Пламена Милева: Виртуоз на подводната фотография

Разговор с едно от най-популярните лица у нас, заснемайки под вода...

0
 

Сподели

Shares

 

Потапяме се в разкоша на подводната  фотография и то не с кой да е, а с едно от най-популярните негови лица у нас – Пламена Милева. Тя е носител на множество награди за подводна фотография, в колекцията си има над 50 международни награди в конкурси и няколко съвместни и самостоятелни изложби. В 11-годишната си практика е снимала много различни подводни фотосесии, сблъсквала се е с всяко едно тяхно предизвикателство, а крайният резултат не закъснява – вдъхновяващи фотографии, които дълго се помнят…

Как се снима под вода, какви качества и техника трябва да притежаваш и как се става виртуоз в такава среда, попитахме самата Пламена:

 Коя е Пламена Милева?

Родена съм в Варна. Детските ми години преминаха край морето. Като тийнейджър бях романтичен мечтател с изострени сетива. Обичах да пиша поезия, да седя на плажа, да гледам вълните, да споделям тайните си с морето. Пак там срещнах първата си любов и се връщам към морето отново и отново с моите подводни фотографии. Не знаех дали ще стана поет, художник или фотограф, просто направих това, което ми продиктува сърцето.

Накратко през 2001 година завърших факултета по изобразителни изкуства към Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“. Преподавах 2 години рисуване и след това заминах в Испания, където живях почти 6 години. С дебютното ми представяне в конкурс по фотография в моя роден град, спечелих награда, която изигра важна роля в решението ми да се прибера окончателно в България. С раждането на сина ми и решението да заснема първата си фотосесия под вода се зароди и моята страст към подводната фотография, която осмисли целия трънлив път на изкуството, който съм изминала. Днес най-голямата ми страст е подводната фотография с модели. Снимам детски, сватбени и модни фотосесии. Работя по мои креативни подводни проекти и най-важното – не спирам да мечтая.

Кои са спецификите при заснемането на такъв тип кадри-фотографско оборудване, подготовка, облекло на моделите?

Фотографията под вода се базира на тази над вода, но трябва да се има предвид, че средата има друга плътност, светлината прониква и се разпространява по разлишен начин. За тези от вас, които се гмуркат знаят, че подвоният свят изглежда все по-синкав в дълбочина.

ОБОРУДВАНЕ: Специалното подводно осветление, което се използва, има за цел да възстанови липсващите цветове в цветния спектър, за да изглеждат нашите фотографии точно толкова красиви, колкото са тези над вода. Камерите, които се използват, са стандарни модели, но те влизат в специално пригодени боксове за тях, които се затварят херметично и запазват фотоапарата сух. В случаите, в които работим с професионална техника, със сменяема оптика, се ползват само широкоъгълни обективи или макрообективи, които влизат в съответния порт, свързващ се с бокса на фотоапарата. Осветлението, което може да бъде светкавичо или торч осветление (от подводен фенер) се свързва с камерата посредством оптика или кабел. Има специфики при осветяването на обекта под вода, с които всеки подводен фотограф трябва да се съобрази.

ПОДГОТОВКА: Тя отнема различно време в зависимост от сложността на фотосесията. Взимат се в предвид къде ще се снима в басейн или в морска вода, на апнея или с водолазно оборудване. Каква предварителна подготовка има модела, дали се е снимал и преди, може ли да плува… За дълбоките фоотсесии изисквам минимум diving master клалификация, защото там се работи с водолазно оборудване.

ОБЛЕКЛО:  Не маловажно значение имат така също стайлингът, гримът и прическата. Иновативната ми фотосесия в морска среда например на „Медуза“ с LED осветление, което беше включено зад гърба на модела в 2 акумулатора, премина през 6 месечни тестови изпитания. Това мое налудничаво хрумване, за което всички казваха, че „няма как да стане“, все пак се овенча с огромен успех.

Всяко облекло от стайлинга на модела има различна плавучест във водата. Най-лесно се снимат леките материи, но нека да си представим как бихме могли да потопим едно яке например. То съдържа толкова много въздух, че на практика изглежда непотопяемо, дори след като сме го оставили да се накисне за известно време във водата. Тогава се добавя допълнителен баласт, който моделите крият по джобовете, на колана или просто тежестта се пуска на дъното, с примка около глезена.

Гримът трябва да е водоустойчив, но ако някои от материалите, с които разполагаме, не са такива, ние умело можем да ги съчетаем, така че да подобрим тяхната издържливост. Препоръчвам мазните сенки и пигменти с много блясък. Те отразяват прекрасно светлината от светкавиците на камерата.

Прическата не е необходимо да е нечие виртуозно изпълнение. Водата е най-добрият стилист. Достатъчно е да добавим малко треси към косите на момичето, в случай на необходимост и ефектът е поразителен, като от реклама на бои за коси.

По какви критерии избираш мястото – река, басейн, море… Какво е характерното за всяко едно място под вода?

Концепцията на фотосесията е водеща в избора на среда. Но освен със сюжета, винаги се съобразявам и с възможностите на модела. И в трите случая обаче водата трябва да има добра видимост.

 В басейн се работи най-лесно, защото условията са стационарни. Дава много по-големи възможности за работа със сложни светлини схеми. Плитките басейни са подходящи за начинаещи модели, защото там те могат да стъпват, да са спокойни и да могат да се концентрират върху позирането. В такава среда се позира най-често на поет дъх. В редки случаи само в по-дълбоки басейни , моделът се осигурява с водолазно оборудване.

В бързотечящи реки и извори, неудобствата са ниските температути на водата, подводните течения и лесно размътваща се вода. Моделът трябва да използва по-голямо количество баласт, скрит в стайлинга, за да се балансира. В такива среди се снима трудно и моделът трябва да има добра подготовка.

 

Морската вода е най-динамичната среда от всички. Съществуват редица характерни климатични особености, с които трябва да се съобразим. Тези фотосесии могат да се реализират и на поет дъх и с водолазно оборудване, в зависимост от подготовката на модела и сложността на композицията. Намалената видимост е една от главните причини, възпрепятстващи достигането до качествен резултат.  В дълбочинните фотосесии с осигуряващ екип, моделът трябва да има минимум diving master квалификация.

Кой е най-трудния момент при заснемането на подводна фотография?

Сложните подводни фотосесии са обвързани много техника, с добър модел и екипна работа, с голяма част от която се нагърбвам аз. Изисква се дисциплина, концентрация, ловкост, отдаденост на идеата. В дните когато имам такива отговорни фотосесии винаги усещам себе си като че ли отивам на изпит, който трябва да издържа. Усещам предстартовата треска. Напрежението е голямо и съм страшно премерена в приказките и действията си. Това е най-сложният момент за мен до започването на същинската час на самата фотосесия.

Разкажи ни за някой твои любим проект? Коя е най-запомнящата се за теб фотосесия?

Фотосесиите ми в морска среда, които са по мои лични проекти,  винаги са се отличавали с висока степен на трудност. Подготовката е дълга. Психическото натоварване е голямо, защото има една поетапност на действията с множество технически детайли. Чували сте поговорката: „ На вълка му е дебел врата, защото сам си върши работата“ . Така е и с мен. Всяко едно нещо трябва да мине през моята проверка, за да съм спокойна. След като мине такава фотосесия, в която адреналинът ми е давал необходимите сили, на следващия ден „едва дишам“. Не мога се се вдигна от преумора.

 

Затова всички тези мои фотосесии са много специални за мен. Имала съм фотосесии на потънали кораби. Едната беше на Satil Wreck, в Ейат, Израел с няколко различни стайлинга и бижута за хиляди долари. Другата на остров Тенерифе – потъналия кораб Condesito, където моделът слушаше музика под вода. Много специална за мен ще си остане  фотосесията пред статуята на Дева Мария с Младенеца, която беше заснета на пределните 32,70 м. А най-зареждащата позитивно – фотосесията на модел с костенурки. Най-рисковата  фотосесия със сигурност е тази с големите атлантически скатове, заснета отново на Тенерифе на 18 м. дълбочина.  Най- иновативната – тази с която спечелих специалната награда на Световното първенство в Ейлат 2014 г., със стайлинга на светеща медуза, в който бях вградила лед ленти, имитиращи нейната биолуминисценция нощем.  Незабравими ще си останат моята първа фотосесия с новороденото ми тогава момченце. Фотосесията в Черно море, с фотография, от която спечелих първия световен конкурс, в който участвах. Фотосесиите ми от остров Бали, Халкидики и Тасос. Винаги ще споменавам с широка усмивка и емоционалните фотосесии в ледените води на Вълшебен извор, а също така и басейновите фотосесии за най-малките.

Сигурни сме, че има доста непредвидени моменти по време на подводната фотосесия. 

Аз винаги съм се опитвала да следвам планираното, но ето че може да се случи неочакваното.

Фотосесията със стайлинг на светеща медуза, която ми донесе грандиозния успех на Световното по подводна фотография в Ейлат например, не мина така гладко. Хвана ни едно силно подводно течение, което снасяше модела към дъното непрекъснато. Беше битка, в която „за капак“  бутилката на осигуряващия водолаз се изплъзна от колана на жилетката и заедно с модела полетяха надолу. Но бутилката лесно беше върната на мястото от моя опитен модел с инструкторска клалификация и фотосесията продължи под голямо напрежение, защото LED осветлението на медузата, беше включено в акумулатори, които можеха да го поддържат до 40-50 мин.

 

В друга моя фотосесия със скатове основният осигуряващ водолаз не можа да потъне поради това, че не беше съобразил количеството баласт, с което трябваше да влезе. Вторият водолаз пък, въпреки опита си, не беше присъствал на такива фотосесии и едно негово моментно невнимание, имено когато скатът беше обгърнал модела, можеше да предизвика много неприятен инцидент.

Една от най-забавните фотосесии, които съм имала, протече на Вълшебния Извор край Девня. Кръстих я „Песента за сирената“. В нея участваше певецът и музикант Тино, който в моя сюжет трябваше да омая и привлече сирена. Аз знаех колко студена е водата там и вече с опит от фотосесии, предвидливо купих бутилка ром, но Тино си мислеше че е влизал в 3-4 градусова вода и няма да има проблем. Шокът с действителните 16 градуса на водата в извора обаче отрезви заблужденията му. Това беше най-веселата фотосесия, която съм имала.  А неочакваното дойде впоследствие, когато жълтата преса избухна с заглавието „Сватбата на Тино с неизвестна красавица.“

Носител си на над 50 международни награди от конкурси, отделно имаш няколко самостоятелни изложби в чужбина и у нас. С какви кадри се печелят такива формати?

В конкурсите фотографиите се оценяват по критериите за идейност на композицията и качество в реализиране на проекта. Все още в 90% от конкурсите се допуска само минимална обработка, която се състои в лек кроп, цветен баланс и обиране на backstater. Не се допускат никакви манипулации, изтриване или преместване на обекти. Уникалността на снимката се защитава с нейния суров RAW файл, който съдържа оргиналното съдържание на фотографията. Затова можем да кажем, че високо се ценят фотографските умения, а не постпродукционните.

Плюс е, ако фотографът демонстрира иновативни технически умения или обстоятелствата  се характеризират със сложност при заснемане.

 

Идеята на композицията, както казах, е другият важен критерии. Толерират се интерпретациите на актуалните теми, свързани с екологията, насилието и други теми носещи послание към зрителя.

На какво ниво е този тип фотография у нас, спрямо световния мащаб?

На подводната фотография в България все още се гледа като на едно екзотично изкуство. Още по-непонятна е частта с креативна насоченост, както е подводната фотография с модели. Когато преди 10 години започнах да се занимавам с това, професионалните подводни фотографи работещи с модели, се брояха на пръсти в света. Сега в Китай, Щатите и Германия, се създават школи, правят се уъркшопове. Все по често този тип подводна фотография присъства в тяхната рекламната индустрия. Италия, Испания и Полша също напредват бързо. Категорията с модел навлезе в състезания по подводна фотография и скоро ще утвърди актуалните имената и в Европа.

В България все още информацията за този тип изкуство е оскъдна. Аз ще се радвам ако с това, което правя допринеса за нейното популяризиране. Това е неразработена ниша в рекламната издустрия, която дава много нови възможности. Тя е красива и граничеща с мистичното. Нестандартна е и за това привлича вниманието.

Кое е най-важното, което трябва да знаем, ако сме решили да си направим подводна фотосесия?

Че зад простотата на красивите подводни фотографии с модели, се крият огромни технически и творчески усилия. Процесът не е лек, но резултатите си заслужават. Все пак всеки може да се пробва като модел  в съответните по сложност нива. Важното е да обичаме водата и да предизвикаме себе си в едно ново и със сигурност много емоционално преживяване.

Снимки: Пламена Милева и личен архив

Повечето за творчеството на Пламена или за записване на подводна фотосесия посетете официалните социални канали Facebook и Инстаграм.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.