Днес, с официално събитие в столичния “Дом на киното” ще бъде даден старт на кампанията “Хижа на годината” 2025. За трета поредна година тази инициатива, посветена на българските планини и хората, които ги обитават и обичат, се реализира от 360mag.bg и Български туристически съюз. Гласуването ще бъде активно от 19:30 ч. на 15 май на сайта huts.360mag.bg и ще продължи до 30 септември.
Присъстващите на събитието ще имат възможността не само да бъдат сред първите, научили номинираните в кампанията, и да се насладят на музикалната селекция на DJ Ihou, но и ще могат да разгледат изложбата на Yettel, събрала едни от най-добрите анимации от дигиталното приложение за събиране на печати от движението “100 национални туристически обекта” на Български туристически съюз.
Началото на тазгодишното издание на “Хижа на годината” идва с още по-силен заряд, повече възможности за реална подкрепа и още по-ясна мисия – да бъдат отличени най-добрите хижи и заслони в страната, но и да се подаде ръка на онези, които се нуждаят от подобрение и популяризиране.
През 2025 г. всички запалени планинари ще могат да се включат в гласуването и да дадат своя глас за любимите си хижи и заслони в следните седем категории:
- Най-добра хижа/заслон, обслужвана без МПС (Devin)
- Най-добра хижа/заслон, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт
- Най-добра хижа/заслон, обслужвана с лек автомобил (Subaru)
- Най-добър заслон, нестопанисван на място
- Хижа/заслон с най-добра кухня
- Хижа/заслон с най-природосъобразни практики (Photomate)
- Най-чиста и спретната хижа/заслон (Kаrcher)
И през 2025 г. кампанията остава вярна на своя ангажимент – да бъде не просто конкурс, а реален двигател на промяна в българските планини. Освен възможността да подкрепят любимите си хижи в конкурсната програма, любителите на планините ще имат и активна роля в подпомагането на онези обекти, които се нуждаят най-много от подкрепа – чрез гласуване за хижи и заслони, номинирани за инфраструктурни подобрения под формата на целеви грантове. Гласуването в тази част от инициативата е пряк начин туристите да участват в обновяването на планинската база в България, като дадат гласа си за онези места, които имат потенциал, но и реална нужда от помощ.
През 2025 г. грантовите програми, по които ще е отворено гласуването за най-достойната за подкрепа хижа или заслон, са:
- Велохижите със SiteGround
- Уютна хижа с Матраци ТЕД
- Подновяване на маркировки и облагородяване с БТС и Kaufland
- Енергиен запас за хижи с Photomate
- Цветни хижи и заслони с Оргахим.
Тази година ще бъде поставен специален акцент върху образователната роля на инициативата “Хижа на годината”: стремежът е не само към отличаване и подкрепа на добрите примери, но и към повишаване на културата на туристите в планината. С помощта на вдъхновяващи партньорски кампании, “Хижа на годината” 2025 цели да насърчи по-осъзнатото, отговорно и грижовно отношение към планинската среда.
Сред новите образователни инициативи се открояват:
- “Влез в кръга на Девин – Заедно за по-чисти хижи и планини” – мотивиращо послание за намаляване на пластмасовото замърсяване чрез преизползване и рециклиране;
- “Подай ръка на билките” – програма на Биопрограма, която приканва към опазване на дивите билки и разбиране на техните екосистеми;
- “Почисти себе си и след себе си” – образователна акция на Kärcher, фокусирана върху личната хигиена и грижата за хижите като общ дом;
- “Опознаваме скритите хижи със Subaru” – комуникационна инициатива за създаване на информационни материали, популяризиращи слабо познати, но ценни хижи и заслони сред масовата публика.
Тези кампании, съпътстващи основния конкурс, ще бъдат развивани паралелно с гласуването, като допълнят “Хижа на годината” със съдържание, което вдъхновява, възпитава и ангажира всеки, който обича планината.
Централна част от предвидените активности в програмата на кампанията тази година ще бъде и традиционната годишна конференция с образователен характер ”Хижа на годината”, насочена към хижари и туристически дружества. Тя ще се проведе на 28 и 29 май на територията на Национален пещерен дом край Карлуково.
Неразделна част от кампания “Хижа на годината” са нейните партньори, благодарение на които всяка година се надгражда устойчивата промяна в планината – чрез реална подкрепа, ангажираност и споделени ценности. Това са:
Номиниращи организации:
Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България, Асоциация на парковете в България, Сдружение за дива природа “Балкани”, Български планинарски съюз, Българска асоциация ски свободен и екстремен стил, Българска маунтин байк асоциация, велосипедният портал Mtb-bg.com Екологично сдружение “За Земята”, ТВ/видео поредица “Разказите на хижаря”, Българска асоциация за алтернативен туризъм, Планинска спасителна служба, коалиция “За да остане природа в България”.
Бизнес партньори:
SiteGround, Пиринско, Subaru, Photomate, Karcher, Devin, Матраци TED, Биопрограма, Оргахим, Yettel.
Следете подробности в кампания “Хижа на годината 2025” в официалните канали:
Уебсайт: huts.360mag.bg;
Фейсбук страница;
Instagram;
и официалното откриващо събитие.
Снимки: Полина Димитрова, Виктор Троянов, Едуард Венев