Scott 2016 – байк акценти: гениалният Genius LT

 
0

Сподели

0Shares
0 0

Scott 2016 - байк акценти: гениалният Genius LT

Любомир Ботушаров е човекът върху колело, който стои зад най-популярния сайт и форум за планинско колоездене в България mtb-bg. Той, тъй като трудно бихме се сетили за по-подходящ, разгледа новите неща в колекцията на SCOTT BULGARIA и ни разказа за тях. Под “нови” обаче не се има предвид непременно продукти от 2016 г., а тези, върху които Любо се спря и не го беше правил преди. Както разказа той, след като написа статията: “Всичко започна от една новина, че Genius LT 700 Plus е спечелил наградата Design&Innovation за 2016 г., но покрай него се сетих, че не съм писал нищо за актуалния DH модел Gambler, за променения Voltage FR, нито пък за двата fat велосипеда на компанията. И така се стигна до цяла статия.”, Ето я и нея, разделена в няколко части, които ще намерите в 360mag:

Scott 2016 - байк акценти: гениалният Genius LT

Започвам с актуалното поколение на модела Genius LT. Спомням си, че когато този модел се появи за пръв път в каталога на Scott преди няколко години, ми изглеждаше като доста “странна птица” – дългоходов байк почти като за фрийрайд (по онова време), но и учудващо лек (което е характерно за повечето велосипеди на марката). Днес подобни велосипеди изглеждат съвсем на място в дисциплината ендуро, само че заради по-големия размер на колелата (27.5) ходът на окачването е 170 мм, а не 185, колкото беше при първото поколение.

Scott 2016 - байк акценти: гениалният Genius LT

Сред основните характеристики на Genius LT мога да посоча:

– Изключително лека карбонова рамка. Scott открай време са сред лидерите в тази област. Те използват карбонови платове с най-високо качество и иновативни, прецизни и надеждни методи за изработка на рамките си от композитния материал, което води до рамки и цели велосипеди с много ниско тегло, които често са база за сравнение за много от конкурентите им. Топ-моделът на снимката например тежи 12.1 кг, а само рамката е 2450 грама.

– Съвременна геометрия, но без да стигат до крайности по отношение на дължината. Челният ъгъл е малък – за повече стабилност при висока скорост и при атакуване на стръмни и/или силно пресечени терени; средното движение е сравнително ниско, но не прекалено; ъгълът на седалковата тръба е оптимизиран за ефективно педалиране; стойките на веригата са 440 мм, което не е най-ниската стойност, но не са и прекалено дълги. Освен всичко, повечето от тези параметри могат да бъдат и променени в малки граници – при захващането на задния амортисьор откъм задната част има две вложки – ако ги обърнете, може да увеличите малко височината на средното движение, челния ъгъл и с това да промените още няколко стойности. Всичко това можете да проследите в долната таблица:

Scott 2016 - байк акценти: гениалният Genius LT

– Оптимизирано окачване. Разбира се, това може да се каже за всеки качествен планински велосипед, но тук има още няколко допълнителни “екстри”. Задният амортисьор например е Fox Nude (216х63 мм) и е разработен специално и единствено за нуждите на Scott, при тясно сътрудничество между двете компании. Припомням, че той има два отделни режима на работа, при които различни са не само параметрите на амортизацията, но и ходът, който реализира шокът. А това се отразява и на геометрията и то в положителна насока – при по-малкия ход на окачването (110 мм) началното сгъване също е по-малко, което с една идея “изправя” велосипеда, т.е. прави го малко по-удобен за изкачване спрямо стандартната геометрия. Nude е пряко свързан с дистанционната команда TwinLoc, която контролира едновременно и синхронизирано вилката и задния амортисьор. Така с едно натискане можете да заключите изцяло окачването на велосипеда и отпред, и отзад (например за изкачване по асфалт) или пък да включите само за шока режим Traction, който представлява платформа за по-ефективно педалиране.

Scott

– Като конструкция окачването е на практика едноставно, останалите ставни връзки само модифицират някои негови характеристики, но не добавят виртуална опорна точка. Споменавам това, тъй като от снимките човек лесно би могъл да се заблуди, че ставата между стойките на веригата и на седалката е концентрична, т.е. използва оста на задното колело. Това обаче не е така – просто задната ос е много близо разположена и понеже е проходна и няма нищо стърчащо, почти не се забелязва.

– Като стана дума за задната ос, Scott от години използват системата със сменяеми уши IDS SL, при която можете да пригодите рамката за различен размер главини – 142х12 мм, 135х12 мм и 135х5 мм QR. Последният размер може би ще учуди мнозина, но всъщност става дума за уши, чрез които можете да ползвате стандартна главина с куха ос 135х10 мм, само че 5 мм е диаметърът на оста на QR лоста, която се промушва през ушите и се затяга.

– Останалите детайли по рамката ще ги спомена по-скоро за протокола, те отдавна не са новост нито за Scott, нито за другите водещи производители: конусовидна челна тръба, средно движение BB92 PressFit, отвори за директен монтаж на преден дерайльор и водач, вътрешен път за жилата и маркучите, регулируем кол за седалката, капсуловани лагери на окачването, PM 180 накрайници за задната спирачка, предпазител за долната тръба и т.н.

На горната снимка е представен най-скъпият модел с върхова окомплектовка (скоростна система Sram X01, спирачки Shimano XTR, периферни компоненти и капли Syncros). Освен този велосипед, в каталога на швейцарския производител има още два модела Genius LT. 710 също е с карбонова рамка, но с по-достъпна окомплектовка, а LT 720 e с рамка от алуминиева сплав и още по-ниска цена.

Scott са сред изявените поддръжници на размера 27.5 и сред първите, които изоставиха 26″ при повечето си модели в полза на по-големите колела. Сега пак те са сред първите, които влагат сериозен ресурс в т.нар. размер 27.5+. Компанията набляга на това, че той няма чак такива магически предимства, каквито много маркетингови отдели му приписват, но за определени хора (например по-начинаещи и неуверени колоездачи) осигурява повече комфорт и по-добър контрол при карането, повече увереност при лоши терени, нестабилна настилка и т.н. В тази линия също има три модела, като на снимката е показан най-скъпият – 700 Tuned Plus.

Scott

Важно е да уточня, че разликата между двата варианта не е само в дебелината на гумите. С оглед на нея в рамката на моделите Plus има няколко промени. На първо място, задната ос е 148х12 мм, т.нар. Boost, както и самият заден триъгълник е малко по-широк, за да има място за големия балон на гумите. Ходът на окачването при тези байкове е намален с 10 мм, т.е. 160/100 мм в зависимост от избрания режим. Рамката е и малко по-тежка, с около 200 грама, но дори и така тя конкурира достойно дори по-късоходови велосипеди. В стойностите на геометрията също се различават, но съвсем малко.

Scott

Още байк акценти от Scott за 2016:
Gambler
Voltage FR
Фетбайкове

Genius LT от Scott, както и богат избор от модели велосипеди, части, аксесоари, дрехи и др. ще намерите на ул. Козяк 14 (до Американското посолство), на бул. България 81-Б в София и Scott.bg.
Магазините на Scott работят от 10 до 20 ч. от понеделник до петък, от 11 до 19 в събота и 11-17 в неделя.

Scott

Сподели

0Shares
0 0

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.