ХОРАТА ЗАД МАРКИТЕ: Боб Хърли

 
0

Сподели

0Shares
0 0

Възможно ли е от шейпър на сърфове да се превърнеш в магнат, собственик на една от най-големите мултимилионни империи? Абсолютно, особено ако се казваш Боб Хърли и притежаваш неговия нюх за бизнес и успешни начинания.

Роден през 1955 г. в Нюфаундлен, Канада, в детските си години едва ли Боб си е мислил много-много за сърф. Покрай баща си – сержант във въздушните сили, малкият Хърли прекарва по-голямата част от детството си във военни бази в Тексас и Япония. Докато през 1963 г. семейството не се мести в Ориндж Каунти, Калифорния – и тринадесетгодишният Боб открива сърфа.

боб хърли

Въпреки огромната му страст към сърфирането, Боб отрано осъзнава, че няма да стане толкова добър, че да си изкарва парите само с каране. Затова решава да открие нещо друго, което хем да е свързано с голямата му любов, хем да му носи приходи. Така на 21 години започва да шейпва сърфове, а няколко години по-късно, след като вече е натрупал опит за имена като Infinity, Wave Tools, Lightning Bolt, основава Hurley Surfboards – малко производство и магазин за дъски в Хънтингтън бийч. Големият му бизнес пробив обаче идва, когато през 1983 г. купува американския лиценз за тогава никому непознатата марка Billabong срещу скромните 40 000 долара. Не че Боб го е планирал – просто двама приятели сърфисти от Австралия са му на гости и имат много яки бордшорти. Боб решава да започне да продава в малкото си магазинче тази неизвестна австралийска марка, която обаче има толкова яки и нетипични за времето си дизайни. Едно нещо води към следващото и в рамките на няколко години Боб се оказва начело на гигантски бизнес.

В последвалите години Хърли продължава да доказва, че освен страст по спорта, притежава и изключителен нюх за бизнес. Сформира звезден сърф отбор, включващ знаменитости като Съни Гарсия и Ричи Колинс, спонсорира няколко състезания от световен ранг (сред които и Billabong Pro в Хаваи, едно от най-големите събития на 80-те), продуцира някои от най-популярните сърф филми за времето си като Surf into Summer (1987), Pump (1990), and Sik Joy (1995).

Нищо чудно, че цялата сърф индустрия остава изненадана, когато пред 1998 г. Боб съобщава решението си да напусне Billabong, за да основе собствена компания. Но Хърли съвсем не е глупав – той взима със себе си най-добрите дизайнери, сърфисти и маркетинг агенти, за да подсигури бързия и сигурен успех на Hurley, под чието име започва производството на дрехи, неопрени и аксесоари за сърф. Само четири години по-късно Боб продава едноименната си марка на Nike, срещу сумата от 120 млн долара.

“Да правиш пари е скучно, освен ако не е резултат от нещо удивително.”

Боб Хърли остава начело на компанията си, макар и не толкова активно ангажиран в бизнес делата си. Безспорният му принос към развитието на спорта обаче му носи признанието на списание Surfing като една от най-влиятелните личности в историята на сърфа. Успява да предаде страстта си и на синовете си – единият е сърф шампион през 1997 и 1999 г., а другият е криейтив директор на Hurley.

Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета – ще прочетете в брой ЛЯТО 2016 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.

фотограф: Мартин Раднев
фотограф: Мартин Раднев

Сподели

0Shares
0 0

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.