На 28 и 29 май в Националния пещерен дом “Петър Трантеев” край Карлуково се състоя третото издание на конференцията за хижари на тема “Ефективни хижи”, организирана в рамките на националната инициатива “Хижа на годината”. За първи път събитието се проведе в два поредни дни, което създаде повече възможности за неформално общуване между хижарите, обмен на опит и идеи, и изграждане на силна общност.
Конференцията събра хижари от цялата страна и предложи богата програма, фокусирана върху актуални теми, предизвикателства и възможности за развитието на хижарството в България.
Специален гост бе швейцарският инженер по околна среда Бастиан Етер, който сподели дългогодишния си международен опит с децентрализирани пречиствателни системи за отпадни води, подходящи за отдалечени хижи и обекти в защитени територии. Наболяла тема в българските планини, по която тепърва предстои много работа.
Други акценти в програмата бяха:
- Представяне на новата дигитална платформа на Българския туристически съюз – Национален туристически портал, който ще бъде изцяло в полза на българските туристи. Той ще съдържа интерактивна карта с информация за маршрути, туристически и културни забележителности, събития, локации и партньорска мрежа на съюза. Чрез използване на търсачка по хижи, върхове и населени места, ще се показват и актуални метеорологични данни за локациите, които ни интересуват. Платформата ще съдържа и система в помощ при бедстия, която ще изпраща последната локация на потребителя. За членовете на туристически дружества се предвидени и специални активности, които ще направят комуникацията между всички звена, много по-бърза, лесна и ефективна. Платформата е в напреднал процес на създаване, като се очаква в рамките на 2025 година да бъде достъпна за широката аудитория.
- Добри практики за присъствие на хижите в международни и локални туристически платформи като Booking, Airbnb, Почивка.бг и специализирани медии, споделени от опитния хижар Иван Попов. Той разказа още от практиката си за приложение на нетрадиционни канали като сайтове за споделени работни пространства и локации за филмови продукции, с цел повишаване на заетостта в хижите на годишна и дневна база. Неговата презентация включваше също и полезни идеи как да бъдат използвани даденостите на района, в който се намира обектът, за привличане на повече посетители – природни забележителности, спортни съоръжения, флора и фауна и др. Идеи за подобрения, които могат да бъдат направени, за да бъде хижата подходящо място за семейства с деца. Обърнато бе внимание и върху подбора на меню за храни и напитки в хижата, такова, че да бъде достатъчна причина да посетиш дадена хижа. Обсъдена бе темата и за това как чрез дейността на хижата да бъдат подпомагани различни каузи и хора в нужда.
- Бързи и лесни решения за поддържане на хигиената в хижите от бизнес партньора на кампанията Kärcher България – основополагащо условие една хижа да бъде посещавана и предпочитана от посетителите. Беше представена и възможността за използване на специална програма от компанията, с търговски отстъпки и професионална консултация за хижари.
- Екологично сдружение “За Земята”, номиниращ партньор в кампанията “Хижа на годината” и организация с над 30 години опит в почистването на високите части на планината, представи идеи как хижарите да въведат природосъобразни практики, които едновременно спестяват средства и подпомагат опазването на околната среда. Темата за устойчивост в планината, както от страна на хижарите, така и от страна на туристите, е един от ключовите акценти в посланието и дейностите на кампанията “Хижа на годината”.
- Петър Илиев от Академия Първа Помощ изнесе практическа лекция за действия при критични ситуации в планината и оказване на първа долекарска помощ. Бяха разгледани теми като реакции при изпадане в безсъзнание, сърдечни проблеми, кръвоспиране и задавяне, които при ненавременни или неправилни действия, биха могли да доведат до летален изход. Изключително важна тема, особено за обекти, които се намират на места с отдалечен достъп от цивилизация.
- Светла Дионисиева от Биопрограма, още един от бизнес партньорите на кампанията, изнесе образователна лекция за ползите от приложението на билки в хижарството – както здравословни, така и за възможно екологично почистване с направа на миещи продукти от кестен, бръшлян или сапуниче, което предизвика голям интерес сред участниците. Тази година с помощта на кампанията се провежда и кампания “Подай ръка на билките”, която има мисия да образова и туристите за това къде и как е правилно да се събират билки, за да се съхранят екосистемите, как да познаваме защитените видове и как билките да бъдат използвани безопасно.
Във втория ден от събитийната програма, 29 май, участниците имаха възможност да се включат в организирана туристическа обиколка с водач в един от най-впечатляващите райони около Националния пещерен дом. Маршрутът включваше емблематичната пещера Проходна (Очите на Бога), скалния манастир „Света Марина“ и живописните околности – преживяване, което допълни духа на общуване с природата и споделянето на вдъхновение сред хижарите.
Конференцията, която се проведе на 28 и 29 май, е част от кампанията “Хижа на годината”, чиято цел е да подобри условията в хижите и да повиши културата на туристите в планината. Събитието затвърди ролята на конференцията като платформа за вдъхновение, обучение и споделяне на добри практики, насочена към осъвременяване и устойчиво развитие на планинските хижи в България.
снимки: Румен Драганов