Във въздуха с Garmin

 
0

Въздушните спортове бавно, но славно се развиват в България и ако ви трябва средство за ориентиране, то със сигурност сте обмисляли да си купите GPS. За професионално моторно летене има GPS-и, отговарящи на специални изисквания, но ако сте любител с безмоторно ВС (въздухоплавателно средство), ще ви дадем няколко полезни съвета.

Във въздуха с Garmin

При избор на GPS за любителско безмоторно летене – парапланеризъм, делтапланеризъм и ултралеки безмоторни самолети, най-ценното, което трябва да желаете от уреда, е да ви дава скорост спрямо земята. Ако летите с парапланер, въздушната ви скорост се променя в малки граници и те обикновено са известни за всеки модел парапланер, така че закупуването на уред за въздушна скорост не е приоритет за повечето пилоти. Имайки скоростта спрямо земята, вие може да определите горе-долу от къде и колко силен е вятърът на височината, на която летите. За това обикновено е достатъчен само един завой на 360 градуса. Тази информация е важна за безопасното летене и приземяване, а при по-напредналите помага да летят по-дълго и по-надалеч. Почти всички пилоти на безмоторни ВС имат вариометър, така че няма дълго да коментираме височината. С GPS мерим височината над морското ниво, ако имаме релефна карта, можем грубо да си направим сметка на каква височина над релефа летим, но обикновено и окомерният метод е достатъчен.

eTrex® 30
eTrex® 30

Други данни, които ползваме при летене и можем да получим от всеки GPS, е посоката, в която летим. За безопасността на пилота при лоша видимост или в облак е изключително важно да знае в какъв курс лети. Нещо, което не винаги се използва, но е полезно, е разстоянието до точка. Това може да е мястото за кацане или някаква цел, която сме си поставили за деня и знаейки точното разстояние, можем да оценим дали ще долетим до там при тези условия или ще трябва да си изберем друга, по-близка цел. Нещо, което не е свързано с безопасността, но пък е много полезно и интересно, е записът на следа – т.нр. tracklog. Ползвайки GPS при летене, можем след като се приберем да свалим tracklog-а и да разглеждаме и получим полезна и интересна информация. Тази функция ни дава възможност да разберем къде сме летели, колко нальот (часове, прекарани във въздуха) имаме за деня, на каква височина сме се издигнали, с каква скорост сме летели и много друга информация в зависимост от програмата, която ползваме за разглеждане. Google Earth например ни дава възможност да повторим полета върху 3D картите и да обмислим къде и кога сме сбъркали, дали не е имало по-добър маршрут, за да летим по-дълго, или просто да се изфукаме пред някой на какви страхотни места сме били. Всички гореспоменати данни можем да получим от най-базовите модели GPS и при Garmin избора е голям.

GPSMAP® 64s
GPSMAP® 64s

Ако искаме да ползваме GPS-а за доказване на прелетян маршрут по състезания, трябва да знаем, че всички споменати модели тук записват tracklog с тъй наречения G-record и че тези логове могат да се ползват при доказване на полети за състезания или Leonardo например. Хубаво е да знаем, че ако ще се навигираме по маршрута на състезанието с Garmin, тези модели не ни дават възможност да настройваме различни радиуси на точките по маршрута. В последните години почти на всяко състезание по пара- и делтапланеризъм задачите са с точки с различни радиуси. Ако нямаме друг специализиран уред за състезание, ще се наложи ръчно в полет да сменяме точките от маршрута и затова е хубаво да избираме GPS-а така, че да е удобен за работа.

Dakota™20
Garmin Dakota™20

Сериите часовници и GPS-и за ръка fēnix®, tactix и ForeTrex ни дават най-важната и полезна информация, но формата и размера на екрана не ги прави много удобни за ползване от пара- или делтапланеристи. Ако ни трябват само най-важните неща и не искаме да правим големи инвестиции, eTrex® 10 ще ни свърши работа. Това е малък уред, но дисплея му е 128х160 пиксела, което е напълно достатъчно. Закрепва се лесно на збруята, работи с обикновени батерии около 25 часа и е сравнително удобен за работа с ръкавици. Както всички допълнително GPS-а, за които ще става въпрос, и този е водоустойчив, а дисплеят се вижда идеално на пряка слънчева светлина. Нещата, от които ще се лишим, са подробна географска карта, защото този модел не е предвиден за допълнително качване на карти. Също така, той няма барометричен датчик, който може да ползваме като резервен вариометър и ни дава само допълнително височина над средно морско ниво (нсмн).

Oregon® 650
Garmin Oregon® 650

Ако имаме GPS за навигация докато летим, защо да не го ползваме и след това. Много често кацаме на непознати места, където никога не сме били – вятърът и условията не познават граници. В такива ситуации, за да не изпадаме в неловкото положение, обикаляйки и задавайки нелепи въпроси къде се намираме, сякаш сме „паднали“ от небето, можем да се доверим на GPS с карта. Една подробна карта в GPS ще ни даде и варианти как да стигнем бързо до цивилизацията и ще ни спести излишни разходки с тежка раница. Garmin предлагат следните серии с карта: eTrex®, GPSMAP® 64, GPSMAP® 78, Dakota™, Oregon®, Montana™ и Monterra. Първите 3 серии нямат touchscreen/сензорен дисплей, което ги прави по-здрави при падане и по-удобни за работа с ръкавици. Повечето пилоти настройват GPS-а си преди да излетят и по време на полет само гледат данните на дисплея. Не цялата нужна ни информация обаче може да се изобрази на една страница, затова понякога се налага поне да сменяме страницата на GPS-а, което в този случай става с натискането на един бутон. Хубавото е че GPS-ите на Garmin, които са с touchscreen/сензорен дисплей, имат и бутони отстрани, което ни позволява да правим някои прости операции през устойството, като например да си сменим страницата с компаса на страницата с картата, за да видим над кое село прелитаме.

Montana™ 650
Garmin Montana™ 650

При GPSMAP® серията бутоните не са отстрани, което ги прави малко по-удобни за работа. Тази серия е добър избор, ако държим на здравина, удобство и хубав цветен дисплей, на който да разглеждаме бързо зареждащи се 3D-релефни и други географски карти. Тази серия е с Quad helix антена, която ще ви помогне да се навигирате в места със слаб сигнал, които за щастие са обикновено на земята. Не се знае обаче дали някой много добре развит облак няма да блокира сигнала до вашият GPS в най неприятния момент. ГЛОНАСС – съвместимият приемник, пък ви дава достъп до още 24 спътника, което подобрява още повече точността, бързината и сигурността на определяне на вашето 3D местоположение.

Monterra
Garmin Monterra

Ако обичате да сте в крак с технологиите и да улесните навигацията си във въздуха и на земята, може да обърнете внимание на сериите Oregon, Montana и върхът на екстрите Monterra. В тази група модели, ще може да се възползвате от вградена камера, ще може да качвате 3D карти с подробен релеф и всичко това се визуализира бързо благодарение на по-добрите възможности на процесора. Тези GPS-и ще са ви полезни не само във въздуха, но дори когато пътувате по пътищата или сте из планините или града на разходка. В тези серии екраните са още по-големи (240х400 / 272/480 пиксела или диагонал на екрана от 7.6/10.2 cm), което ви дава по-добра визуализация на информацията, която ви интересува, много по-удобно ориентиране по картата и удоволствие да разглеждате всичките екстри които ви предлагат към основните GPS функции.

Повече за продуктите на Garmin в България можете да научите от garmin.bg.

fēnix®
fēnix®
   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.