5 първи стъпки към зимната планина, които ще ви помогнат да избягвате проблеми!

 
0

Сподели

Shares
Снимка: Unsplash.com

Предстои ти първия сезон посветен на зимната планина! Вълнуващ момент! Дори да е втория или третия сезон, реално говорим за онези първи срещи със снежните склонове, които трудно се забравят. Големият въпрос е дали ще ги забравим трудно, защото сме направили нещо невероятно яко или непоправимо безразсъдно!

Първите стъпки в зимната планина са изпълнени с несигурност. Несигурност породена от куп въпроси, чиито отговори трябва да открием. Мога ли да отида там? Колко е опасно и трудно? С тази раница ли да ходя? С кои обувки?

Ето защо е важно да „проходиш в зимната планина“ редом с някой достатъчно опитен, който структурирано и разбираемо да те запознае с важните детайли от зимното планинарство. Ако плановете ти за зимата са амбициозни и надвишават леки разходки в горите на Витоша, то е силно препоръчително да преминеш курс по зимно планинарство и курс по лавинна безопасност, които да те запознаят с реалните мащаби на рисковете, с които ще се занимаваш – лавини, планинска метеорология, опасни терени, работа със специализиран инвентар, адекватна екипировка.

Снимка: Unsplash.com

В следващите редове, обаче, ще ти разкажем за 5 елемента от подготовка за зимната планина, които не се продават в магазини и може още днес да си ги изработиш сам. Екипировката и подготовка не се състои само от вещи и курсове. Качествената подготовка изисква също цели, план и самооценка, които сами трябва да поставим! Те няма да ни помогнат да газим в снега по-лесно или да сме по-сухи, но със сигурност са много важна част от способността ни да взимаме правилните решения в зимната планина.

1.Цели за моя (първи) зимен сезон!

Зимната планина обича подготвените, а за да си подготвен трябва да знаеш за какво се готвиш. Направи си списък на твоите цели и желания за предстоящата зима. Те трябва да се резултат на адекватна самооценка( още по темата в края на статията) и да не надхвърлят възможностите ти.

Желаеш да изкачваш върхове и да откриеш високата планина?! Кои върхове, с каква трудност са? Може би легендарните Мальовица и Вихрен или панорамните, но по-лесни, Безбог и Мечит или просто искаш всяка неделя да излезеш и да подишаш чист зимен въздух в някоя гора. Когато поставиш целите, ще можеш много по-лесно да си отговориш на следващите въпроси. Имам ли нужда от курс по зимно планинарство? Моета физическа подготовка достатъчно добра ли е? Имам ли нужната екипировка?

Снимка: Unsplash.com

Зимната екипировка е широка тема, но ето как правилно поставените цели ще ви отговори на един от големите въпроси, които поставя. А именно каква раница е необходима за зимните ти преходи. Често първата раницата, с която се сдобиваме е излишно голяма, защото нямаме реална представа  къде ще ходим с нея. Като добавим към този факт и общотоприетото схващане, че зимата имаме нужда от много екипировка, резултат е че излизаме от магазина с огромна 60 литрова раница, за да ходим на еднодневни преходи или ненужно скъпа щурмова раница, която разхождаме  в гората.

Снимка: Unsplash.com

Ако знаеш, че искaш да ходиш дълбоко в зимната планината с нощувка по хижи то е добре да се насочиш към раници с обем 45-60 литра. Сигурен си, че предпочиташ вечер да се прибереш на топло вкъщи или в някоя уютна къща за гости, то за еднодневни преходи във високата планина може да избереш раници с обем 35 – 45 литра. Зимните ти цели са свързани с приятни разходки в горския пояс и спорадични излизания до някой по-висок, но лесен връх, напълно спокойно можем да ползваш раница около 30-35 литра.

OSPREY Раница Talon 44

Снимка: hikemuch.com

Talon 44 е създадена за планински професионалисти и съдържа всичко, от което бихте имали нужда по време на дългите дни на открито

2.План за деня

Целите за сезона са начертани и вече поемаш на първите преходи. Дори да си в организирана група с водач или курс е много важно предишния ден да се запознаеш с плана за деня и с резервните варианти.  Предварителното съставяне на План Б е много важно за преходите в зимната планина. Често условията в планината не съдействат на нашия оригинален план и ние трябва да се адаптираме бързо. С предварително обмислени варианти е много по-лесно да изберете най-доброто решение, без да се налага да се чудиш в студ и вятър: Ами сега накъде?

Снимка: Unsplash.com

Добрият план и наличието на план Б ви помага също така да избереш плавилно екипировката, която трябва да сложиш в раницата. Да предположим, че този уикенд отиваш на връх Безбог, но прогнозата е за силен вятър от северозапад. Логично решение би било, да не се изкачите по класическия зимен маршрут към върха, а да преминете по източното ребро на, което ще е заветно. Докато по класическия път почти винаги има избита партина, тъй като върха е посещаван редовно, то преминаването на източното ребро, гарантирано ще изисква използването на снегоходки, за да не се затъва в неотъпкания сняг!

Тези детайли е много важно да се обмислят и планират преди заминаване, за да не оставите снегоходките вкъщи.

TSL Снегоходки TSL – 325 Ride

Снимка: www.4camping.cz

Снегоходки TSL – 325 Ride притежават нова Flex система за предно затягане, подходящи за начинаещи.

3.Детайлна прогноза

Много е важно да започнеш да следиш прогнозата в детайл. Всички метеорологични приложения и прогнози се опитват да превърнат прогнозата в една лесна за разбиране картинка тип – слънце, облак, снежинка. Същевременно с това те предлагат и един огромен обем допълнителна информация, която е там, ако се разровим още.

Освен стандартните въпроси каква ще е температурата и дали ще има валеж, вятър и облачност, може да се запознаеш и с още няколко важни фактора:

  • Височина на облачността – много от сайтовете предлагат метеограми, които ти показват какъв тип облачност да очакваш и на каква височина. Често се случва при прогноза за гъста облачност, на терен да имаме висока слоеста облачност високо над планината и видимостта да не бъде нарушена. В други случай при прогноза за разкъсна облачност със слънце, на терен да имаме ниска купеста облачност на височина между 2000 и 3000 метра и цял ден да няма видимост.
  • Посока и сила на вятъра – посоката на вятъра е изключително важен показател, за да знаеш дали планът е добър и дали има нужда да го адаптирате още преди да си тръгнал. Ако планираш да се разходите из циркуса на 7те езера в Рила, но виждаш силен запад или северозапад, почти сигурно е, че ви очаква ден със закопчани ципове до горе и качулка на главата. Една добра причина да смените плана и да се разходите на завет до хижа Мечит и връх Малък Мечит, например.
Снимка: Unsplash.com

Посоката на вятъра и облачността също могат да те подсетят дали да носиш котките в раницата, особено когато говорим за края на сезона. Тогава започваме да виждаме по високи температури, което създава очакване за мек сняг и дълбока удобна следа за ходене. Ниската облачност и силния вятър, обаче, могат да задържат снега твърд като лед и да се окаже, че не можеш да преминеш привидно лесен и къс пасаж.

Такъв пасаж може да бъде финала на изкачването на връх Полежан. Всяка събота и неделя с малко по-хубаво време към върха се отправят десетки туристи, много от тях без котки. Финалните метри до върха могат да крият опасност от фатално падане, ако попаднеш там на ден с твърд  сняг и лед. Ето защо е добре да носим котки за този маршрут дори и в края на сезона.

CAMP Котки STALKER UNIVERSAL

12-те шипа на котките STALKER осигуряват прецизно прилягане към туристическите обувки с  конструкция от хромирана стомана, която издържа във времето и термополастични колани при пръстите и петата.

4.Времеви разчет

Важно е преди да потеглим на преход да знаем 3 неща – колко време ще ни отнеме планирания преход, в колко часа ще достигнем най-високата ни точка и кога е залеза на слънцето. Наличието на добър разчет може да бъде нещо много субективно или нещо много точно, зависи от организацията в групата с която се движиш.

За зимни преходи може да се използва съвсем грубата сметка, че се изкачваш със скорост 250 вертикални метра за един час и се спускаш със скорост 350 вертикални метра за един час. Извън това време са големите почивки за ядене и времето за снимки (в някой групи абсолютно неподлежащо на контрол). Важно е да вземеш в предвид и физическата ти форма, за която ще говорим след малко! Гореописаните времена са с нормално туристическо темпо, без да се бърза.

Снимка: Unsplash.com

Един пример: Планираш да се изкачите на връх Мечит. Дълъг, но технически лесен преход. От паркинга до върха ви очакват 1300 метра денивелация. Ще са ви необходими 5.30 часа за изкачване(1300:250) и 3.30ч за спускане (1300:350). Като добавим към това време 2 по-дълги почивки за хранене: 30 минути на върха и 30 минути в хижата, дължината на вашия преход ще бъде минимум 10 часа!

Знайки, че ще тръгнете около 8 часа от паркинга, това гарантира прибиране обратно на колите най-рано в 18.00ч. Ако вашия преход е планиран за месец декември или януари е сигурно, че ще трябва да разполагаш с челник, тъй като през последния 1 час от преход ще ходиш на тъмно в гората.

Преживяване, което е изключително приятно, ако е планирано и сте подготвени с правилните дрехи и добър челник, който да осветява пътя ви.

PETZL Челник TIKKINA

Челник TIKKINA на PETZL предлага светлина от 250 лумена, с които никога няма да ви е тъмно.

5.Обективна самооценка

Какви са моите възможности? Когато навлизаме в зимната планина този въпрос е с много неясен отговор. Много хората виждат планината като възможност да тестват своите възможности. Това е съревнование, което рано или късно, може да ни излезе доста “солено”!

Предлагам ти 3 инструмента, с които да направиш добра самооценка на възможности си и така да избереш правилно първите си зимни преходи.

  • 300 метра по-малко от лятото. В планинарастовото съществува границата на 1000 метровите изкачвания. Един ден с изкачени 1000 вертикални метра се счита за стандартно дълъг преход. Ако вече се справяш без проблеми с 1000 метра денивелация през лятото, то избери преход с 300 метра по-малко за първи зимен преход.
  • Едва се качих през лятото, значи не пробвай през зимата. Ако много трудно си се справил с един маршрут през лятото, то това значи, че през зимата ще бъде 2-3 пъти по-трудно. Насочи се към по-леки преходи и първо натрупай опит.
  • Ако никога не си ходил 10 километра в живота си, не е добра идея да пробваш за първи път през зимата. Ако не ходиш на планина, но точно тази зима си решил да започнеш, то ти препоръчвам да отказваш всяка покана за амбициозен план или емблематично изкачване от приятели. Започни с 3-4 леки разходки в зимната планина (Черни връх на Витоша при добра прогноза), за да разбереш какви пропуски има в екипировката, въобще харесва ли ти и имаш ли нужната физическа подготовка.
Снимка: Unsplash.com

Неделима част от представянето на нашето тяло в зимната планина е свързано с това как и с какво го храним по време на нашите преходи. Кога има нужда от въглехидрати и кога от протеини, колко вода да консумираме са обширни теми, които ще засегнем в други статии. Един добър съвет е да носите със себе си топла течност. Подсладения чай в термоса в края на деня, когато краката ти са натежали от умора, може да ви зареди с още енергия за час-два напред!

PRIMUS Термос Vacuum bottle 0.5L

 Термос Vacuum bottle 0.5L на PRIMUS е двустенен термос от неръждаема стомана с прахово покритие.

За финал, преходите в зимната планина са просто едно хоби! Няма нужда да поемаме неоправдани рискове за живота си в името на едно хоби :). Подходете с уважение към зимната планина и се движете бавно, но уверено, по кривата на планинарското знание. Силно препоръчително е да преминеш през курс по зимно планинарство и лавинна безопасност преди да се отправиш към големите бели върхове.

Снимка: Unsplash.com

Посете магазини SPORT DEPOT в град София на адреси: ж.к.Младост IV, ул. “Васил Радославов” 6 или SPORT DEPOT MEGA STORE на адрес бул. “Цариградско шосе” 143 до Интер Експо Център, както и на официалният им онлайн магазин .

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.