
Парапланеризмът има много последователи в България, но малцина знаят как той се е зародил у нас. Един от очевидците и деен участник в този, забележителен за времето си, процес е Венцислав Чичоваров, който се свърза с нас и ни разказа любопитни подробности за създаването на първия български парапланер.
Появата на парапланер в България
Инж. Емил Кърлев е известно лице във въздушните спортове, наричан баща на делтапланеризма. На Републиканското първенство по делтапланеризъм, проведено в Сопот през 1987 г., той представя току-що закупен от Франция парапланер.
На външен вид по нищо не се различаваше от използваните тогава спортни парашути RL-10. Тогава на старта аз бях единственият парашутист, който е скачал с RL-10.
– спомня си Чичоваров.
По тази причина той предлага пръв да полети с парапланера, но ръководителят на състезанието, подполковник Александър Божилов, не може да го позволи и решава той да осъществи първия полет. Тъй като няма опит в управление и приземяване с такъв парашут, след няколко кратки тренировки и обяснения, прелита успешно от старта – горната станция на лифта до долната станция. След него успешен полет прави и Венцислав Чичоваров.
Първият български парапланер
Вечерта във фоайето на хотела, върху вестници, с помощта на Стефка Станева – член на Делтаклуб – Шумен, технолог към фабрика “Леда“, свалят от парапланера кройки 1:1. Закупуват промазан шушляк от предприятие “Т. Марков“ – Карлово. За около седмица почти денонощна работа в Шумен, първият български парапланер е готов. Съдействие им оказва и Тодор Костадинов, тогава инструктор по парашутизъм към Аероклуб – Шумен, който предоставя няколко бракувани ЗП-та (запасни парашути).
Използвахме ги за направа на камерите на парапланера и носещите върви – макар и груби, но тогава не можеше да се намери по-добро.
Спомня си, че вървите от тях били разтегливи и трябвало да ги пристягат.

Веднага отидохме на могилата край Кабиюк, близо до Шумен. Имаше подходящ вятър и направих първия полет. Макар и от малка височина, успях да прелетя около 400 м. Така че, август 1987 г. може да се смята за дата на първи полет с изцяло изработен от български материали парапланер.
По–късно, на авиоизложението в Пловдив, парапланерът е удостоен с грамота, за самоделно направен действащ летателен апарат.
Преход към организиран спорт
След продължителни изпитания от различни височини се стига до идеята да се организира курс по парапланеризъм. Със съдействието на ОС на ОСО (Окръжния съвет на Организация за съдействие на отбраната) през 1987 г. е учреден първият организиран курс по парапланеризъм в България.
На този парапланер, макар и с ниско качество, се обучиха да летят десетки момчета и момичета, някои от които продължават да летят и до сега.

През 1990 г., от 17.04. до 27. 04., в София, към Централния съвет на ОСО е организиран и първият курс за инструктори по балонен и парапланерен спорт. През март 1992 г. в Сопот се провежда теоретичен и практически изпит за инструктори по парапланеризъм.
Венцислав Чичоваров се занимава с парашутизъм от 15-годишен (към ОСО – Шумен), парашутист е в местния аероклуб, после и в казармата. Също така е делтапланерист в един от първите организирани делта клубове. Впоследствие става началник на делта клуба и инструктор по парашутизъм.
Той е първият българин, скочил с парашут от балон (от 1200 м) по време на Балканиада по балонизъм, проведена в Шумен. Осъществява първи в България скок от крилото на мотоделтапланер от 400 м и първи скок от безмоторен самолет. Всички тези „първи“ постижения реализира в Аероклуб – Шумен, където тогава е инструктор по парашутизъм.
Вижте още: История на парапланеризма в световен мащаб



















































