Дзен и изкуството на босоногото тичане

 
0

Сподели

0Shares
0 0

Босоногото тичане е не само за етиопски маратонци и почитателите на книгата “Родени да тичат”. Изследванията доказват, че босото тичане е много по-естествено за човешката физика отколкото обутото, да не говорим, че е практикувано и изпитано далеч, далеч по-дълго. Ако решите да опитате обаче, добре ще е първо да се подготвите с малко информация, която 360° услужливо ви предлага под формата на дзен съвети.

Босоногото тичане

1. Плавен, бавен преход

Много хора трябва да минат през важна психологическа настройка, за да започнат да тичат боси. Важно е да започнете плавно, с малки разстояния с ниска скорост и постепенно да увеличавате натоварването, за да не “предобрите”. Разбира се, тази подготовка на бавно навлизане изисква търпение, но ще си струва. Ако се стремите в началото да подобрите концентрацията си, да правите бягането по-осъзнато отколкото бързо и продължително, ще имате много по-добри резултати в дългосрочен план, ще се чувствате по-добре и ще имате повече дзен увереност.

2. Шшшт!

Второто правило за добра кондиция по време на босоного тичане е просто: Млък! Тед МакДоналд, който е известен лекоатлет, босоног бегач, когато тренира състезатели им дава тапи за уши, за да могат да се концентрират в движенията и усещанията си. При босото тичане и ходене хората интуитивно стъпват на пръсти със стъпала напред. Стъпвайки с издадени крака и на пръсти намаляваме напражението върху петите. Пристъпвайки на пръсти, изведъж откриваме, че звукът от движението спира. По този тих начин са ходели и тичали предците ни, така стъпват и животните – ситно и тихо.

Босият дзен бегач тича тихо, като животно – ловец!

Босоногото тичане

Тед МакДоналд: “Има едно специфично усещане за лекота на тялото при тичането бос, което никога не може да се изпита с обувки.”

3. Съживяване на ритъма

Босите бегачи имат напълно различна крачка от тичащите с обувки и тези по хамстерски пътеки във фитнеса. Това прави тичането им не само по-леко и по-тихо, но крачките са по-къси и по-бързи. Според МакДоналд идеалното темпо е около 180 малки стъпки в минута. Малките бързи стъпки “омекотяват” преминаването през грапави и скалисти терени. Дзен бегачът трябва да може да тича, подскачайки бос от морена на морена на Витоша.

Босоногото тичане

4. Фина настройка на баланса

Представете си следното: Човек тича по тесен въжен мост с делва пълна с вода… почти като етиопка, връщаша се с 5 литра вода от съседното село, което е на 20 километра. За да се запази баланс трябва коленете да са сгънати и еластични, главата да стои изправена над раменете, центъра на тежестта да е в средата на тялото. Това е перфектният баланс, програмирани сме изначално да се стремим към него. Балансът не е нещо, за което трябва да мислим, той е настройка, която трябва просто да намерим. Откривайки баланса си в бягането и ходенето боси, ще можем да поддържаме тялото си изправено и пъргаво.

Босоногото тичане

Една от основателките на компанията Patagonia ходела боса на училище в Калифорния. След поредица от забележки и викане на родителите, тя решила да се вземе в ръце (или по-точно “в крака”) и увила връзки за обувки около стъпалата си, обяснявайки, че това са новите ѝ модерни обувки.

5. Търси в тялото си

Най-важният съвет е привидно прост: Развивайте съзнание за тялото си. Това обаче е далеч по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Оставете музикалния плейър когато отивате да тичате и разкарайте всичко останало, което блокира или отвлича вниманието ви. Тед МакДоналд съветва: “Опитайте се да се свържете с тяло си и особено с краката си. Това е нещо много сложно, което не можете да си купите или сготвите, трябва да сте готови за него.” McDonald допълва “Това е преосмисляне на това какво означава да бъдеш човек.” С други думи, босото бягане е повече промяна в мисленето, отколкото промяна в крачката. Дзен!

Тед МакДоналд, легенда в бягането: “Дори и най-добрите технологии, които някога ще притежаваме при обувките, не могат да надминат това, което вече са ни дали предците ни.”

Босоногото тичане

Сподели

0Shares
0 0

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.