Екстремен спорт и алтернативен туризъм в уеб технологииите

 
0

Сподели

Shares

Методи и начини за стимулиране на екстремните спортове и алтернативния туризъм чрез използването на съвременните технологии и интернет

extreme-sports-parallax-design
Увод

В последните 20 години екстремните спортове са най-бързо развиващата се спортна дейност, обхващаща десетки спортове и обединяваща милиони практикуващи и техните последователи в световен мащаб. Алтернативният туризъм, от своя страна, е все по-предпочитан вариант за свободното време, предвид факта, че все повече хора предпочитат активното време на открито сред природата, съчетано с опознаването на нови и непознати места и дейности, усвояването на нови умения и практикуването им в устойчива среда. Въпреки че алтернативният туризъм не задължително предполага практикуването на спорт, двете дейности често се припокриват и са взаимосвързани, в желанието да отговорят на все по-високите търсения и очаквания на потребителите за приключения, нови изживявания и активно време.

В резултат от глобализацията, днес все повече хора се обръщат към алтернативния туризъм и екстремните споротве като предпочитано занимание за свободното време, пътуват активно и търсят нови дейности както в рамките на собствената си държава, така и извън нея. Стандартните форми на туризъм все повече губят популярност, а с тях – и стандартните начини за популяризиране и осигуряването на информация относно активности и дестинации. И макар в световен мащаб този вид спортни дейности и туризъм да имат дългогодишни традиции и опит, в България тази ниша е все още в период на развитие. Важен аспект за популяризиране и стимулиране на несезонния и немасов, а постоянен туризъм в областта на екстремните спортове и алтернативния туризъм играят съвременните уеб базирани технологии и възможността за лесен и бърз достъп до получаването и споделянето на информация. Това качествено подобрява изживяването на потребителите и им дава възможността не само да научават мигновено най-актуалното в интересуващата ги сфера, но и да се свързват с други хора, споделящи сходни интереси, да откриват непознати дестинации и да се развиват в избрания от тях спорт чрез споделянето на опит.

За да проследим най-актуалните тенденции в глобален и локален мащаб, избрахме няколко от най-добре функциониращите уебсайтове и онлайн медии в сферата на екстремните спортове и алтеранивния туризъм, които предлагат алтернативни решения за популяризирането на този вид спорт и туризъм и анализирахме доколко адекватно те успяват да отговорят на нуждите и търсенията на потребителите.

В този обзорен материал ще разгледаме и анализираме състоянието на сегмента в световен мащаб и степента на обвързаност между тази ниша в туризма – алтернативен туризъм и екстремни спортове и ИТ технологиите.

mpora
1/ Професионалната медия MPORA

www.mpora.com

MPORA е най-големият информационен уебсайт (онлайн медия) за алтернативен туризъм и екстремен спорт в света. Собственост е на Factory Media, най-голямата европейска медия компания за екстремни спортове, която издава и над 15 печатни списания, покриващи всеки един от спортовете отделно. Сайтът е с безплатен достъп до цялата информация, и има пасивно информационнен характер, като предлага богато разнообразие от материали, покриващи всички аспекти на екстремните спортове и алтернативния туризъм.

Менюто на сайта включва основните теми, в които е концентрирано съдържанието на сайта, разделени в следните категории: планинско колоездене, сноуборд, пътуване, скално катерене, ски, алпинизъм и експедиции, скейтборд, сърф, шосейно колоездене, БМХ, околна среда, невероятни животни, космос, скайдайвинг, уингсют и бейсджъмпинг, аутсайдери, видео. Заглавната страница на сайта покрива категориите екстремни спортове, приключения, колоездене, открити пространства, пътуване, природа, фитнес и линкове към последните два броя от онлайн списанието на сайта.
MPORA използва голям редакторски екип, който представлява структура от главен редактор, отговорни, ресорни и обикновени редактори. Чрез тази вътрешна редакторска структура сайтът осигурява ежедневното производство на материали във всяка една от основните теми, с които медията се занимава.

Всяка една от категориите в менюто отвежда до богато количество статии с разнообразно съдържание – от постижения, трикове и най-актуалното в съответните спортове, профили и интервюта с атлети, пътеписи и приключенски истории, до любопитни снимки, видео, спонсорирани статии и конкурси. Статиите разчитат на улавящо вниманието заглавие, често само загатващо за съдържанието и стимулиращо любопитството на потребителя да разбере за какво точно става въпрос в самата статия. Има възможност за взаимодействие с потребителите под формата на коментари и споделяне на статиите в социалните мрежи (facebook, twitter, pinterest).

Въпреки че сайтът предлага богата и редовно актуализирана информация, трудно може да се каже, че той стимулира потребителите към практикуването на екстремни спортове и алтернативен туризъм. Липсва активното социално интегриране, защото въпреки опцията за коментари и споделяне на материалите, пасивният подход при предаването на информацията и твърде богатото съдържание на сайта не предразполагат потребителите да се ангажират активно в комуникация. В подкрепа на това твърдение идва и фактът, че много малък процент от материалите на сайта имат коментари или реални споделяния. Към сайта не е наличен онлайн магазин, въпреки че има редица спонсорирани статии, рекламиращи определени стоки и дестинации.

Безспорният плюс на уебсайта е изключително богатото съдържание и мултимедия, която генерира постоянен и пълноценен интерес както сред активно занимаващите се със спорт потребители, така и към феновете, които споделят интереса, но не са отдадени на нито един спорт конкретно. Може да се заключи, че основната цел на уебсайта е да осигурява актуална, подробна и задълбочена информация, покриваща всички аспекти на екстремните спортове и алтернативния туризъм, без да търси пълна интеграция с потребителите или да се ангажира със стимулиране на тяхното по-нататъшно развитие.

hookIT_Profile
2 / Модерната социална мрежа HOOKit

www.hookit.com

HookIt e една от най-иновативаните платформи, свързани с екстремни спортове и алтернативен туризъм. Собственост е на фирма hookit.com. Сайтът представлява модерна социална мрежа, насочена към по-напреднали спортисти и фирми, предлагащи стоки и услуги, свързани основно с екстремните спортове и в по-малка степен – с алтернативен туризъм. Идеята на платформата е да създаде среда, в която атлети и марки да комуникират лесно и бързо помежду си, както и да споделят с феновете си актуална информация около тях. Съдържанието на сайта е достъпно само срещу регистрация. Регистрацията дава възможността на атлетите да създадат собствен профил, в който да опишат опита, който имат в съответния спорт/спортове, събитията, на които участват, да отбележат постиженията и прогреса си, да качват снимки и видео, както и да създадат общност от последователи, с които да споделят напредъка си и всичко, което се случва около тях.

Освен с други атлети, потребителите имат възможността и да се свържат с марки и организации в сферата на екстремните спортове, да участват в техни програми за подкрепа и спонсорство, и да подобрят нивото си в съответния спорт. Всеки регистриран потребител получава рейтинг, на база на попълнената от него информация (изчисляван процентно спрямо това колко е активен в своя спорт, как се представя в състезания и събития и доколко си взаимодейства с други потребители в социалните мрежи). Въз основа на този рейтинг, компаниите и марките получават възможността да сравняват атлетите, като в зависимост от активността им, постиженията им и социалното им влияние да изберат най-подходящите кандидати, на които да предложат подкрепа и сътрудничество, за да се развият в спорта, на който са отдадени. Част от марките, които участват на платформата, предлагат и опция за закупуване продуктите им онлайн.

HookIt е преди всичко социална мрежа, на платформата липсват новини, статиии и информационни материали. Търсачката на сайта открива голямо количество спортни събития и състезания, както и местата за практикуване на съотвения спорт, но това е единственият елемент, свързан с повишаването на информираността на потребителите. Що се отнася до стимулирането на потребителите да практикуват или да се развиват в сферата на екстремните спортове, може да се каже, че платформата работи много добре, от гледна точка на възможностите, които предлага относно свързване между отделните потребители и между тях и марките/организациите, както и за споделянето на информация, събития, места и мултимедия. Но фактът, че сайтът е достъпен само за регистрирани потребители, както и че предполага едно сравнително високо ниво на практикуване на съответния спорт, ограничава тази му функция до активно занимаващите се спортисти и до голяма степен изключва масовия потребител или фен на екстремните спортове.

Що се отнася до алтернативния туризъм, той почти не е застъпен на платформата, липсва подробна информация за дестинации и възможности за спорт, забележителности или почивка, с изключение на тези, качени от самите потребители. В заключение може да се каже, че платформата изпълнява добре своята функция на социална мрежа, като активно интегрира потребителите и насърчава комуникацията помежду им, но е с тесен социален обсег и ограничено поле на влияние.

outside
3 / Класиците OUTSIDE

www.outsideonline.com

Outside Online е онлайн версията на Outside Magazine, списание с 35-годишна история, с фокус върху екстремните спортове, алтернативния туризъм и активния начин на живот. Сайтът е собственост на американската Mariah Media Network LLC.
Сайтът предлага изключително богато съдържание, съсредоточено основно върху спорт и туризъм. Категориите в менюто включват екипировка, пътуване, фитнес, приключение, култура, видео и списание. Материалите в съответните категории са разнообразни и обхващат експертни мнения, практични съвети, мултимедия, фотогалерии и фоторепортажи, висококачествена авторска журналистика и актуални новини и събития. Заглавната страница включва най-новото и най-популярното в съответните категории. Всеки от материалите дава възможността на потребителите да се ангажират, като споделят съдържанието в социалните мрежи или коментират под статията.

Тематиката на съдържанието обхваща широк спектър от теми, свързани с екстремните спортове и алтернативния туризъм, насочени както към активно практитуващи спортисти, така и към обикновения масов потребител, който иска да живее по-активно и здравословно. Залага се на високото качество на предлаганите материали, дело на голям екип от редактори и автори на свободна практика, както и на доброто визуално оформление и на привличащи вниманието и заиграващи се с любопитството заглавия, които допълнително увеличават интереса към статиите. Сайтът се посещава от много потребители, които чрез споделят материали от сайта в социалните мрежи, но сайтът не разполага със собствена социална мрежа.

Освен актуални новини и събития, сайтът предлага и задълбочени представяния, ревюта и тестове на екипировка – една част от тях спонсорирани, други дело на независими автори. В допълнение към основния сайт Outside има и няколко допълнителни сайта, лесно достъпни от заглавната страница. OutsideGo е насочен изцяло към алтернативния туризъм (outsidego.com), и предлага персонализирани пътешествия до различни дестинации из целия свят. Самият сайт не предлага закупуване на пътуване. Друг техен сайт OutsideInfo (outsideinfo.com) предлага бърз достъп до всички рекламодатели в сайта и печатното издание, с информация за марките и линкове към официалните им сайтове. OutsideTelevision (outsidetelevision.com) осигурява достъп до видео клипове и предавания, свързани с екстремните спортове, и дава възможността на потребителите да качват своя собствена продукция.
Изключително богатото и разнообразно съдържание, което предлага сайта, в съчетание с атрактивния начин на поднасяне, привлича вниманието на широк кръг от потребители и същевременно стимулира желанието за търсене на повече информация, свързана с екстремните спортове и алтернативния туризъм.

basspro
4 / Продавачи на приключение BаssPРО

www.BassPro.com

BassPro e най-големият световен онлайн магазин за продажба на стоки, свързани с алтернативен туризъм. Сайтът е американски и е собственост на фирма Network Solutions. ltd. Сайтът има огромен каталог от артикули, специализирани в сферата на алтернативния туризъм, с основен фокус върху оборудване и екипировка за лов, риболов, водни спортове и къмпинг, както и облекла, обувки и стоки за дома. Сайтът поддържа голяма част от стоките на склад, и същевременно работи с клонова система от производители за стоките, които не поддържат на склад.

Освен онлайн магазин, който е основният фокус на сайта, има и секции с новини и съвети относно лов, риболов, водни спортове и къмпинг. Статиите са преди всичко новини и събития от света на спортовете, които обхваща сайта, полезни съвети и техники, любопитни факти и рецепти, под формата на мултимедийни материали (снимки, видео и текст). Авторите са предимно журналисти и блогъри на свободна практика, които практикуват един или повече от изброените дейности и имат афинитет към природата и алтернативния туризъм. Всеки от материалите дава възможността на потребителите да харесат или да не харесат статията със съответния бутон, както и да коментират или да споделят в социалните мрежи. Отделно от материалите, подготвени от екипа на сайта, всяка от категориите предлага и възможността потребителите да качват свои собствени истории, снимки и видео, има и отворена блог секция, както и форум. По този начин сайтът насърчава потребителите не само да закупуват и да използват продуктите, които предлага, но търси и обратна връзка с клиентите си и още повече, стимулира ги да търсят комуникацията и интеракцията помежду си.

Независимо дали става въпрос за обменяне на опит и практични съвети, търсене на информация за нови места, въпрос за даден вид оборудване или екипировка, или за разказ от пътуване, сайтът предлага достатъчно форми и възможности на своите потребители да споделят и да се присъединят към общество от хора, споделящи техните интереси. От тази гледна точка, макар да не предлага кой знае колко значително или актуално количество собствено генерирана информация, сайтът успява да обедини две полезни функции – като онлайн магазин, осигуряващ всичко необходимо за практикуването на спорт и туризъм, и като социална мрежа, в която потребителите могат сами да генерират съдържание, да обсъждат всичко, което ги интересува и да се свързват с други потребители със сходни на тях интереси. С оглед обаче на сравнително тесния обсег на засегнатите спортове – лов, риболов и водни спортове, може да се каже, че сайтът е нишово ориентиран и трудно може да бъде фактор в стимулирането на по-пълноценно и активно интегриране на екстремните спортове и алтернативния туризъм сред масовия потребител.

red
5 / Царете на маркетинга RedBull

www.redbull.com

Сайтът e медийното лице на компанията RedBull. Собственик на сайта е фирмата RedBull MediaHouse. Сайтът е основен маркетингов инструмент на марката и представлява една от най-големите медии за екстремни спортове в света.
Менюто на сайта включва мотоспортове, музика, колоездене, приключения, снежни спортове, сърф, скейтборд и игри. Информацията във всяка една от тези категории е изключително и само за атлети и събития на марката. Въпреки това високото качество на създаваните материали, както и богатия обхват на спортове, атлети и събития, правят платформата една от най-масовите, що се отнася до екстремните спортове и алтернативния туризъм, въпреки корпоративната й насоченост.

Заглавната страница на сайта предлага най-актуалното и интересното – новини, фото- и видео репортажи, интервюта, профили на атлети. Всяка една статия е подкрепена с висококачествени снимков и видео материал, заглавията и подзаглавията са описателни и предават в синтез най-важната информация, без да се търси допълнителна сензационност – съдържанието говори само за себе си. Фактът, че марката споснорира едни от най-иновативните, напредничави и бързоразвиващи се атлети в световен мащаб, както и най-силните и предизвикателни състезания и събития, и работи с едни от най-добрите фотографи и видеооператора, гарантира постоянно и изключително висококачествено съдържание на сайта. Всеки един от атлетите е представен с профил, от който лесно може да се открият и всички материали, свързани с него, както и други подобни, свързани със спорта, с който се занимава. Отделно от тематичните материали, свързани с екстремните спортове и постиженията на атлетите, сайтът предлага и богата информация относно алтернативен туризъм, под формата на интересни и непознати дестинации, съвети и любопитни факти. Под шапката на основния сайт функционира още и онлайн телевизия, където могат да се гледат на живо или на запис голяма част от събитията на марката. Отделно се издава и печатно издание с фокус върху екстремни спортове, алтернативен туризъм, начин на живот, изкуство.

Сайтът се опитва да интегрира всички аспекти на екстремните спортове и алтернативния туризъм и свързания с тях начин на живот, като залага върху богато тематично съдържание, изключително високо качество на илюстративния материал, актуална информация относно всичко интересно, свързано с атлетите и най-горещите точки и събития. Информацията е организирана така, че лесно и без усилие да се прави връзката между различни материали, спортисти и събития, които споделят нещо общо. Обхванати са почти всички налични екстремни спортове, както и множество съпъстващи ги елементи на съвременния начин на живот – музика, изкуство, дизайн, популярни личности. Стремежът е сайтът да генерира максимално интересно и актуално съдържание, което да отговори на търсенията и очакванията на максимално широк кръг от хора с разностранни интереси.

Един от най-големите плюсове на сайта е именно фактът, че предлага толкова разнопосочна информация, същевременно центрирана около фокуса на екстремните спортове и алтернативния туризъм, така че дори потребители, които нямат пряка заинтересованост в тази посока, биха могли да открият нещо интересно. В този смисъл до известна степен може да се каже, че сайтът до известна степен успява да стимулира интереса на потребителите към екстремните спортове и алтернативния туризъм. Но липсата на активна комуникация с и помежду потребителите не предполага пълна интеграция – няма възможност за коментари под материалите, единствено за споделяне в социалните мрежи. Може да се каже, че макар да предлага висококачествена и актуална инфромация, сайтът трудно може да ангажира средностатистическия потребител дотолкова, така че да провокира интерес към и желание за развитие в сферата на екстремните спортове и алтернативния туризъм.

stenata
6 / Локални класици СТЕНАТА

www.Stenata.com

Стената e електронният магазин на най-голямата българска фирма, занимаваща се с алтернативен туризъм. Фирмата е с над 20 годишна история, а магазина има над 15 годишна такава. Сайтът е класически специализран магазин за стоки, и в по-малка степен – за услуги от сферата на алтернативния туризъм. Собственикът на сайта е фирма Одисея-ИН, които са и туристически оператор, но предлаганата от тях туристическа услуга е на отделен сайт и не е интегрирана в рамките на електронния магазин.

Категориите, в които са систематизирани предлаганите стоки, са алпийска екипировка, сняг и лед, къмпинг, раници, облекло, обувки, осветление, препарати, щеки, електроника, очила и други (ключодържатели, книги, храни). Асортиментът от стоки е богат и разнообразен. Липсва обаче всякаква възможност за обратна връзка или интеграция на потребителите – няма възможност за оставяне на коментар или ревю при съответния продукт. Сайтът не предлага и никаква актуална информация или новини, свързани с екстремните спортове и алтернативния туризъм, въпреки че редовно споснорира атлети, експедиции и начинания в тези спортове (има категория новини, но не е поддържана). Единствената опция за интеракция със социални мрежи е бутон за харесване във фейсбук, към всеки един от продуктите.

Въпреки че сайтът (както и едноименните физически магазини) са най-старият и с най-добра репутация доставчих на стоки от сфертата на екстремните спортове и алтернативния туризъм, не може да се каже, че по стимулира потребителите по отношение на този тип дейности. Липсата на тематично съдържание, онлайн медия и социална ангажираност превръщат сайта единствено във виртуално разклонение на физическите магазини, без допълнително да се вижда да работи в посока популяризиране на дейностите, за които предлага екипировка. Въпреки че фирмата изпълнява такива дейности – подкрепя атлети, събития, каузи и експедиции.

leap
7 / Локални новатори LEAP

www.thisisleap.com

LEAP е иновативна платформа, създадена като социална мрежа, която осигурява логически връзки между създаденото от потребителите съдържание. Собственик на сайта е фирма Leap ltd.

Сайтът е достъпен само за регистрирани потребители и позволява да се филтрира съдържание по ключови думи, свързани със спорт, локация, атлет, марки, събития. Съдържанието на сайта се генерира от потребителите, които могат да добавят място за практикуване на спорт, събитие, снимки или видео. Всеки потребител може да си направи профил, в който да отбележи спортовете, с които се занимава, както и да публикува и споделя информация относно тях. Има опция за следване на останалите потребители и за изпращане на съобщения, т.е. за създаването на кръг от потребители със сходни интереси и занимания, независимо от местополжението им, които да комуникират активно и да споделят актуални събития и локации. Под всяка спортна локация или събитие може да се остави коментар, да се маркира като посетено или да се хареса или препоръча мрез натискането на бутон. Има и карта, с която лесно се локализира местоположението, предлагат се и сходни или близко разположени други места. Цялата информация на платформата се генерира от потребителите – т.е. няма контрол или намеса върху съдържанието, разчита се изцяло на адекватно подаваното от тях съдържание и обратната връзка между самите потребители.

Платформата предлага множество възможности за интеракция между отделните потребители, както и за качване, споделяне и коментиране на информация, места и събития. Липсва обаче елементът на онлайн медия, която да предоставя систематизирано, централизирано и проверено съдържание. По този начин платформата се ограничава до споделянето на информация между вече ангажираните със съответните спортове хора, без да стимулира интереса на масовия потребител. Въпреки че се споделят места, трудно може да се каже, че платформата по някакъв начин стимулира и алтернативния туризъм, тъй като няма никаква по-подробна информация за местата, с изключение на карта и в редки случаи – споделеното от потребителя, качил информацията. От тази гледна точка може да се заключи, че макар платформата да функционира сравнително добре като социална мрежа и начин за обмяна на информация и интуитивно търсене и намиране на събития, места и спортове от интерес, трудно може да повлияе на масовия потребител или да стимулира и създаде интерес, свързан с екстремните спортове и алтернативния туризъм.

L'ESTHETIQUE WEBSITE FINAL
Заключение

Екстремните спортове и алтернативният туризъм набират все повече популярност и интерес сред масовите потребители, и все повече хора търсят информация, свързани с тях. За да се отговори адектватно на търсенето, е необходим канал, който едновременно да осигурява най-новото и актуално в информацията – атлети, екипировка, събития, постижения, места за практикуване и дестинации за туризъм.

Съдържанието трябва едновременно да отговаря на високите изисквания на потребителите за високо качество на предлаганата информация, която да представлява интерес и новост за активно занимаващите се, така и да стимулира по-голяма маса от потребители да се ангажират активно с този тип спортове и туризъм. То трябва да съчетава успешно мултимедия, компетентно мнение и авторски глас, и да търси непрекъснато връзката с и помежду потребителите. Голяма част от това съдържание може да предизвика интерес дори сред абсолютно незаинтересованите от спорт потребители, поради изключителните предизвикателства, които екстремните спортове поставят пред човешкия дух, тяло и способности.

Същевременно, дестинациите и практиките, които са обект на алтернативния туризъм, предполагат една много по-задълбочена връзка с природата и пълноценно оползотворяване на времето – нещо, високо ценено от съвременния човек. Успешната медия успява да съчетае трите най-важни елемента – актуално, качествено и надеждно селектирано и поднесено съдържание; социална интегрираност и ангажираност на потребителите; онлайн магазин, предлагащ всичко необходимо за съответните спортове.

В това отношение уеб базираните технологии и онлайн медиите осигуряват безспорно предимство – благодарение на бързия достъп, неограничената информация, възможността за мигновена интеракция с потребителите и за създаването на общности, обединени около сходни интереси.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.