“Boleron travel stories”: Съвети за летене със самолет по време на пандемия

Радиожурналистът Николай Петров и стюардесата Веси Ангелова - за промените, свързани с новата реалност

 
0

Сподели

0Shares
0 0

Навярно покрай пандемията летиш по-рядко или пък съвсем не ти се е случвало, откакто коварният вирус промени живота на планетата Земя.

Може би сега е по-сложно. Така се случи и след атентатите в САЩ през 2001 г. – в месеците и годините след тях бяха въведени нови, строги правила, редица забрани усложниха въздухоплаването, а прекарването на време по летищата и на борда на самолетите се превърна в голямо предизвикателство.

Но нима това ни спря да летим, да мечтаем да пътуваме и да сбъдваме мечтите си? Може би временно, но не за дълго.

nikolay_petrov_5
От “птичи поглед”. Снимка: Николай Петров

В рубриката “Boleron travel stories” с нашия партньор – първият онлайн застрахователен брокер Boleron, ще се опитаме да ти бъдем полезни именно в това – да погледнеш на пътешествията, включващи летене със самолет, като на нещо, което не стои в миналото, а е възможно тук и сега.

Срещаме те с един голям любител на самолетите и гражданската авиация. Той чете редовно по темата от дете, познава в детайли авиокомпаниите, машините, организацията на полетите и определено е в състояние да отговори на всички наши въпроси. А за промените след началото на пандемията разказва и стюардесата Веси Ангелова, която работи за една от най-големите големите авиокомпании в света.

Николай Петров е дългогодишен водещ на новините в програма “Хоризонт” на БНР. Носител на редица престижни награди. Колегите му го познават и като запален почитател на всичко, свързано със самолетите, и редовно се допитват до съветите му като надежден източник на информация по темата.

nikolay_petrov_6
Николай Петров. Източник: Личен архив

Как се зароди страстта ти към самолетите и летенето с тях?

Ники: Всичко може би тръгна от едно разписание на тогавашната БГА „Балкан“, което ми попадна по време на лятната ваканция след пети клас. Започнах да се вживявам, представяйки си летището, пътниците, самолетите. Първият ми полет беше на 7-годишна възраст, от Дрезден до София, със самолет „Ту-134“ на „Балкан“. Като ученик настоявах пред родителите си да пътуваме поне до Варна със самолет, само и само да летя. После летенето ставаше все по-достъпно, а и журналистическата професия прибави към списъка ми немалко полети. 

ВИЖ как 14-годишно момиче си построи самолет тук.
nikolay_petrov_2
На борда на самолет на “Луфтханза”. източник: Личен архив на Николай Петров

Като марка самолети съм почитател на европейския концерн „Еърбъс“, но държа да кажа, че и „Боинг“ произвежда чудесни машини. Любимата ми авиокомпания е германската „Луфтханза“.

Незабравим ще остане полетът ми с най-големия пътнически самолет в света – „Еърбъс А380“. Този двуетажен авиолайнер, който може да побере до 800 пътници в икономична класа, кацна за първи път в София през 2016 г. след един специален представителен полет от Франкфурт, на който се насладих и аз, благодарение на моя приятел – пилотът Марио Бакалов, който беше втори пилот на този полет. По негова покана бях сред 80-ината гости – журналисти, бизнеспартньори и почитатели на авиацията.

nikolay_petrov_1
По време на журналистическа командировка. Източник: Личен архив на Николай Петров

Бяхме настанени изцяло в бизнескласата на второто ниво – точно зад салона за първа класа, но можехме да обикаляхме на воля и двата етажа, след като екипажът любезно обяви: „Самолетът е ваш!“. Снимахме и се наслаждавахме на неусетното летене в търбуха на този авиокит. След като влязохме в българското въздушно пространство, получихме почетен ескорт от три изтребителя на българските Военновъздушни сили, а на летището бяхме посрещнати с тържествена церемония, с която София каза: „Добре дошъл на А380!“. Незабравимо изживяване в моята колекция от авиоспомени! Така че летенето с пътнически самолет за мен е едно цялостно усещане, едно съчетание от въодушевление, съзерцание, удоволствие.

ВИЖ за най-големия самолет в света тук.
Първи полет на най-големия самолет в света
Първи полет на най-големия самолет в света. Снимка: stratolaunch.com

В по-ранните години, когато нямаше интернет, откъде се информираше за авиацията?

Ники: Търсех специализирани списания. В началото на 90-те години авиокомпания „Балкан“ издаваше един вестник „Авиофорум“ – на луксозна цветна хартия с много информация и снимки. Това беше за мен първото подобно медийно прозорче към световната гражданска авиация. Иначе с приятел от детството, с когото споделяме обща страст към самолетите, като ученици обикаляхме бюрата на чуждите авиокомпании в София, за да събираме разписания и брошури.

Спирахме някой по-възрастен с молба да влезе в бюрото и да поиска едно разписание – тактика, която в повечето случаи проработваше. Отделно, молех всеки, който се връща отнякъде със самолет, да ми дава билета си или поне багажния етикет. 

Правиш ли си застраховка преди да пътуваш със самолет?

Ники: Да, правя си обичайната застраховка за пътуване за периода на пътуването. Иначе билетът за самия полет предвижда и застраховка, така че, ако не дай Боже, стане инцидент, авиокомпанията трябва да плати обезщетение.

Виж всички онлайн застраховки, предлагани от Boleron.

Новата реалност

Как пандемията промени гражданската авиация?

Ники: Безпрецедентното й приземяване за месеци наред беше първият и най-видим ефект. Тягостно беше да се видят толкова много самолети, принудително спрени от полет, паркирани по летищни писти със запушени двигатели, с облепени врати, без да е ясно не само кога, но и дали ще полетят пак. Авиокомпаниите свиха драстично дейността си и немалко от техния флот ще стане излишен, но все пак има и добра новина – от няколко месеца насам небето е доста по-оживено, отколкото преди година и дано тази тенденция се запази. Другият ефект от пандемията засяга самите пътници –

за да се качиш на самолета, ти трябва сертификат за ваксинация или отрицателен тест, по време на полета трябва да си с предпазна маска, предлаганите на борда услуги са ограничени

Това са ефекти, които може би ще доминират летенето със самолет за дълъг период от време.

Първи полет на най-големия самолет в света
Снимка: stratolaunch.com

Има ли промяна в изискванията за самата вентилация на въздуха в самолета?

Веси: Въздухът е пречистван със специални филтри, които филтрират 99.97% от вирусите в самолета.

НикиПо принцип въздухът в салона се обновява непрекъснато, но някои авиокомпании твърдят, че са монтирали и допълнителни филтри, които елиминират бактериите и вирусите.

Колко често се прави дезинфекция?

Веси: Самолетът се почиства и дезинфекцира след всеки полет и преди качването на нови пътници на него. По време на самият полет се дезинфекцират тоалетните и тяхните повърхности на всеки 45 мин.

НикиПреди и след всеки полет седалките на самолета вече биват основно дезинфекцирани. Освен това, някои авиокомпании предоставят на пътниците допълнителни дезинфекциращи кърпички или цели хигиенни комплекти.

Има ли промяна в разположението на местата, в капацитета?

Веси: Промяна в разположението на местата няма, както и на капацитета. Освен че има 6 блокирани седалки най-отзад при случай на съмнителен пътник, който проявява симптоми.

Ники: В първите месеци на пандемията повечето авиокомпании запълваха самолетите до определен процент от капацитета, като пътниците бяха разполагани през седалка или ред. В последно време тази мярка беше поразхлабена и често салонът бива запълван докрай. Маските обаче са задължителни.

С деца в самолет
Снимката е предоставена от peika.bg

Как е организирано движението на самото летище? Отнема ли повече време престоят на летището преди и след полет?

Веси: Препоръчва се 3 часа преди полет пътниците да са на летището заради повечето проверки на документи и т.н. При пристигане също отнема малко повече време, но зависи от държавата и организацията на летището, бих казала. Затворени магазини и ресторанти. Спазване на дистанция…

НикиПри влизането в летищния терминал може да бъде измерена температурата на пътниците с вече добре познатите дистанционни термометри. В терминала трябва да се носи предпазна маска и да се спазва дистанция както на чек-ин гишетата, така и при проверките по сигурността и граничния контрол. Авиокомпаниите повече от всякога насърчават своите пътници да се регистрират онлайн за полет, като свалят бордните си карти на своете смартфони или ги разпечатат на хартия. Така, ако пътува само с ръчен багаж, пътникът изобщо не отива до чек-ин гишето и поне там струпването на хора може да бъде сведено до минимум.

При всички случаи е добре да се отива на летището колкото може по-рано – най-малко един час преди полета, тъй като и без пандемичната ситуация, предполетните формалности отнемат време. На по-натоварени летища може да не успееш да стигнеш навреме до изхода за полета, ако си се забавил с идването на летището.

nikolay_petrov_3
Николай Петров и Марио Бакалов. Източник: Личен архив на николай Петров

Какво представлява здравният контрол на летищата?

Ники: Освен дистанционното измерване на температурата на пътниците, на летището бива проверяван новият сертификат, с който се удостоверява, че притежателят е или ваксиниран, или има отрицателен тест, или вече е преболедувал. Ако няма такъв сертификат, още веднага на летището медицински екип може да направи пи си ар – тест, ако държавата на пристигане е въвела такова изискване. Важно уточнение – ваксинация или отрицателен тест може да изисква и самата авиокомпания, за да те допусне на борда на свой самолет!

На земята контролът бива осъществяван от полицията, от самите летищните власти, или от представителите на наземния оператор, обслужващ пътниците на съответната авиокомпания от гишето до изхода към самолета. На борда, разбира се, екипажът контролира спазването на правилата, като при критична ситуация или неподчинение от страна на пътник, командирът има право да поиска извънредно кацане, за да бъде предаден нарушителят на полицията. А как самата авиокомпания спазва мерките, трябва да бъде контролирано от държавните здравни власти.

Веси: Здравният контрол може би най-вече се забелязва чрез меренето на температура и попълване на документи с въпроси, свързани със симптоми и посещения на държави. Спазването на мярките на пътниците се контролира от чек ин персонала – дали имат всички документи, които се изискват за съответната страна, за която ще летят. Когато са на борда, е задължително носенето на маска – и това вече екипажът го наглежда. А иначе за самите авиокомпании – IATA е един от главните органи, които определят условията за летене. И след това са съответните органи на самата държава, които правят проверки – като например GCAA.

Как се реагира, ако по време на дълъг полет някой от пасажерите прояви симптоми?

Ники: Според общоприетите правила за поведение, пътници с ковид-симптоми трябва да бъдат изолирани от останалите в обособена част на самолета. Екипажът уведомява летището, че на борда има хора със съмнение за зараза, за да може след кацането те веднага да бъдат прегледани от медицински екипи и евентуално откарани в болница.

Веси: Ако по време на полет пътник прояви симптоми, се обаждаме веднага на лекари които са на земята, и се консултираме с тях. Биха могли да ни инструктират да отделим пътника от другите, имаме специално облекло, ръкавици, очила и един човек се грижи само за него. Лекарите могат да кажат, че трябва да кацнем на най-близкото летище, за да се погрижат специалисти за пътника – така че, зависи от това как той се чувства и колко сериозни и застрашаващи са симптомите.

При промяна на мерките в съответната държава как реагират компаниите и как клиентите се информират за това?

Ники: Авиокомпаниите вече имат на своите сайтове подробна информация за мерките и изискванията за пътуване в пандемичната ситуация. Добрата практика е компаниите да известяват пътниците с есемес или по друг начин за всяка промяна в изискванията. Колко от тях го правят, е друг въпрос. Добре е всеки, на когото предстои пътуване, постоянно да се информира дали има някакво ново изискаване, като следи не само сайта на авиокомпанията, но и сайтовете на министерствата на здравеопазването и на външните работи.

Веси: Информация има на сайтовете на самите компании и чрез call-центровете им. Иначе компанията се свързва с пътниците, информира ги за промените и какви опции имат.

Съвети

За хора, на които предстои да летят за първи път със самолет?

Да не търсят истории за самолетни катастрофи и да не се влияят от негативно отношение на други хора към летенето. Страхът от летене е нещо нормално и човешко, но нагласата е индивидуална и може да бъде тренирана.

  • Ако ви е страх от височината, изберете си място до пътеката, а не до прозореца.
  • Ако имате клаустрофобия, не оглеждайте и не мерете непрекъснато салона на самолета, а отвличайте вниманието си с нещо друго. Четете, слушайте музика със слушалки, хапнете и пийнете нещо, по възможност завържете разговор със седящия до вас.
  • Това, че някой някога е преживял голямо „друсане“ при летене, не означава, че и вашият самолет ще попадне в турбулентна зона. Не е задължително, но дръжте колана си закопчан по време на целия полет, както при пътуване с кола.
  • Мислете си колко бързо самолетът ще ви отведе до желаната дестинация и не забравяйте колко усъвършенствани са вече пътническите самолети и аеронавигацията. Каквото и да ви притеснява, обръщайте се към екипажа. Стюардесите и стюардите не са просто украшения или пък разносвачи на храна и напитки, а ваши домакини и спътници, които имат задача да следят за сигурността ви. Следвайте техните инструкции.
  • Има най-различни сайтове, които предлагат резервации на полети. Може да бъдат ползвани за информация и за сравняване на цени и маршрути, но билетите е по-добре да се купуват от сайтовете на самите авиокомпании като предпазна мярка срещу измами. Освен това трябва да се има предвид, че подобни сайтове, особено ако са на туристически агенции, често налагат допълнителни такси, което може да оскъпи билета.

    nikolay_petrov_4
    Облаците – като захарен памук. Снимка: Николай Петров

Как да подготвим деца за първо летене със самолет?

Ники: Личното ми впечатление е, че на децата им е интересно да летят и повечето от тях сякаш не се страхуват толкова. Ако предварително детето не пита нищо за полета, можем ние да му зададем няколко въпроса и така да разберем дали има притеснения.

Можем да му обясним как летят самолетите, как ще се засилим по пистата, ще се издигнем, ще гледаме отгоре как къщите и колите стават все по-мънички, и как някои облаци приличат на захарен памук…

Възможно е повечето въпроси да дойдат след качването в самолета и дори чак след излитането, така че трябва да бъдем готови да отговаряме по всяко време. Разбира се, дори самите ние да изпитваме страх от летенето, не трябва да показваме това пред детето, а да му обясняваме спокойно.

ВИЖ още съвети за пътуването с деца в самолет тук.
Още истории за пътешествия и съвети, свързани с тях, четете в рубриката ни “Boleron travel stories”.

Сподели

0Shares
0 0

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.