AERO: нови перспективи при работата с дърво

 
0

Сподели

0Shares
0 0

Ако когато чуете велосипед с дървена рамка, си представяте онези симпатични колела за най-малките – на път сме да променим представите ви, защото AERO няма нищо общо. Велосипедът е резултат от идеята и въображението на екип от трима архитекти – българинът Атанас Желев, украинката Мария Королова и германецът Мартино Хътц, и използва уникална технология за работа с дърво. Резултатът – рамка, която по нищо не отстъпва като тегло и издръжливост на стоманените или алуминиевите такива, но за сметка на това определено печели по точки откъм естетичност и дизайн.

AERO

Какво е уникалното в AERO: рамката, която разкрива нови перспективи пред работата с дърво. Технологията, по която е произведена, е подобна на начина, по който карбоновите нишки се използват за производството на композитни конструкции – чрез слепването на 0.9 мм дървени листове и оформянето им до постигането на желаната форма. Растителните влакна на всеки дървен лист са подредени по посока на силата, която се движи във вътрешността на рамката, така че структурата да се подсили допълнително. В допълнение, по този начин се използва по-малко материал, като се постига по-голяма твърдост и по-сложна и елегантна геометрия.

Прототипът AERO се ражда по време на обучението на тримата архитекти в University of Applied Arts Studio ZAHA HADID във Виена, Австрия, и по-конкретно – докато работят върху дизайна на дървена структура за къща в Лондон. За пръв път беше представен през май 2015 на Седмицата на дизайна в Милано. Проектът им се разпростира и отвъд колелото с дървена рамка, като проучва нови производствени методи, използващи дървени материали за по-големи конструкции.

AERO

Представете ни велосипеда AERO и вашата роля в създаването му?

Атанас: AERO беше създаден като марка веднага след представянето му на Седмицата на дизайна в Милано 2015 по време на изложбата Sbodio32-FuoriSalone, организирана от нашите приятели от Ezgaat Architects. Тримата с Мария и Мартино сме партньори с равни права върху колелото. Като екип, дискутираме всичко, свързано с дизайна и технологичните въпроси. Видът на колелото е тясно свързано както с артистизма на Мартино, така и с моята и тази на Мария технологична мисъл. Мартино беше този, който измисли идеята, концепцията и дизайна на колелото.

Двамата с Мария се занимавахме с конструирането на колелото, като ремоделирахме първоначалната рамка, за да отговори на изискванията и да бъде лесна и удобна за каране. И още повече, създадохме технологията, която би могла да направи този проект реалност. Работата все още продължава и по време на процеса сме направили множество тестове на технологията. Работим и върху утвърждаването на AERO като марка, организирайки участия по изложби и публикации, както и изграждането на платформа за производство и продажби.  

Как се роди идеята?

Идеята за колелото дойде, докато работехме като екип в Studio ZAHA HADID по дизайна на дървена структура за къща в Лондон. За да разберем и разработим идеите си за дървена технология, която да използваме при изграждането на големи сгради, решихме да започнем от нещо по-малко, като колело. Това беше перфектният начин да видим как дървената структура ще работи в различни условия с различни натоварвания.

С какво е различно това колело?

Опитваме се да намерим най-доброто структурно решение конкретно за тази система на окачване, така че да не се огъва прекалено много и да бъде удобна, но все пак да абсорбира големи удари. Използвахме 0.9 мм брезови листове, при които дървесните нишки са много добре подредени. Листовете са слепени заедно и запечатани от двете страни с карбонови нишки. Карбонът абсорбира натоварването, което е най-голямо от двете страни на дървения блок, а брезата осигурява търсената гъвкавост. Бяха проведени тестове съвместно с Höller, водеща компания за работа с дърво в Южен Тирол, които са също така нашия производител и консултант по материалите.

Прототипът, който виждате на снимките, беше произведен за Седмицата на дизайна в Милано 2015, за да видим и тестваме формата по отношение на дизайна в скала 1 към 1. За съжаление, поради краткото време, което имахме за производство, нямахме възможността да задълбаем в детайлите и не използвахме карбоновите нишки. Поради тази причина и прототипът беше боядисан в бяло, за да изпъкне дизайна.

“Това, което ме впечатлява в дизайна на AERO е, че съчетава структурната функционалност и естетичната изчистеност. Между “формата следва функционалността” (Баухаус) и “формата следва красотата” (Оскар Нимайер), рамката на AERO съчетава двете концепции в един уникален, нов дизайн. Изборът на дърво като материал за проекта е важен, тъй като комбинира естествената красота и отговорност към ресурсите, но и предлага съществени качества като гъвкавост, позволявайки замяната на традиционните системи за окачване”, Мартино Хутц

“Дървените слоеве са разположени в частите около седалката. Тази част от колелото трябва да бъде здрава, и поради това обикновено се прави много издръжлива. Но технологията, която използваме ние, предлага достатъчно здрави дървени пластове, които поемат цялата сила, като същевремнно осигуряват необходимата гъвкавост.” Мария Королова

Как ще се развие проектът в бъдеще?

За истинския прототип дървените листове ще бъдат дебели 0.9 мм всеки и ще са част от съчетание с два слоя карбонови нишки. В момента работим върху модели в размер ⅓, и се опитваме максимално да подобрим технологията, за да оптимизираме представянето. Финалната рамка трябва да може да се справя с количеството натоварване, с което биха се справили рамките от стомана или алуминий. Теглото й е обект на промяна съобразно структурните тестове и подобренията, но се стремим да бъде по-лека или поне подобна на теглото на една стандартна рамка от стомана.

Финалният прототип трябва да бъде произведен в рамките на тази година и ще е обект на дълъг период от тестове, за да докаже издръжливостта си. В момента разработваме платформа за производство и продажба.

Всички останали части на колелото ще могат да бъдат закупени от всеки магазин за колелета. Разбира, ние имаме идея какви части искаме да използваме. Но също така бихме искали да дадем възможността на клиентите ни да са по-свободни при избора на частите. Дори между нас тримата е трудно да постигнем съгласие върху един продукт, тъй като всеки има своите предпочитания. Освен това бихме искали рамката да е по-гъвкава от гледна точка на приспособяване към индивидуалните нужди и предпочитания. Вярваме, че клиентът би трябвало да може да персонализира колелото по най-добрия начин за него самия, и да може да поправя или заменя частите. Разбира се, ще поемем отговорността за всякакви повреди по самата рамка.

AERO

Развитието на AERO може да следите на фейсбук страницата му. Интервюто с Атанас Желев е част от брой Лято 2015 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. А за по-сигурно, най-добре се абонирайте.

Списание 360°, Лято 2015

Сподели

0Shares
0 0

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.