100 години LOWA: Историята на една легенда

Пиковете и спадовете по пътя към успеха на популярната марка

0
 

Сподели

Shares

Тази година знаковата германска компания за производство на туристически обувки LOWA отбелязва един век от съществуването си. И тъй като рано или късно всеки обува LOWA, решихме да развържем връзките на историята, за да научим какъв път изминават обувките на компанията за тези 100 години…

Всичко започва с обущаря Йохан Вагнер и тримата му синове Лоренц, Ханс и Адолф, които наследяват бащиния си занаят. Макар другите двама също да основават собствени обувни компании – Hanwag и Hochland – ние ще се спрем върху делото на първия от тях, чиито инициали (Lorenz Wagner) дават и името на превърналата се в еталон за качество марка LOWA. 

ЗОРАТА

Началото е поставено през 1923 г. в Йетцендорф, Горна Бавария, когато Йохан, по съвместителство и местен музикант, влага събраните от свирене пари в нови обущарски машини за наследената от баща му работилница. Лоренц има големи планове: иска да работи със съпругата си Терезе и да превърне малкото обущарско ателие в истинска компания. 

Лоренц Вагнер
Лоренц Вагнер

През първите годни, преди да се превърне в LOWA, фирмата се нарича Ilmtaler Sportschuhfabrik. Под това име идват и първите успехи. Търсенето на обувки е огромно през 20-те години на миналия век, защото са най-важната част от екипировката, необходима на хората за пътуване и придвижване, особено в планинските райони на Германия. Това е и времето, когато алпийските спортове стават много популярни. 

В началото фабриката произвежда предимно баварски обувки, но бързо се ориентира в ситуацията и започва предлагането на планинарски и ски модели. Така Лоренц бързо е отрупан с поръчки и в средата на 1925 г. се налага да наеме двама допълнителни служителя. Към 1930 г. те вече са седем, а работното пространство е преустроено в първата фабрична сграда с размери 15 на 6 метра.

През февруари 1930 г към компанията за кратко се присъединява и амбициозният чирак Сеп Ледерер. Той ще се завърне в компанията отново след 15 години, когато се жени за дъщерята на Лоренц – Берта. 

ТРУДНИ ВРЕМЕНА

През 50-те години на миналия век в следвоенна Германия положението не е розово и компанията изпада във финансова криза. В опит да я спаси Лоренц Вагнер я реорганизира и променя името на познатото днес LOWA. Колекциите, продадени през този период имат много широк диапазон. LOWA произвежда все повече и повече баварски обувки, планинарски и ски модели, както и сандали и кожени чехли. Въпреки това компанията е застрашена от фалит буквално всеки месец от съществуването си, а за капак Лоренц Вагнер умира през 1953 г. на 60-годишна възраст. 

Берта и Сеп Ледерер
Берта и Сеп Ледерер

След смъртта му завърналият се бивш чирак Сеп Ледерер поема компанията, в качеството си на зет на нейния основател. По-късно към него се присъединява и синът на Лоренц, братът на Берта – Йозеф Вагнер. Той поема производствените операции и работи заедно със Сеп Ледерер в управлението, докато Берта отговаря за продажбите. Така тримата успяват да спасят компанията и да я насочат към международните успехи.

През 1957 г. второто поколение на семейната компания създава командитно дружество LOWA KG. Компанията преустановява производството на градски и баварски модели и се фокусира върху висококачествени обувки за туризъм и ски. Провеждат се засилени маркетингови кампании, отпечатват брошури и се правят редовни участия на търговски изложения, за да се промотира новото лице на бранда. 

Алпинисти с международна слава започват все по-често да посeщават баварския град Йетцендорф, за да търсят съвет и да направят поръчки. Така, екипирайки различни високопланински експедиции, компанията си създава име в средите. Започва златната ера на туристическите и ски обувки LOWA

ЗОРАТА НА НОВАТА ЕРА

През 1988 г. се случва ново знаково събитие за компанията. Сеп Ледерер подава оставка от мениджърския си пост през 1988 г. като е наследен от сина му Стефан и неговата съпруга. Стефан разработва ново поколение леки обувки за планинарство, които завладяват пазара няколко години по-късно.

За разлика от планинарските модели обаче, ски обувките на LOWA, стават все по-тежки и технични. Новите модели не са приети толкова добре от клиентите, колкото се очаква. Времето също повлиява значително на бизнеса със ски обувки: меките, сравнително безснежни зими се редят една след друга. Негативните фактори се натрупват един след друг и LOWA още веднъж изпада във финансови затруднения, резултат на поредица от неправилни бизнес решения и промени на пазара.

Последната дума за съдбата на компанията имат банките. В опит да спасят инвестициите си през 1992 г. Deutsche Bank назначават Вернер Рийтман за управляващ директор на компанията. Преди това Рийтман е управляващ директор на швейцарския производител на обувки Raichle. Използвайки огромните резерви от неизползвани материали в складовете на LOWA Рийтман успява да закрепи финансовото състояние на компанията, но след изтичането на договорът му, през 1993 г., Сеп Ледерер все пак решава да продаде по-голямата част от акциите на компанията. 

Интерес към закупуването на обувната фабрика имат няколко компании, като в крайна сметка мажоритарен дял придобива италианската Tecnica. Семейната компания възниква по същото време и със сходни продуктови линии както LOWA. Тя стартира дейността си през 1930 г. като малка италианска обущарска работилница и след това се разраства, а нейните модели планинарски, ски обувки и апрески бързо придобиват популярност. Със създаването на Moon Boots през 1970 г. компанията постига международния си пробив, а тези апрески сега са класика на индустриалния дизайн и се показват в различни музеи по света.

Сътрудничеството между Tecnica и LOWA дава благоприятен старт. Придобиването на мажоритарен дял осигурява на Tecnica важна позиция на пазара на туристически обувки. Междувременно Вернер Рийтман също става акционер и отново се включва в управлението на компанията. 

Скоро новият мениджърски екип разкрива плановете си. Тъй като е сложен и скъп, и няма смисъл бизнес групата да управлява две звена за ски обувки, процесът по разработването и производството им е прехвърлен изцяло на Tecnica в Италия. LOWA остава базирана в Йетцендорф и се специализира изцяло в производството на туристически обувки. Това се оказва огромна крачка към успеха и през 2000 г., компанията бележи своеобразен връх – продажбата на 1 млн. чифта обувки, а към 2023 г. вече се произвеждат над 3 млн. чифта годишно с марката Lowa. Появяват се и редица специализирани продуктови линии обувки за трекинг, за високата планина, студено време и висококачествена военна серия. Преструктурирането, инвестициите, новите сгради и техническите подобрения си казват думата. 

Казва го и слогънът: LOWA, просто повече!

Обувките LOWA можете да откриете онлайн на sportdepot.bg, както и в техните физически магазини.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.