Първа част от нашето зимно пътуване из Европа: Словения

Ски курорт Крвавец, Словения
Ски курорт Крвавец, Словения / снимка: Hasmik Ghazaryan Olson, Usplash

Понеже не обичаме рамките, а просторът и чувството за свобода винаги са ни привличали с огромна сила, в празничните дни, преди да изпратим 2023 г. и да посрещнем новата 2024-а, решихме да „полетим“ към любими дестинации – вече посещавани, ама не съвсем напълно проучени, и такива, за които сме мечтали. Че нали мечтите са, за да ги сбъдваме!

Без планове, без графици, летища, шатъли и хотели – волни като птици поехме на едно вълнуващо пътешествие с автомобил. А той не е какъв да е, ами такъв, че вози удобно, събира всичкия багаж и от време на време те отменя от управлението и шофира сам. Незаменимият ни помощник и другар в приключението се казва Subaru Forester 2.0i e-BOXER и сега ще ти разкажем къде скитахме с него. Започваме със… Словения!

Опознаване на Юлийските Алпи през зимата със Subaru Forester
Началото на еко пътеката на река Винтгар (снимка: 360mag.bg)

Защо Словения през зимата?

Словения винаги е имала голяма притегателна сила за любителите на пътешествия и приключения. Красотата ѝ не поставяме под съмнение. Тя винаги ще буди интерес и изкушава за кратко или по-дълго пътуване. Словения е много интересна и близка до нас, като манталитет и светоусещане страна и същевременно, да си го кажем, притежава финес, който малко ни липсва. Ето защо не се чудихме дали да се спрем там.

Когато отивате в Словения през зимата е добре да знаете, че повечето от курортите  са сравнително ниско разположени, но за сметка на това са почти навсякъде. Има няколко по-големи ски зони, но в много от селцата в планината ще намерите лифт, който обикновено започва от нивото на къщите в селото. Масово има добро изкуствено заснежаване. Почти навсякъде има осветление за нощно каране и допълнителни атракции.

Словения има добре изградена система, така че може да вземеш обща карта за всички зимни курорти в страната (без Vogel и Kanin) – на цена 79 евро за два дни – цените за повече дни са още по-изгодни. Иначе, ако си купуваш за една локация, цените на картите са сравнително евтини – от 10 до 45 евро.

На всяка локация от обиколката ни видяхме, че има развита зимна програма, включваща – фън паркове, възможности за ски бягане, крос кънтри, хайкинг, трекинг и алпинизъм, възможности за парапланеризъм, развита колоездачна инфраструктура, както и семейни атракции – шейни, тролеи, влакчета и т.н.

В Крвавец например видяхме и много забавни ски байкове, които се дават под наем на специално за целта трасе. Не бяхме виждали досега подобен тип нисък ски байк с малки ски за краката.

Сноубайк в словенския курорт Крвавец
Сноубайк в словенския курорт Крвавец / снимка: Krvavec, Фейсбук

Като цяло цените до голяма степен са близки до тези в България. Горивата са едно към едно с нашите цени. Нощувка в хижа струва между 15 и 25 евро, в хотел или къща за гости може да намерите предложения започващи от 20-30 евро на легло. Ако сте повече хора и вземете цяла къща, може да ви излезе още по-евтино. В закусвалните и ресторантите е малко по-скъпо, отколкото в България, но отново разликата не е голяма и храната е вкусна навсякъде. Входните билети и цените на атракциите ни се сториха една идея по-високи от тези, с които сме свикнали у нас.

Гледка към Юлийски алпи от Мойстрана, Словения / снимка: 360mag.bg

Да попътуваме заедно!

Километрите до Словения не са много, не са и твърде малко, но когато много силно искаш нещо, пречките стават пренебрежимо малки. В компанията на, както се оказа, незаменимия спътник Subaru Forester, започваме пътуването много приятно и въпреки повече от хилядата изминати километра, влизаме в Словения заредени с енергия и липса на умора от пътуването. Спокойно може да признаем, че е удоволствие да караш по техните перфектни пътища, в комбинация с всички модерни системи на колата ни.

Началото на вълнуващите ни преживявания започна с прекосяване на равнините в източната част, изпъстрени с китни селца и красиви обработваеми земи. Да, земите там не пустеят. В тази част на страната има по-малки планини, които са дом на някои от най-старите зимни курорти в страната.

Ски курорт Голте, Словения
Ски курорт Голте, Словения / снимка: Golte, Фейсбук

Най-старият курорт в Словения, Голте се намира още преди Любляна (идвайки от България). Разположен е на височина от 1150 – 1570 м н.в., в красивата долина Горна Савиня, а ски пистите са по склоновете на околните планини.

Курортът е отворен още през 1969 г.,по времето на Югославия. Зоната има ски писти за всички нива. Освен това, има трасе за ски бягане, организира се ходене със снегоходки из района и дори има възможности за парапланеризъм. В близост до Голте се намира град Мозирие, който има красива и характерна архитектура, където може да почувствате местния дух и култура.

Ски зона Крвавец
Ски зона Крвавец / снимка: Krvavec, Фейсбук

Ски зона Крвавец е на 10 км от летището в Любляна, разположен е на 1450 – 1971 м н.в. Това се води най-добрият ски курорт в Словения за семейства с деца. Разполага с развито ски училище, което осигурява курсове за обучение както за възрастни, така и за малки деца. Големият брой писти, с различна степен на сложност и близостта му до столицата, превръщат Крвавец в едно от най-посещаваните места в страната. Зоната предлага много атракции, като нощно спускане с шейни, разходки със снегомобил снежен парк, трасе за скибайк и други.

След достигане до Любляна, пътешествениците имат избор дали да минат от южната част на Юлийските Алпи, или от северната. Ако тръгнете на юг, сега ще откриете, че река Соча е със същите впечатляващите тюркоазени цветове, както и през лятото, но пък в този сезон околността не е толкова цветна.

Река Сава: Опознаване на Юлийските Алпи през зимата със Subaru Forester
Река Сава запазва уникалния си цвят и през зимата / снимка: 360mag.bg

Голямото предимство е, че през зимните месеци няма хора и в дните, когато не става за ски, можеш да се разходиш по тези места, наслаждавайки се на спокойствието им. Много от атракциите не работят, когато не е туристическият сезон, но виждаш ежедневието на нормалните хора и можеш да пазаруваш от местната пекарна, от местните магазинчета.

Този път ние поехме от север, където тече река Сава.
/ Двете реки, Сава и Соча, правят вододела на Юлийските Алпи. /
Целта ни беше да се разходим по пътищата към двата най-високи върха на Словения – Триглав и Мангарт.

И така. Първо спряхме до езерото Блед. То е много красиво, има замъци високо горе, от които се разкрива панорамна гледка към района, но като цяло не е подходящо за по-адвенчър настроените. Лятото там е пълно с хора, докато сега го виждаш като голям, презастроен курорт, със малко соц-излъчване, болезнено напомнящо ни нашите презастроени курорти.

Опознаване на Юлийските Алпи през зимата със Subaru Forester
Езерото Блед, Словения (снимка: 360mag.bg)

Посетихме замъка Блед, който е  туристически много добре разработен – с изложби, филмчета, излъчвани на креативно разположени екрани и релефни карти, които разказват за географията и историята на мястото, но някак така добре подреден и модернизиран, според нас, е изгубил своя чар. И входът от 15 евро ни се стори незаслужено висок. Ако се качите все пак, със сигурност има какво да видите в замъка, плюс това от там ще имате много хубава гледка към езерото и планините наоколо.

Замъка Блед, Словения (снимка: 360mag.bg)

Бързо продължихме навътре към планината. Още в първото село и малката му пекарна се сетихме защо харесваме Словения толкова много.

Първа задължителна спирка, продължавайки на запад в планината, е каньонът на река Винтгар – място, което трябва да се види. Също и водопадите Козяк и Бока. Има хубава екопътека, която обаче през зимата е затворена и преградена, но все пак може да се насладите на една част и гледките по нея.

Опознаване на Юлийските Алпи през зимата със Subaru Forester
Екопътеката на Винтгар през зимата е затворена и преградена (снимка: 360mag.bg)

Продължаваме по на запад, по долината на реката Сава, откъдето се откриват гледки към най-високия дял на Юлийските Алпи – районът на масива Триглав. Нашата следваща спирка е село Мойстрана и намиращият се наблизо Словенски планински музей. Цената за посещение е 9 евро за възрастни. Словенците имат планинска култура и имат какво да разкажат. Оттам може да навлезем бързо навътре и дълбоко в планината.

Национален парк Триглав, Словения
Национален парк Триглав, Словения / снимка: Danijel Turnšek, Фейсбук

В района на Триглав има няколко хижи и искахме да ги разгледаме. Отидохме до Аляжев дом, въпреки че още по телефона разбрахме, че всички хижи в района са пълни по Нова година. Все пак гледката си заслужаваше разходката. До най-високоразположената хижа пък имаше голямо сечище, с невиждан от нас мащаб. Надяваме се, че използват слабия сезон, за да извършват санитарни дейности.

Вижте: На четири колела из Европа със Subaru Forester: без план, но с посока

Опознаване на Юлийските Алпи през зимата със Subaru Forester
Гледка към масива Триглав от пътя към хижа Аляжев дом (снимка: 360mag.bg)

Продължихме към следващата ски зона, която искахме да видим – Кранска гора. Въпреки че е в подножието на двата най-високи върха в страната, ски зоната е разположена в по-ниска гориста местност, над която внушително се извисяват скални гиганти. Мястото е предимно семеен курорт, с много красиви гледки и много неща за правене в региона. Освен всичко, в Словенските Алпи има и много природни забележителности, и красиви места за посещение, така че дори да няма сняг, не ти е скучно. Това беше супер за нас, защото: началото на януари 2024 г. не беше много снежно никъде в Европа, затова не можахме да видим зимните курорти в най-добрата им светлина. Факт е, че в България по същото време и на същата надморска височина имаше два пъти повече сняг, факт е също, че в България има повече места, където можеш да караш над 2000 м, докато най-високият лифт в Словения стига до едва 2292 м.

Кранска гора, Словения
Кранска гора, Словения / снимка: Ski Meeting Interbancario Europeo, Фейсбук

Заслужава си да кажем малко повече за Кранска гора (от 810 до 1291 м н.в.) – в близост до италианската и австрийската граници, обграден е от внушителни планини наоколо и се намира в края на Националния парк Триглав. Идеално място е за начинаещи скиори и за почивка с деца. Градчето включва три ски центъра: Кранска гора, Планица и Подкорв.

Има 30 км писти, оборудвани със системи за изкуствен сняг и нощно каране. Пистите за ски-бягане са с дължина 40 км. В курорта има аква парк и се предлага яздене на северни елени за децата.

Връх Мангарт, Словения
Връх Мангарт, Словения / снимка: a.zverca, Фейсбук: Slovenian Consulate in South Australia

Продължавайки още по на запад към Италия, стигаме до  подножието на връх Мангарт, който се намира на границата между Италия и Словения. До Мангартското седло може да се стигне с кола. Любопитно е, че пътят е построен от италианската армия през 1938 година. Той е добре поддържан и се заплаща такса, за да минеш по него. Докато си в колата пък се откриват уникални гледки, а самото усещане да се движиш по криволичещото шосе е неповторимо!

Ски курорт Канин, Словения
Ски курорт Канин, Словения / снимка: Davide Biagiolini, Фейсбук

От юг на връх Мангарт е най-високоразположеният курорт в Словения – Канин (1103 – 2292 м н.в.). Той се намира навътре в Словенските Алпи, под едноименния връх Канин (2587 м н.в.). Той е в долината на река Соча, а наблизо е водопадът Бока, с височина на потока 106 метра. Буквално на пешеходно разстояние от него се намира италианският курорт Села Невеа.

На южните склонове на Юлийските Алпи има и други курорти, както и много красиви езера – едно, от които е известното Бохинско езеро. То е най-голямото постоянно езеро в Словения и по целя му периметър от 12 км са изградени пешеходни и вело алеи.

Ски курорт Фогел, Словения
Ски курорт Фогел, Словения /снимка: govisity.com

Сред най-известните курорти е Фогел. Той е с най-дългото спускане в страната, има и сноупарк – вторият по големина в Словения. Близо е до споменатото вече, красиво Бохинско езеро.

Интересен курорт е и Рогла. Той е разположен в планинската верига Похорие на надморска височина 1120 – 1517 м. Ски курортът притежава 25 км ски писти и 2 км писта за шейни. В Рогла се намира словенският Олимпийски център, където хората могат да практикуват множество допълнителни спортове като каране на кънки, плуване, тенис, скуош. Предлага се панорамна разходка с хеликоптер и возене на снегомобил.

Ски курорт Рогла
Част от пистите в ски курорт Рогла / снимка: Amadej Sraka, Фейсбук

Също от юг интересен курорт е Церкно (900 – 1291 м н.в.). Намира се на 50 километра от Любляна и е разположен на площ от 70 хектара. Церкно има 20 ски писти, обслужвани от 8 лифта. В това число: 18 км ски писти и 5 км писти за ски бягане. Той е подходящ както за начинаещи скиори, така и за напреднали. Освен това има и Snow Fun Park и оборудване за изкуствен сняг. Специални грижи се полагат за най-малките скиори, като има и достъпни разнообразни дейности за тях.

Ски курорт Церкно, Словения
Ски курорт Церкно, Словения / снимка: Feel Slovenia, Фейсбук

Общата карта за Словения е интересен модел, който стимулира туристите да се движат между курортите и да използват най-добрите условия, които страната към момента предлага.

Очаквайте следващите материали за зимното ни пътуване из Европа със Subaru Forester.

За повече информация за Subaru Forester и тест драйв, посетете subarubg.bg.