимка: Александър Бачев, личен архив

Като ценови клас, спрямо другите производители, първата ни генерация фойлове седи някъде по средата. В момента готвим пускането на по-бюджетен и по-луксозен клас фойлове. Идеята е всеки да може да си намери модел, според предпочитанията и финансовите си възможности. 

Радваме се, и сме изненадани дори, че и у нас има голям интерес към фойловете ни. При това без кой знае каква реклама, тъй като за момента българският пазар не ни е в таргета. Но може би ще преосмислим това за следващия сезон. В крайна сметка в България условията не са толкова лоши. За фойл, най-вече за начинаещите трябва гладка вода, а ние имаме достатъчно язовири. По Черноморието също може да се кара, когато морето е тихо и няма прибой.

Хидрофойл
снимка: Александър Бачев, личен архив

Хидрофойлът има много малко съпротивление, когато се движи, под водата остават само крилата и част от мачтата, и това позволява да се постигат невероятни скорости. Например при вятър 6 възела (11 км/ч), можеш да се движиш според условията до около 5 пъти по-бързо, тоест с около 30 възела (55 км/ч)! При електрическите ни модели в момента сме постигали до около 41 км/ч, но все още не сме изпробвали състезателните ни крила, които са значително по-бързи. Но при е-фойловете целта не е скоростта, а по-скоро карвинга – завоите и самата разходка. Иначе батерията ни издържа до 2 часа каране. Като цяло в момента чакаме пробив в батерийните технологии, за да дадем ход на всичките си идеи. Предстоят ни още много нови неща!

Александър Бачев
снимка: Александър Бачев, личен архив

Повече за компанията SiFly и продуктите може да намерите Тук!

За Алекс Бачев може да научите повече в нашата книга „Български приключенци със световни успехи“.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.