
Има състезания, които те карат да се задъхаш още докато ги гледаш. Megavalanche е точно такова – смесица от хаос, сняг, скорост и чиста лудост, която всяко лято привлича стотици колоездачи от цял свят към върховете на Френските Алпи. Това не е просто спускане, а преживяване, което започва от глетчер на над 3300 метра и свършва ниско в долината, след повече от 20 километра борба с лед, кал, скали и адреналин, при които се преодоляват 2600 м отрицателна денивелация. Масовият старт, в който няколкостотин души тръгват едновременно надолу по стръмен заснежен склон, превръща надпреварата в подвижна мега лавина (оттук и името Megavalanche) от велосипеди, шлемове и снежен прах – гледка, която си остава легендарна за всеки, докоснал се до нея.

Историята
Родено през 1995 г., по идея на французина Жорж Едуар, Megavalanche променя изцяло представата за това как може да изглежда състезание по ендуро. Първото издание събира няколко стотици ентусиасти, които се осмеляват да тръгнат от ледените склонове на връх Бланк (Pic Blanc) към селището Allemond – и оттогава традицията не е прекъсвала. Всяка година хиляди колоездачи се събират в курорта Alpe d’Huez (1 860 м), на южния склон на масива Grandes Rousses, за да изпитат себе си.
Трасето
Участниците преминават емблематичното трасе – комбинация от едни от най-дългите и технични спускания с изцеждащи силите изкачвания. Високата скорост по “single track” пътечки изисква огромна концентрация, защото един грешен камък, може да ви запрати върху огромни камъни или в някое дере. Тръгвайки от снега и леда в началото, през скални пътеки и горски участъци, чак до финала в долината, състезанието е изпитание не само за техника и смелост, но и за чиста физическа издръжливост.
Вижте още: Станимир Меразчиев: за Megavalanche от първо лице
Събитието Megavalanche

Участват максимално 2000 състезателя. Състои се от три „етапа“: тренировки, квалификации, финали. Има две основни трасета: квалификационно трасе (quali track) и Megavalanche трасе (същинското трасе, което се ползва по време на финалния етап).
По време на тренировките всеки може да кара неограничено по всяко от трасетата, както и в целия bike park. По време на квалификациите всички участници се разпределят на квалификационни групи от по 150 – 200 души, като целта е да се откроят по-добрите и по-бързите от масата и да се разпределят в група, състояща се от карачи с подобни способности. Трасетата не позволяват да се спуснат 2000 участника наведнъж, защото стават тапи, множество падания, сблъсъци, може да стане доста опасно.

От квалификациите се оформят пет групи: Megavalanche, Megachallenger, Mega Amature, Mega Affinity 1 и Mega Affinity 2. Megavalanche: първите 35 участника от всяка квалификационна група. Megachallenger: вторите 35 участника от всяка квалификационна група и т.н. Всички групи се състезават на едно и също финално трасе, но по различно време. Mega Challenger и Mega Affinity 1 са в събота, а Megavalanche, Mega Amature и Mega Affinity 2 в неделя. Всяка група има отделно класиране.
Организаторите
Надпреварата се организира от UCC Sport Event – френска компания, специализирана в екстремни и планински спортове. Именно тя стои зад Megavalanche (още през 1995 г.) и други сходни събития като Mountain of Hell, Transvésubienne, Enduro Series, Triathlon de l’Alpe d’Huez, и др.
Днес името Megavalanche вече не принадлежи само на Алп д’Юез. Под същия формат се провеждат събития и на други места по света – като например в Южна Америка или о-в Реюнион в Индийския океан, където трасето минава през вулканични пейзажи.
Ако искаш да участваш

Megavalanche е отворено събитие – не е нужно да си професионалист, за да се включиш. Именно това го прави толкова специално. На старта застават различни участници – елитни ендуро състезатели, аматьори, e-bike ентусиасти, юноши и дори деца в съответните категории.
Нужно е да се регистрираш на официалния сайт на събитието https://www.ucc-sportevent.com/megavalanche. Таксата за участие включва лифт карта и достъп до всички официални трасета и обикновено е около 150 евро за седмица. Ако пътуваш от по-далеч, транспортът и настаняването могат да повишат бюджета. До Alpe d’Huez най-удобно се стига от летище Женева, като през летния сезон се организират специални трансфери за колоездачи. Регистрацията за Megavalanche обикновено се отваря в края на годината – през декември или януари, а ранната регистрация осигурява по-добра стартова позиция за квалификационното спускане.

През 2025 година беше юбилейното 30-о издание на състезанието. През 2026 г. Megavalanche ще се проведе от 10 до 12 юли. Очакват се над две хиляди участници, включително в категориите за електрически планински велосипеди (e-Megavalanche) и детските състезания Mega Kid. За мнозина това е не просто надпревара, а годишен ритуал – връщане към място, където приятелството и приключението стоят наравно с конкуренцията.
Вижте още: Милан Димов x Megavalanch = 800 км/ч



















































