Завръщането на електрическия скейт

 
0

Годината е 1989. Филмът е “Завръщане в бъдещето”. Стивън Спилбърг представя смела проекция на не чак толкова далечното бъдеще. Главният герой Mарти МакФлай се озовава в далечната 2015 г. и се забавлява с играчките на бъдещето. Гледахме го и откровено му завиждахме. Всички си мечтаеха по един или друг начин да пробват самоприготвящата се пица или да поджиткат със светещите маратонки, но най-паметното от всичко и за всички си остава хувърбордът. Някакво странно устройство, нещо като летящ скейтборд. Марти летеше по земя и вода и успя да вкара част от мечтите ни в определена рамка. Всички искахме по едно такова, но и всички осъзнавахме, че няма да го имаме скоро. И така до…

Пролет 2016

Далечната 2014 г. и първата разработка – хувърбордът на Hendo. В разработките участваше не кой да е, а самият Тони Хоук. Даже се опиваше да изпълнява някакви неразчетени пируети върху обла рампа. Направо истински хувър, ще кажеш – плъзга се над повърхността, има светещи неща отдолу, даже малко прилича на хувъра на Марти… леле, сбъдната мечта, ама после разумът надделява и виждаш как контролът на т’ва нещо хич го няма и се движи като „пияна” количка. Hendo е Кикстартер реализиран проект, произведени са дузина бройки с единична цена от 10 000 долара. Хувъра от “Завръщане в бъдещето” използва технология, наречена „поточен кондензатор”, а тук се използват електромагнити, който произвеждат променливи магнитни полета, взаимодействащи с проводими повърхности. Или, казано на български, може да се движи само над метални конструкции. Издържа до 20 минути, а инфо за типа и консумацията на батериите липсва. Теглото идва малко без значение. Отличен 6 за иновация, 0 за контрол, 6 за светлинни ефекти и… успех.

Завръщането на елекрическия скейт

И преди да сме успели да забравим за този опит, през 2015 г. се появи… истинският хувър. В реклама на автомобилна компания. Датата на събитието дори съвпадна с тази от филма – 21 октомври 2015. Леле, толкова готин. Даже бяха взели няколко про райдъра. Хувърът летеше по всякави повърхности – метал, бетон и дори вода. Уау. Но още преди да си успял да потърсиш цената на това чудо, те застига подозрението, че цялата работа е леко измислена. Да, хувърът действително левитира над повърхността, но в случая говорим за специално изграден магнитен парк. Освен магнитни пътеки, това чудо използва течен азот – за охлаждането на свръхпроводими блокчета, изградени от серия сплави, до -197 градуса. Магнитите на трасето индуцират ток в блоковете, използвайки ефекта на Майснер, за да се хване и отблъсне магнитно поле в огледален образ обратно към пистата. Звучи сложно, но ефектът на Майснер всъщност е известен на всеки второкурсник по физика и не е чак толкова специален. Големите постижения са в контрола на хувъра и „хващането” на магнитните линии по трасето. Визията е толкова готина, че нямаме право да я коментираме, но за да стане част от нашето ежедневие, трябва градовете да се обсипят с магнитни трасета и да се построят азотни „чешмички” на всяко кръстовище. Сегашната версия на този фешън кютук тежи 11 кг и се нуждае от презареждане с азот на всеки 10 минути, за да се гарантира поддържането на оптимална температура в свръхпроводниците. Остава като интересна иновация.

Завръщането на елекрическия скейт

ЗАВРЪЩАНЕ В РЕАЛНОСТТА

Къде сме сега? Ами… достъп до летящи дъски нямаме. Имаме жесток прогрес на лонгборда като част от цялата скейт култура, а и като нов, алтернативен начин на движение. Все повече хора се качват на дъските. Логично се появиха и първите разработки за бордове с механично задвижване. Първо имаше някакви версии на маунтинбордове с бензинови двигатели. Звучаха и се движеха точно като бензинови резачки, а бяха и около 2 пъти по-тежки. После почнаха електрическите скейтове. Да, за онези уродливи дъсчици с прикрепени акумулатори към тях говорим. При тоталната липса на естетика и функционалност това, че издържаха едва по няколко зареждания, си идваше като жив бонус. Ще ги сложим в категория безинтересни и безсмислени играчки, заедно с всичките сегуей-и и тем подобни разработки на нашето време.

И така – до появата на няколко проекта за електрически бордове, които надскачат ограниченията на времето и със своята иновативност и практичност приковаха вниманието ни.

„Караш яко, карвираш наляво и надясно по асфалта. Правиш слайдове и се кефиш максимално. И всичко това, докато спускаш… нагоре по баира”. Звучи леко фантастично, но е самата реалност. Те са готини, те са практични, те са еко. Това са новите играчки на бъдещето – електрическите лонгбордове от ново поколение. Кефът с тях е напълно гарантиран. Карането е каране. Отлично средство за придвижване в града, може да ги вземеш в офиса, градския транспорт или в колата. Оборудвани с Wi-Fi контрол, Bluetooth връзка, имат специални апликации, дори може да си заредите смартфона от тях. Имат спирачки, които зареждат батерията при спиране. А ако все пак тя свърши, може с едно движение да я смените или просто да бутате като нормален борд.

Завръщането на елекрическия скейт

ОТЛИЧНИЦИТЕ В БРАНША

Boosted Boards

Новаторите. Кикстартър реализиран проект, първият борд, достъпен на пазара. Изглежда добре, теглото му е балансирано и сведено до поносимите 6,8 кг. Пробегът на най-мощната версия е около 10 км, зарежда при режим спиране, но ако е пълна батерията, при спиране може да изключи. Вдига 35 км/ч, катери 25% наклон. Цената му е около 1500$. Има Wi-Fi контрол, може да се включват приложения, връзка с USB, ползва се като енергийна банка. Най-интересното при този борд е концепцията за използване на доказани топ лонгборд компоненти.

За платформа се използва един от най-известните и универсални лонгбордове Loaded Vanguard, а колелцата са специално разработени за модела Orangatang Stimulus. Колесарите на практика са стандартни Caliber 2-ка. Тоест взимате една перфектно балансирана за каране машина, на която е добавен двигател, дори два при по-мощната версия. Представлява върха на разработките, при които движението се извършва посредством външен двигател, който чрез ремъци осигурява задвижването на колелата. Поради множеството триещи се механични детайли, а и поради развитието на технологиите, този метод вече се смята за морално остарял.

Завръщането на елекрическия скейт

M1 Monolith

Отново Кикстартър реализиран проект. Тегло 6,35 кг, пробег 16 км, зарежда при използване на електронната спирачка, освобождаване на колелата при бутане, максимална скорост 40 км/ч. Отново с Wi-Fi контрол, USB и Bluetooth. Цената при предварителна продажба е 1400$. Освен зверска визия, тази дъска има и доста детайли, които я правят уникална. Това е първият борд, при който се използват безчеткови мотори, вградени в самите колела. Единственото, което издава, че става въпрос за електрическа машина, е тънкото кабелче, което влиза в колесара.

Дизайнът на борда е такъв, че батерията е умело прикрита в тялото на самия борд и позволява бърза смяна при изчерпване на капацитета. Изработен е от въглеродни нишки за по-голяма здравина и осигуряване на по-ниско тегло. Изключително надежден – безчетковите мотори работят безотказно, а контролерът и батериите в корпуса са оптимално защитени от ефектите на външната среда. Една наистина уникална машина, безспорно най-красивата в нашата колекция.

Завръщането на елекрическия скейт

Mellow Boards

Една практична немска иновация. Проектът отново е реализиран чрез Кикстартър. Представлява концепция за добавяне на електрическо задвижване към всяка дъска – тоест взимаш и монтираш на собствената си дъска. Да. Караш борда, който обичаш и с който си свикнал. Отново е използвана технология с безчеткови мотори. Максималната скорост е 40 км/ч, пробегът е 15 км, теглото на устройството е 3,75 кг, което прави под 6 кг за цял борд. В предварителна продажба е, като цената за цял борд започва от около 1 599 евро, но може да се закупи и само устройството.

Добавени са доста интересни опции като възможност за добавяне на второ устройство и превръщането на борда в 4х4 машина, избор от 4 режима на движение, освобождаване на колелата при бутане, Wi-Fi контрол, Bluetooth връзка и USB. Батериите са супер гъзарски и са разработка на Tesla, с индикатор и куп защити, с възможност за бърза смяна и бързо зареждане. Има двойна спирачна система, която зарежда борда при спиране и работи дори при максимално заредена батерия. Изглежда добре, става на всеки борд. Какво повече?

електрически скейт

Българската връзка

Момчетата от Next Longboard Bulgaria се похвалиха с разработването на една интересна нова концепция – електро лонгборд с 3 колела. Отново се използват безчеткови мотори. Прототипите на дъскитe са от въглеродни нишки и са направени в България. Изготвени за френска компания, която стартира производство в Китай. Първите бройки са готови отдавна и се тестват по улиците на Шанхай. Очакват се на европейските пазари до края на 2016 г. По първоначални данни версията с 3 колела тежи под 5,5 кг, развива над 50км/ч и издържа 30 км с едно зареждане. Показателите са перфектни, но доколко идеята за 3 колела ще се приеме, остава времето да покаже.

Next Longboards Снимка: Борис Георгиев
Next Longboards Снимка: Борис Георгиев

КАКВО ДА ОЧАКВАМЕ

В последните години браншът се развива изключително динамично. Почти всички проекти са Кикстартър реализирани, т.е. възможностите пред всички са неограничени. В близко бъдеще очакваме все повече, все по-успешни и все по-луди разработки. Подобрения се очакват в управлението, батериите и моторите – управление през приложения, по-стабилни контролери, по-мощни и по-малки безчеткови мотори. При батериите се очаква с по-компактни размери и по-малко тегло да осигурят по-дълъг пробег, повече мощност и повече от сегашните 1000 зареждания. Не че са малко.

Статията “Завръщането на електрическия скейт” е част от брой ПРОЛЕТ 2016 на Списанието. Ако искате да си набавите стари броеве, които сте пропуснали – свържете се с нас и ще ги получите на преференциална цена. А за в бъдеще – най-добре се абонирайте, толкова е лесно.

Пролет 2016

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.