Няма автомобил, който носи толкова история и визия, свързана със свободата на пътуване и изживяване.
Volkswagen California е безспорно култов модел. Наследник на дълго и славно потекло от иноватори, познати с много имена.
Историята започва след края на втората световна война, когато Volkswagen разработва нова категория автомобили. Първите скици на модела са от 1947 г., а производството стартира 1950 г. във Волфсбург, Германия. Така на бял свят се появява най-популярният и харизматичен бус в историята – VW T1 или познат още като “Bulli”. Това е култовият модел, със запомнящ се дизайн и всеки неминуемо се обръща след него и до днес, повече от 70 години след създаването му.
Успехът на автомобила води до разработването на няколко поколения с богата гама от модификации. Още през 60-те години започват конверсии на буса в кемпер ван но първата официална Volkswagen разработка се появява през 1988 година с конструирането на специална кемпер версия наречена California на основата на третото поколение (T3).
През 2019 година семейството на California се разширява и се появяват още две модификации кемпер ванове, по-големият Grand California, а през 2021 излиза и по-малкият Caddy California, съответно на основата на буса Crafter и минивана Caddy.
Факт е, че от представянето си през 1988 г., до последните му поколения, California никога не е бил възприеман като обикновен автомобил – всяко поколение се превръща в класика за своята епоха. Символ на свободата!
Затова всички модели California – независимо дали са произведени през 1988 или 2024 година, на основата на Transporter, Crafter или Caddy се радват на култов статут. А той е вечен.
Споделяме ви личните си впечатления от Grand California, придобити в едно 10-дневно пътуване от планината до морето и обратно.
Започваме клиширано, защото често клишетата са истина – Grand California посреща нуждите и задоволява всички капризи на съвременния волен пътешественик. По превъзходен начин отговаря на това, което се очаква от кемпер вана – “У дома е навсякъде”. Това неслучайно е и слоганът, който от Volkswagen са дали на модела. А в случая навсякъде, наистина е доста широко понятие, предвид предимствата на новия, заводско произведен кемпер ван, за които ще ви разказваме в следващите редове.
На първо място надеждност.
Цялостното усещане за качествена изработка, хубавите материали, спокойствието при работата на двигателя и надеждното усещане от представянето, както на пътя, така и в кемпер режим. Не скърца, докато пътуваш, не загрява, докато катериш стръмни планински пътища. Не излизат неочаквани проблеми, под формата на светещи лампички за безопасност и сервиз от разнообразно естество.
Всичко просто работи с немска прецизност.
Разбира се, за чувството на надеждност помага много и спокойствието от гаранцията на производителя. А когато става дума за кемпер ван, всички тези неща са по-важни отколкото при лек автомобил, защото тук говорим за кола и къща в едно, с които очакваш да пътуваш много, да почиваш и да изживееш свобода, а не ограничения.
Защо винаги избираме кемпер ван, пред класически кемпер.
Кемпер ванът Volkswagen Grand California съчетава най-доброто от двата свята – на тромавите и големи кемпери, успява грациозно да изкачи стръмните и не толкова поддържани планински пътища. Може да маневрира по-лесно в тесни пространства, което в комбинация с по-добра проходимост, отваря доста повече специални места за къмпингуване, пред класическия кемпер. В същото време може да се паркира успешно като лек автомобил в градовете, на паркинги, до природни забележителности и т.н. – докато не разпънеш тента и не извадиш маса и столове пред буса, се водиш паркирал, докато на много места има рестрикции за класически кемпери. Не на последно място предимство е, че се придвижваш по-бързо и по-удобно по магистрали и като цяло на дълги разстояния. В общия случай с бус плащаш и по-малки такси за магистрали, фериботи, паркинги и др.
В нашия случай разполагаме с голямата версия на легендата в този клас Volkswagen Grand California. Автомобилът е впечатляващ и това се забелязва навсякъде по погледите на хората. По време на пътуването ни всички го заглеждат, искат да влязат и да го разгледат отвътре и живо се интересуват от детайлите и характеристиките му.
Германците са направили истинско бижу, създадено да носи удоволствие и комфорт.
Автомобил
Двигателят на модела, с който разполагахме, е дизелов – 2 литра, със 163 конски сили, който дава чудесна динамика и въпреки размерите си, се усеща като лек автомобил. Предлага множество улеснения при шофиране: работи с android и Ios телефони, автопилот, асистент за спазване на лентите, автоматични чистачки, фарове, камери и сензори за паркиране, и други удобни екстри, които помагат пътуването да е безопасно и ненатоварващо. Освен че бусът ускорява и спира доста добре, много приятно ни изненада и разходът му – при каране на магистрала със 120 -140 км/ч – около и под 12 л на 100 км, при каране с до 90 км/ч по равен път може да падне и под 9 на 100, а най-високите разходи, които видяхме, бяха из планинските пътища, където се вдигна до над 13 на 100 км.
Grand California се кара и се усеща като лек автомобил, което позволява по-дълго шофиране без натоварване.
Кабина
Ако се огледаш в кабината, веднага виждаш, че всички пространства до шофьора и пасажера са измислени супер ефективно и може да събереш тонове вещи около себе си, и да пътуваш дълго и комфортно. Големи бутилки с вода могат да се прибират на две нива във вратата и остава още едно – трето, за по-дребни неща. Освен това в таблото има изключително удобни и решени в отличен дизайн, вградени поставки за чаши, а в горната му част има големи отделения, които също са функционални, както в движение, така и докато си спрял в къмпинг режим. Ръчната спирачка стои ниско, дори когато е вдигната, за да не пречи на преминаването от предните седалки към задната част на кемпера. Въртящите предни седалки са чудесна екстра, когато говорим за пестене на пространство. Личи си, че всичко е направено с много мисъл за това да се използва лесно и ефективно.
Задните седалки
са две, с колан и така може да возите безопасно общо 4 човека, заедно с шофьора (3+1). Удобните отделения в задната част на буса, предвидени да се използват в спряло положение, са голяма екстра и в движение – освен маса, около задните седалки имате ниша за безконтактно зареждане на телефон, ниша за книги, шкафчета, закачалки и др., което прави пътуването отзад много удобно и подходящо за малки деца, които могат да съберат целия си арсенал от необходимости на ръка разстояние.
Кемпер частта
Ванът е многофункционална и комфортна къща на колела. Материалите, от които е изработен, са приятни на допир, здрави и лесни за почистване. Налични са доста чекмеджета, а механизмите им за леко затваряне и заключване са доста здрави и удобни.
Пространството е разпределено сравнително класически в 5 “стаи”, като отделните зони са направени с достатъчно въздух, за да се наслаждавате на използването им, а не да бъде неудобна мъка. Разказваме повече за пространствата, като започваме с банята, която е чудесен пример за всичко, което казахме по-горе:
Банята
е учудващо просторна за размерите си. Тоалетната е фиксирана и така пространството е готово, както за бързи среднощни нужди, така и за по-дълго къпане. Разпределението е чудесно и се къпеш съвсем удобно. Има голяма и практична мивка с падащ механизъм. Затоплянето на водата в баняте е на газ и е с много ефективни смесители – само с няколко литра вода човек може да се изкъпе цялостно и с удоволствие, а за кратък освежаващ душ може да изхаби буквално милилитри. Смесителите определено са много добри!
Чекмеджетата, рафтовете, огледалото и всичко в банята е голямо, както в апартамент. Има два сифона на пода, които са така разположени, че дори при лек наклон, изпълняват функциите си добре. Дъното на банята е лесно за почистване и с достатъчно височина на борда, дори ако се къпете разточително. Мивката се оттича в трети сифон с широка дупка, което в комбинация с големите размери на коритото, прави използването ѝ много практично за измиване на по-големи предмети, пране и т.н.
Холът се образува от задните седалки и въртящите се предни. Така получавате 4 стола с доста голяма и удобна маса, на която може спокойно да се работи, храни и забавлява при лошо време навън. Допълнителните отделения и шкафове, достъпни от седалките, са много полезни, за да оставиш настрани лични вещи и такива, които използваш, докато си на масата, но не искаш да стоят отгоре. Практически от хола имаш достъп в седнало положение до хладилника, което, каквото и да си говорим, е страшна екстра за всеки апартамент! Отваряйки темата за хладилника, удачно решен в едно голямо, едно малко отделение и камера, преминаваме към кухнята.
Кухнята е функционална, с разтягащ се плот, който уголемява нейната площ. Разполагате с котлони и мивка с бойлер, работещи на газ. Котлоните са с вградена запалка и можеш да сложиш дори по-големи съдове. Обръщаме внимание, че смесителят на мивката и тук е така направен, че пуска вода доста пестеливо и в същото време ефективно. Така пестите и от тревоги за запасите си. Хладилникът, за който споменахме вече в частта за хола, всъщност е така разположен, че практически е част от три зони – хол, кухня и преддверието на вана. Работи на ток и може да бъде настройван в различни режими на работа. Екипът на Volkswagen ни посъветва да не го пускаме на повече от втора степен (от пет) и бяха прави – през повечето време го държахме на първа степен и беше напълно достатъчно.
Спалнята е с много удобно, фиксирано голямо двойно легло. Под него е багажникът, който е доста просторен и побира газовите бутилки, външния душ и кабелите за зареждане с ток. (Отзад има удобна външна мивка а.к.а. душ.) Там е и големият гелов акумулатор, единият гелов, голям – за всички уреди на ток, другият – за автомобила.
Детската стая / стая за гости е разположена над шофьорската част. Леглото при необходимост може се разпъне до 130 см, за около 10 секунди, изключително лесно, без нужда от специална подготовка на пространството. Мястото е достатъчно за до две деца или един възрастен, като в екстремни ситуции може да побере и двама не много големи възрастни. Пространството в самия ван би било тясно за съжителстване на четири възрастни, но спокойно може бъде оползотворен оптимално от двама човека с дете, които могат да спят, да се хранят и да пътуват заедно.
Преддверия
Ванът е оборудван с тента, както и с мобилна маса с два стола, за които има специално място за прибиране в задните врати. Като отворите страничната врата, има падащ плот, който има изходи за ток. Така сетвайки столовете, масата и тентата с помощния плот от кухнята, имате най-удобната веранда с най-прекрасната сменяща се гледка. Тентата е от качествена материя и прави доста хубава сянка, под която може да прекарате дълго време. В багажника имате и тежести, с които да стане по-устойчива на вятър.
Електричество, газ и резервоари
Това са трите ресурса, които използваме в кемпер режим, като мрежата и управлението им е направено изключително практично и функционално от централна конзола в кабината. Токът е от гелов акумулатор от 100Ah, който ванът използва в спряло положение. Зарежда се при движение на автомобила – с едно сравнително кратко пътуване се зарежда до 80-100%. За 10-15 минути работа на колата на място пък, зарядът на акумулатора се вдига до около 20%. Когато сте в къмпинг зона, можете, разбира се, просто да се включите в мрежата.
Абсолютно навсякъде във вана има разположени изходи за 220 волта, за USB /type c и за 12 волта – под предна седалка, до пасажерска, в багажника, в преддверието, на задните седалки, в спалнята и кухнята, което е пълно удобство – да зареждаш където и каквото поискаш.
Бутилките за газ са фиксирани в багажника, който е разположен под голямото легло. Там има отделения за маркучи и кабели за зареждане и други полезни аксесоари за нивелиране, укрепване и т.н.
Багажник
Тръгнахме двама човека, но носихме доста екипировка и багаж, които чудесно събрахме в багажното отделение. Без да се тъпчем, успяхме да сложим: падълборд, парапланер, слаклайн, целият къмпинг арсенал (за всеки случай), по няколко раници на човек, и още доста полезни неща, с които да знаем че, сме подготвени за всичко.
Светлина и вентилация
Ванът има 3 люка – в баня, спалня и кухня, и много прозорци. Всички отвори, включително плъзгащата странична врата, са с комарници и напълно тъмни щори. Практически ванът може да бъде почти цялостно отворен, с което се получава много добро движение на въздуха и, въпреки че го ползвахме в разгара на лятото, почти не сме използвали климатик в кемпер режим.
В обобщение, пътуването с VW Grand California е преживяване, което те лишава от напрежение и стимулира креативност – в избора на маршрут, в местата за нощуване, в изкуството да уловиш момента по най-добрия начин. Безспорно защити титлата си – машина на свободата.