Зад чистия фокус на Владимир Гергов

 
0

От снимките на Владимир Гергов по нищо не си личи, че фотографът е започнал да снима чисто любителски. Любовта към планината явно го предизвиква да запечата чрез обектива си едни от най-красивите гледки на България. А влечението към извънпистовото каране на сноуборд и екстремните изживявания в планината пък го карат да остави образованието си като машинен инженер на заден план – благодарение на което всички ние можем да се насладим на редица впечатляващи кадри.

Владимир Гергов
Владимир Гергов

Разкажи ни малко за себе си. Защо започна да снимаш?

Още от малък имам влечение към фотографията и лека-полека се запалих да снимам планини. Почнах преди около 15 години, а от 10 се занимавам по-професионално. Преди 5 години пък започнах да снимам каяк и рафтинг за пари. В началото снимах планини съвсем изследователски, за да си имам съответните върхове на снимки, които да мога после да описвам и впоследствие се зарибих.

Владимир Гергов
Райското пръскало

А сега – набелязваш си места, които искаш да снимаш и отиваш там заради това или вадиш фотоапарата там, където са те завели краката?

Нося го винаги, но понякога си набелязвам и определени места, на които ходя специално, за да снимам. Обикновено обаче тръгвам в планината и каквото се получи. Ако съм решил да снимам някой пейзаж пък, отивам и го снимам. Понякога се връщам по 2-3 пъти, но обикновено се получава от първия път. Но не ходя да снимам специално за фейсбук или за фото форуми, което забелязвам, че е станало като мания и доста хора го правят напоследък.

Имаш ли любими места за снимане?

Районът на вр. Ботев, Амбарица, Тевно езеро в Пирин, Страшното в Рила. Това са алпийски места, с красиви гледки.

А такива, за които си мечтаеш?

Патагония в Южна Америка, районът на Пакистан с планините Каракорум и Афганистан. Искам да отида да поснимам и там малко планини.

Кои са любимите ти моменти и сезони за снимки в планината?

Зимата е предпочитаният сезон, по-красиво е. Снегът прави снимките по-графични, особено ако са черно-бели, виждат се само графиките.

Какви са най-опасните условия, в които си попадал?

В малка лавина съм попадал, но при каране. Докато съм снимал, е имало условия с ураганен вятър, минусови температури. Получавал съм измръзване на ръцете.

Имаш ли кадър, с който се гордееш? Защото е бил много труден за „хващане”, например?

Имам една снимка с паметна плоча на алпинисти, загинали през 1965 г. в лавина. Били са 11 човека. Исках да направя снимка с паметната плоча и ми отне 6-7 години, за да уцеля точния момент, защото исках да е през зимата. И още една в Стара планина, която я дебнах доста години, за да се получи.

Какво означава да „дебнеш”?

Отиваш на точно определено място, знаеш какво искаш. Например на мен ми трябваше ниска облачност, за да стърчат върховете през облаците, да е през зимата, точно на това място. Нищо не се случваше дълго време, но на една Нова година, когато отидохме на х. Васил Левски, времето се развали и се получиха желаните условия.

Кое ти носи най-голямо удовлетворение, докато снимаш?

Извънпистовото каране на ски и сноуборд, защото аз самият обичам да карам, обичам планината, пудрата и ми идва отвътре. Но за една хубава снимка заслугата е 50 на 50, защото ако имаш кофти скиор или сноубордист, който кара зле, той винаги ще изглежда смешно. Така че за да стане супер снимката, е важно и скиорът да е добър.

Искаш ли да се надскачаш, стремиш ли се към това?

Не, защото ако тръгна да надскачам възможностите си, най-вероятно нищо няма да се получи, а мога да пострадам, да загина.

Сам ли си, когато отиваш да снимаш?

Обичам да ходя в планината с приятели, но предпочитам да снимам сам. Обикновено се отделям, изоставам някъде по пътя.

Колко тежи раницата на един планински фотограф?

Аз обикновено нося фотоапарат с два обектива и понякога статив, но рядко, за да не е прекалено тежко. Така че около 15 кг, но се стремя да е все по-малко.

До каква степен техниката е важна от твоята гледна точка?

Ами доста е важна, но според мен поне не си заслужава българският потребител да дава толкова пари, колкото дава. Има хора, които харчат десетки хиляди левове за техника, но това не им помага, не им прави снимките по-готини. Пък и плюс това, по-добрата техника тежи повече. Аз предпочитам висок клас техника, но не твърде скъпа, а останалите пари да похарча за пътешествие.

Каква е разликата между един много скъп обектив и един, който е приличен клас?

Има разлика, когато гледаш снимките на 100%. По-хубавите обективи имат по-добър контраст, по-добро цветопредаване, но мисля, че с обективи от среден клас може да се справиш доста добре. Сравнявал съм обективи за 1700 лв. и 5000 лв., този за 5000 е по-добър определено, но разликата е видима за мен, а обикновеният потребител едва ли би я забелязал.

Защо го правиш? Какво искаш да покажеш на хората със снимките си?

Искам да предам своето усещане за планина, за зима.

 

Интервюто ни с фотографа Владимир Гергов е част от брой ЕСЕН 2015 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. А за по-сигурно – най-добре се абонирайте.

Есен 2015

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.