Нашите впечатления от новия Ford Ranger Raptor

Бяхме развълнувани да видим как се държи култовият модел на Ford, на пътя и извън него, а сега сме нетърпеливи да разкажем впечатленията си и на вас

0
 

Сподели

Shares

Ford Ranger RaptorПочти светкавично след дебюта си на американския пазар през 2009 г. брандът Raptor на Ford придобива легендарен статус и се превръща в един от най-големите им бестселъри. Ford го използват за да обозначат силно модифицираните си пикапи от серията F150, (която не се предлага на европейските пазари) пригодени за тежки офроуд изпитания в духа на ралито Baja 1000. И докато много други автомобилни производители биха се задоволили с козметични и съвсем леки конструктивни подобрения за специализираните си серии, Ford действително решават да дадат всичко от себе си за дебюта на модела. Близо десетилетие и половина по-късно доказателствата за успеха на това решение са на лице. F150 Raptor не спира да бъде един от най-търсените модели пикапи в САЩ, а около феновете му се е развила цяла индустрия от производители на модификации и допълнително оборудване. 

В този контекст, присъствието на бранда Raptor на европейския пазар беше по-скоро противоречиво на историята от САЩ. F150 не се предлагат на нашия континент, основно заради огромните си размери, несъответстващи на европейската реалност и единственият модел на Ford, носещ името на модифицираната серия беше Ford Ranger Raptor, предлаган от 2018-та до 2021-ва. До американския си първообраз той по-скоро изглеждаше като недомислен опит да се монетизира огромният успех на F150 Raptor, но с продукт, който не отговаря на очакванията на феновете на марката. Трудно би било да си представим този автомобил по трасетата на Baja 1000. 

Ford Ranger Raptor За щастие изглежда тази критика не е убягнала и на Ford, които от скоро започнаха да предлагат на европейския пазар изцяло нов модел Ford Ranger Raptor, който изглежда много по-близо до оригиналния си първообраз. Новият пикап може съвсем заслужено да носи името Raptor и да представлява пълнофункционална алтернатива за европейците, които искат да имат една от най-бързите и проходими офроуд машини на пазара, но в по-компактни размери, позволяващи използването й и в градска среда. 

Както бихме очаквали от един истински Raptor, новият Ranger Raptor идва екипиран с изцяло сменено окачване, благодарение на Fox. Подобно на последните две генерации F150 Raptor, окачването е адаптивно и се променя чрез соленоиди, управлявани от бутони на волана. Големият диаметър на шоковете позволява разликите в настройките наистина да са осезаеми на пътя, но и особено офроуд. Fox окачването е несъмнено най-впечатляващото и значимо подобрение спрямо стандартния Ranger и позволява на пикапа да се движи с коренно различна скорост офроуд без да дава индикация, че не се чувства на място. Окачването освен това е изключително тихо и успява да абсорбира бабуни, с които повечето офроуд предложения на други производители биха изпитали сериозни затруднения. 

Добрата новина е, че подобренията не свършват само със самите шокове. И остатъкът от шасито е пригоден да понесе значително по-големите натоварвания, на които се очаква да бъде подложен един Raptor. Най-очевидната индикация за това са огромните предни носачи. 

Ford Ranger RaptorДруг индикатор, че Ford Ranger Raptor не се шегува, са гумите, с които идва стандартно оборудван. BF Goodrich AllTerrain KO2 са един от най-титулуваните модели на всички международни офроуд състезания и безспорно най-предпочитаният модел гума сред офроудърите, правещи околосветски обиколки. Тези гуми позволяват на шофьора напълно да се абстрахира от притеснение за липса на сцепление или спукани гуми и да се фокусира изцяло върху качествата на автомобила и шасито му. Освен перфектното поведение извън пътя и на него, АllTerrain KO2 спечелиха и тестовете през 2023-та година за най-добро представяне на сняг сред група от най-добрите all terrain гуми, като победиха дори някои изцяло зимни гуми. Така че може спокойно да се каже, че това са единствените гуми, от които собствениците на Ford Ranger Raptor някога ще имат нужда. Особено приятна изненада в тестовия автомобил беше нивото на шумоизолация, което правеше присъствието на all terrain гуми напълно незабележимо. 

Ford Ranger RaptorЗа разлика от настройките на окачването, четирите режима за шум на ауспусите почти не създават разлика. Възможно е това да е причинено от споменатото добро шумоизолиране, но при тест наистина не можахме да открием значима разлика. Ако трябва да бъдем напълно откровени, шумът от шест цилиндровия двигател с турбини е по-скоро скучен и притъпен и в продължение на тестването забелязахме, че предпочитаме да караме в най-тихия възможен режим. 

Ford Ranger RaptorВсичко в колата впечатлява. На път няма никакъв компромис дори в сравнение с типичен седан. Инженерите от Fox този път наистина са надминали себе си и изобщо не се забелязва наличието на твърд мост отзад. Технологиите и удобствата вътре са всичко, което бихме очаквали от един модерен Ford, с wireless Apple CarPlay, множество ясни камери, добро аудио, удобни седалки и всички необходими екстри. 

В офроуд отношение, брандът Raptor винаги се е асоциирал с каране по бързи отворени терени – високоскоростен офроуд, при който от окачването се очаква да абсорбира всички бабуни и препятствия, включително скокове, възможно най-неусетно. В това отношение новият Ford Ranger Raptor се справя отлично. Купето е по-податливо на сътресения отколкото при F150 Raptor и ходът на окачването и възможностите на шасито са по-ограничени, но звукоизолирането и тихата работа на шоковете компенсират този недостиг на ход и без съмнение позволяват на пикапа да се движи по-бързо и по-неусетно за много по-дълго време от всички други офроуд машини, предлагани на европейския пазар днес. 

Ford Ranger Raptor
default

От офроуд гледна точка е интересно да се погледне и на противоположния тип терен и каране – бавното и технично каране. То със сигурност не е традиционно за Raptor, главно заради традиционно огромните размери на F150, което не го прави логичен избор за почитателите на тесните изпитания в гори и пресечени терени. Но както вече споменахме Ranger Raptor е доста по-компактно предложение и е интересно да видим, че Ford са помислили и за този аспект. Докато F150 Raptor е оборудван със заключваща раздатка и заден диференциал и преден torsen диференциал, който му помага да бъде по-бърз и маневрен в пустинните етапи, Ranger Raptor избира оптималния вариант за класически офроуд – заключваща раздатка и заключващи преден и заден диференциал. И докато раздатката е малко бавна при активация и превключване между режимите, особено към бавни скорости, двата диференциала работят много бързо и надеждно. Със сигурност по-бързо от единствените два други автомобила от други брандове, които се продават фабрично с три заключващи оси – Mercedes G-Class и Jeep Wrangler. 

Ford Ranger RaptorВ заключение можем да кажем, че новия Ford Ranger Raptor не ни разочарова, а напротив. Това е истински практичен и удобен автомобил, от кръвната група на истински офроуд шампион, съобразен с европейската действителност.

Вижте повече за модела и се запишете за тест на Линка!

Снимки: Мартин Стоев, Атанас Кефсизов и Любомир Ненов

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.