В днешно време всички се радваме на удобството, гарантирано от надуваемите гуми и дори не се замисляме какво бихме правили, ако ги нямаше. Преди да бъде изобретена пневматичната гума, да го кажем така – гумата, пълна с въздух, животът на пасажерите е бил доста труден. Да заспиш в дилижанса сигурно е било немислимо, освен ако не си полегнал върху няколко матрака от мемори пяна и може би пух. Няма как да знаем, защото не можем да върнем времето. Но, достатъчно е човек да се е качвал на ретро каруца, за да си направи извода, че който е изобретил колелото (не велосипеда), е бил гений, но два пъти гений е бил този, който го е облякъл в гума с въздух.
А изобретателят не е един. В онези времена, без интернет, често се е случвало едно и също изобретение да бъде направено на различни места, от хора, които не знаят за съществуването на другия. Същото се случва и с пневматичната гума.
В края на 1888 г.* във Великобритания шотландецът Джон Дънлоп получава патент за надуваема гума на велосипед, което по-късно навлиза и при масовото производството на автомобили. По този начин той разработва първата система за въздушна възглавница в историята и поставя основите на първата пневматична гума.
Заслугата за надуваемата гума е всъщност на двама мъже: Джон Бойд Дънлоп, който я е разработил в Ирландия през 1888 г., и Робърт У. Томсън, също шотландец, който я изобретил 43 години по-рано, през 1845 г. Томсън получава патент във Франция. По странно съвпадение двамата мъже са изобретили едно и също нещо с разлика от десетилетия, като никой не е знаел за откритието на другия.
Томсън, който е истинският изобретател, имал нещастието да въведе надуваемата гума доста преди да ѝ дойде времето. Той имал големи надежди за бъдещето на гумите с въздушно напомпване, но те бързи били попарени от липсата на купувачи. Така изобретението му скоро е забравено. Той не успява да създаде пазар за надуваемата гума в онази епоха на конете и каруците и затова името на му е малко известно на широката публика, вместо това се появява като обикновена бележка под линия, на страниците на историята.
Вижте: Кога е създаден първият български велосипед?
Може би също толкова ироничен е фактът, че Дънлоп, който всъщност по-малко вярвал в успеха на надуваемата гума, като оптимално средство за потискане на вибрациите на пътя, вижда как изобретението му помита света. Оттогава той е почитан като един от най-големите благодетели в света.
Шотландецът Джон Дънлоп бил ветеринар, живеещ в Белфаст. Роден е на 5 февруари 1840 г., в Дрегхорн, Северен Ейрешър. Някъде през 1887 г., синът на Дънлоп, който ходи до училище с колело по калдъръмени улици, му се оплаква от болки в седалището. Дънлоп решава да замени твърдите гуми с пълни с въздух – той увива колелата в тънки гумени листове, залепва ги заедно и ги напомпва с футболна помпа. Става ясно, че така карането вече е много по-плавно. Оказва се не само по-удобно, но и по-бързо, тъй като синът му започна постоянно да печели велосипедни състезания.
По-малко от година по-късно изобретението на Dunlop прави своя състезателен дебют на две колела. На известно колоездачно състезание на игрищата на Queen’s College през май 1889 г. Дънлоп убеждава шампиона по колоездене Уили Хюм да използва новите пневматични гуми. Хюм печели състезанието, а това предизвиква огромно търсене на новите гуми. Дънлоп незабавно патентова идеята си и започва да развива изобретението си в търговско начинание, основавайки Dunlop Pneumatic Tire Co. Ltd. Изобретението се разраства като летен пожар и скоро гумата на Dunlop заменя всички останали форми на гуми в света. До 1895 г. гумите „Dunlop“ се продават също във Франция и Канада и се произвеждат в Австралия и САЩ.
Вижте: Изобретяването на седалковия лифт
На първите олимпийски игри през 1896 г. всички колоездачи използват пневматични гуми.
До началото на Втората световна война Дънлоп се превръща в нарицателно за успех в редица дейности – не само гуми, където е лидер на и извън състезателната писта, но и спирачки, колела, топки за голф и тенис, подови настилки и други индустриални изделия от каучук. Това негово надмощие продължава до края на 60-те години.
През 1984 г. операциите на Дънлоп за европейски и американски пазари се консолидират с японския бизнес, като част от групата Sumitomo. През 1999 г. Sumitomo и The Goodyear Tire & Rubber Company правят глобален съюз, превръщайки се в най-големия производител на гуми в света.
* Различните източници посочват различни дати за издаването на патента.