“Boleron moto stories”: Основните видове aвтомобилни състезания

Правилата, предизвикателствата, емоциите.

0
 

Сподели

Shares

“Boleron moto/auto stories” е втората рубрика в 360mag, вдъхновена от любовта към пътуването на първия изцяло онлайн застрахователен брокер в България – Boleron.

В поредната статия от рубриката ще се разходим из света на автомобилните състезания, за да разберем, кои са петте основни вида, какви са техните особености и предизвикателства пред участниците, а също ще надникнем и към някои от най-престижните надпревари от всяка категория.

Състезания на писта

Източник: pixabay.com

Трасе: Затворен състезателен терен, с равно твърдо покритие, сложна конфигурация и голямо количество завои. 

Настилка: Асфалт.

Правила: За разлика от другите видове състезания, за които е характерно придвижването между предварително зададени отсечки, тук целта е участниците да правят обиколки на пистата – определен брой, или пък за време. На теория всичко е много просто – повеждаш опонентите си с няколко обиколки, вземаш всички завои, без да излетиш от пистата, и победата е твоя! На практика обаче зад това нещо се крие голямо количество професионализъм и екипна работа. Инженери, техници и пилоти са в непрестанна надпревара с конкурентите не само на пистата, но и извън нея, в устрем да създадат, поддържат и управляват най-добрата машина, по най-добрия начин.

Формула 1

Източник: pixabay.com

Формула 1 е едно от най-популярните автомобилни състезания по писта. Кръгове от него се провеждат на пет континента – Европа, Азия, Северна и Южна Америка, Австралия. Автомобилите са специално конструирани болиди с открити колела, способни да понесат пробег от няколкостотин километра по писта с висока скорост – около 340 км/ч по правите отсечки при някои писти и около 180 км/ч по завоите. Това е световен шампионат, при който всичко е на максимум – най-бързите автомобили, най-добрите пилоти и инженери, най-големите бюджети… Отделните етапи се наричат Гран При, а успоредно с пилотите, инженерите се борят за купата в конструкторския шампионат.

NASCAR

Снимка: Pixabay.com

National Association of Stock Car Auto Racing или Националната асоциация по състезания със серийни автомобили е едно от най-популярните състезания в САЩ. Води началото си от времето на сухия режим в САЩ, когато трафикантите модифицират своите автомобили, за да имат предимство пред гонещите ги полицаи. Именно това е и отличителната черта на NASKAR машините – мощни двигатели, скрити под леки купета с облика на някой серийнопроизвеждан модел, опасани допълнително с надеждна система от ролбари, които защитават пилота. Колкото до самото състезание – по време на всички 36 етапа от шампионата пилотите непрекъснато завиват наляво, опитвайки се през това време да не се блъснат в съперниците си или в трибуните. Въобще свирещите колела, скупчените един в друг десетки автомобили, движещи се с бясна скорост и зрелищните катастрофи – всичко това са отличителните черти на NASCAR.

Рали

Източник: pixabay.com

Трасе: Най-вече обикновени пътища от пътната мрежа, изолирани за състезанието.

Настилка: Асфалт, почва, чакъл, лед, сняг, пясък, камъни и др.

Правила: Вместо по затворени трасета, този автомобилен спорт се осъществява по определени отсечки от пътната мрежа. Участниците се състезават от точка до точка, като стартират през равни интервали от време и тяхното състезателно време се измерва чрез междинни контроли. Победител е този, който измине състезателните отсечки за най-кратко време. Машините са специално модифицирани за целта заводски автомобили, които отговарят на всички закони за движението по пътищата. 

Дакар

Източник: pixabay.com

Едно от най-популярните състезания в този “жанр” е бившето рали “Париж-Дакар”, което От 2009 до 2020 година ралито се провежда в Южна Америка, след което се премества в Саудитска Арабия. В ежегодния трансконтинентален формат участват професионални и любителски екипажи с машини от различни класове – от АТВ-та до товарни камиони. Всеки участник е екипиран със собствен GPS тракер и карта, върху която е отбелязан маршрутът и задължителните точки. Победител е този, който достигне пръв до финалната точка, без да се е потрошил по пътя, в буквален и преносен смисъл. През всички дни на тази основно офроуд надпревара автомобилите и екипажите работят на предела на възможностите си, като всяка повреда се остранява нощем, за сметка на часовете за сън. Затова и често се случва някой участник, вместо в крайната точка на ралито, да финишира в болничното легло.

Будапещ-Бамако

Снимка: Личен архив

Известно още като “Великата африканска надпревара”, това е най-голямото, в световен мащаб, любителско рали. От Унгария до Мали, състезанието преминава под надслов “Всеки. На всяка цена. По какъвто и да е начин”. Правила почти няма – съставът на екипажа, видът транспортно средство, точността на маршрута и времето нямат значение, а до финала можете да се придвижите дори и пеша. Важното е едно – добрите каузи, подпомагащи местните общности, в страните, през които преминавате, тъй като Будапещ-Бамако е благотворително рали. 

ВИЖТЕ ОЩЕ: Двама българи за тяхното преживяване на Будапещ-Бамако

Трофи

Източник: pixabay.com

Трасе: Пресечена местност

Настилка: Блата, реки, сняг, кал и др.

Правила: Това е територията за високопроходими автомобили със задвижване на четирите колела, висок просвет, кални гуми и блокировка на диференциала. Пилотите на тези специално пригодени офроуд превозни средства трябва да преминат през тежки препятствия без закъснения, грешки или повреди. Последното условие не е лесно да се изпълни – при линейните и навигационните специални етапи вероятността от произшествия и принудителни спирки надвишава 146%, така че машините предварително се оборудват с лопати, крикове, лебедки, въжета и безстрашни навигатори, готови да се заровят до кръста в калта. Трофи са едни от малкото турнири, където е нормално да се помага на конкурентите, ако например някой затъне в блатото. Защото, подминете ли го и изложите по този начин животът му на риск, никоя победа няма да поправи стореното.

Rainforest Challenge

Едно от популярните трофи състезания се провежда в Малайзия, в края на ноември и началото на декември, по 800-километров маршрут. Целта тук не е да шофирате бързо, а изобщо да успеете да финиширате. Както си личи и от името му, Rainforest Challenge предлага на участниците всички видове предизвикателства, които дъждовните тропически гори могат да осигурят, при това в сезона на мусоните, когато вали почти непрекъснато и при 98% влажност на въздуха. Интересът към това предизвикателство за хора и машини е голям и всеки път в него участват екипажи от повече от 30 държави, като в различните години количеството на машините, които не успяват изобщо да финишират достига до внушителните 70% от общия брой стартирали. Някои от автомобилите остават в джунглите завинаги. Затова и в началото на всяко издание на организаторите провеждат брифинг със състезателите, на който се обръща специално внимание на оборудването, начините на придвижване и техниките за оцеляване в джунглата.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Off-road предизвикателството Rainforest Challenge – Дъждът

Експедиция-Трофи

Трансконтиненталното състезание от Мурманск до Владивосток, в Русия е най-дългото зимно авторали в света. Включва цели 12 500 км от фара Кола Бей, Мурманск в северозападната част на Русия до фара на залива Золотой Рог, Владивосток в Далечния Изток на Русия. Това е и изобщо най-дългото рали, изцяло в рамките на една държава. Всеки отбор е с две превозни средства, като всяко превозно средство е с екипаж от трима души. Задължително е поне един човек от всеки отбор да е от женски пол. Състезанието се състои от няколко етапа и включва офроуд елементи, ориентация и неочаквани логически задачи, свързани с намиране и достигане на междинни точки. Маршрутът е Мурманск – Санкт Петербург – Москва – Екатеринбург – Новосибирск – Красноярск – Иркутск – Хабаровск – Владивосток и отнема около 2 седмици. Отборите се елиминират в края на всеки етап, а крайните победители в състезанието получават 10 кг чисто злато.

Погрижи се за своята сигурност и за сигурността на другите на пътя, като направиш удобно своята онлайн застраховка “Гражданска отговорност”.

Състезания за издръжливост

Източник: pixabay.com

Трасе: Затворени състезателни писти

Настилка: Асфалт

Правила: Както се подразбира, този тип състезания са предназначени да тестват издъжливостта на оборудването и на участниците. Целта може да бъде или най-бързо изминаване на определено количество обиколки, или да да се направят най-много обиколки за определено време. Обикновено екипажите се състоят от двама до четирима пилоти, които имат право да се сменят по време на състезанието, както и да спират за отстраняване на неизправности по автомобила. Най-често подобни състезания се провеждат за 6 часа или 1000 км. По-дългите прояви продължават приблизително 12 часа или 1600 км, а най-тежките – цели 24 часа.

24-те часа на Льо Ман

Източник: pixabay.com

Най-старото състезание за издръжливост в света се провежда във Франция на пистата Сарте от 1923 г. Целта тук винаги е била да се определи най-надеждната и икономична кола, а победител е екипажът, който е успял да измине най-голямо разстояние за 24 часа. Състезанието се провежда през лятото и често се усложнява от жегата, но никакви затруднения не спират тези, които искат да сложат емблематичната Тройна корона на състезанията за издръжливост, спечелвайки още 24-те часа на Дайтона и 12-те часа на Себринг. Между другото, състезанията в Льо Ман са включени и в тройната корона на целия автомобилен спорт, включваща още победи във Формула 1 и в състезанията IndyCar. Авторитетът на 24-те часа на Льо Ман е такъв, че победата в това състезание се смята от много пилоти и отбори за по-важно от спечелването на целия световен шампионат.

24-те часа на Нюрбургринг

Източник: pixabay.com

Състезанието съществува от 1970 г. и се поддържа от най-големия в Европа и в света автоклуб – немският ADAC. Провежда се на северната отсечка на едноименната писта, не напразно наречена „Зеления ад“ – това е една от най-опасните писти в света. На старта на Nordschleife се нареждат 220 спортни автомобила, разделени в три групи. Общото количество състезатели е около 800 души. Всеки екипаж е съставен от 3 до 6 души, като всеки от тях има право да прекара не повече от 2,5 часа зад волана, а след 2-часова почивка има право отново да поеме управлението. Въпреки че по-голямата част от участниците са аматьори, участващи с голямо разнообразие от автомобили, професионалните екипажи са тези, които се борят за победата със своите специално подготвени автомобили, съответстващи на нива GT3 и GT2. Освен със съревнованието помежду си, професионалните пилоти трябва да се справят и с голямото количество любители, които ги заобикалят, постоянно създавайки предпоставка за сериозни инциденти.

Драг рейсинг

Източник: pixabay.com

Трасе: Прав участък или отсечка от затворена писта 

Настилка: Асфалт

Правила: Най-общо казано, драг състезанията представляват надпревара по права отсечка. Може би тази дисциплина звучи скучно, но един дребен детайл опровергава това – драг автомобилите развиват чудовищно ускорение, като пилотите изпитват претоварване от порядъка на 8g – двойно повече от това на астронавтите. Победител е този, който премине първи финалната линия – ако, разбира се, оцелее. Едно от най-популярните разстояния е 402 метра (четвърт миля). Драг рейсингът води началото си от САЩ и “дърпанките” между шофьори на мускулести коли от един светофар до друг. Лидерът се определя от олимпийската система във всеки от четирите класа: Street Light, Fast Street, с три подкласа (A, B и C), Unlimited Street и Super Stock.

NHRA Mello Yello Drag Racing Series

Източник: pixabay.com

Една от основните драг надпревари са сериите на Националната Hot Rod асоциация на САЩ , която включва състезание в четири класа: Top Fuel Dragster, Funny Car, Pro Stock и Pro Stock Motorcycle. Най-голямата атракция, без изненада, са TF-болидите – най-мощните машини в надпреварата, способни да развият почти 500 км/ч в рамките на 3-4 секунди. Състезанието се радва на силен интерес от страна на зрителите, като по трибуните се тълпят хиляди желаещи да видят мощните автомобили на живо.

За да бъдеш сигурен за превозното си средство, можеш лесно да разгледаш и да си направиш онлайн застраховка “Автокаско”.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.