FIAT 500 Electric: Нашите впечатления от едно екологично бижу

Над 700 км опит с електрическия автомобил

 
0

Сподели

Shares

Медията ни винаги е била свързана с природата и екологичния начин на живот. Също така, като модерни млади хора, се вълнуваме и от новите технологии, особено когато те обединяват в себе си горните два елемента.

В началото на медията ни през 2009 г. рецикликлираната хартия беше още екстравагантна технология. Тогава беше скъпа и недотам качествена, но ние избрахме да работим с нея, защото вярвахме, че трябва да подкрепим развитието на тoзи тренд, за да успее да се развие достатъчно и да стане част от ежедневието ни, както това вече е факт днес.

Същото положение в момента е и с електрическите автомобили. Голяма част от тях все още не са достатъчно ефективни, за да изместят конвенционалните, но знаем, че това е бъдещето. Ето защо за миг не се поколебахме, когато от Vitosha Auto ни предложиха да тестваме новия FIAT 500 Electric – изцяло електрическата модна градска икона, базирана върху превърналия се в легенда модел на италианската автомобилна промишленост.

Ще попитате какво пък е общото между града и природата? Отговорът сме ние хората. Устремени и отговорни, със съзнанието, че делата ни се отразяват на света около нас. Взимащи най-доброто от градския начин на живот и този сред природата. Но, за да свържем тези два свята имаме нужда от автомобил. И какво по-хубаво от това, той да бъде електрически – щадящ околната среда, разбира се, доколкото позволява развитието на тази технология към момента.

ВИЖТЕ:Зелени улици: 9 града по света, в които автомобилите са забранени

За да разберете защо този автомобил толкова ни развълнува, ви предлагаме впечатленията от тридневния тест драйв, който нашият криейтив директор Иван Панчев спретна на малкото електрическо бижу. Иване – ти си:

Първи срещи

Първоначално към FIAT 500 Electric ме привлече твърдението, че е способен да измине до 460 км с едно зареждане. Но нещата, които ме спечелиха бяха много повече. Не е пресилено, че нарекохме колата “бижу”. Още от пръв поглед си личи, че тя е точно това. Елегантният дизайн доразвива по модерен начин характерните линии на легендарния предшественик от 1957-а година, а множество “дребни” детайли  добавят усещането за стил и изисканост. За тях ще разкажа след малко, защото искам първо да обърна внимание на цвета. Този на возилото ми с право е наречен Chameleon – в зависимост от светлината и зрителния ъгъл той плавно прелива от синьо към зелено, с множество различни нюанси, карайки машината всеки път да изглежда по различен начин – много яко!

Интериорът е решен в същия модернистичен ретро стил, както и екстериорът – изчистен и изключително удобен, с черно-бял кожен салон и интуитивно табло с множество опции, според съвременните тенденции, което много лесно се свързва с телефона, а оттам и със самия шофьор. Което пък се римува с “простор”, а за него се грижи панорамен покрив, който пропуска светлина дори затворен!

Класата на италианската дизайнерска школа си личи и от такива щрихи като едва забележимото лого “500”, добавено в десния стоп, седалките с изписано чрез шевове”FIAT”, силуетът на Торино – родният град на колата, вплетен в дъното на една от поставките за дребен багаж на таблото и дори изображение на първото ретро возило от серията, в нишата на вратата, и дискретен надпис “Made in Torino” – защото макар и съвременен FIAT 500 Electric има дълга история!

Но стига съм кифлял – време е да пораздвижим това произведение на изкуството!

Возията

Всичко на всичко автомобилът беше при мен точно три дни, от петък до неделя, за което време имах възможност да го тествам, както на градско, така и на извънградско каране, че дори и по черен път.

Уикенд маршрутът ми включваше пътувания до яз. Искър и Витоша, а след това до Пловдив, откъдето с “екипажа” ми посетихме Гълъбово, Добростан и Белинташ, и накрая завръщане в София. Общо около 700-800 км.

Що се отнася до возията, още с тръгването ми направи впечатление колко леко се кара този автомобил. Действително за управление имате нужда само от един педал – този за ускорението. Колата е изключително отзивчива и променя скоростта си точно толкова, колкото сте натиснали или отпуснали педала. Щом махнете крака си от него пък веднага започва да намаля и спира без нужда да натискате спирачка, със скорост определена от зададения режим на каране. При FIAT 500 Electric те са три – normal, интелигентно разходващият батерията range и най-ефективният от към разход – sherpa, с който обаче не можете да вдигнете повече от 80 км/ч. Разбира се, като при всяка електрическа кола и тук въртенето на колелата без подаване на “газ” рекооперира електричество обратно към батерията. Колата вози плавно и меко, а дали е мощна? Като оса!

ВИЖТЕ:Човеко, дишай: пет зимни курорта, в които автомобилите са забранени

Градско/извънградско кеф!

Първото ми каране на FIAT 500 Electric беше из софийските улици, където машината се почувства в свои води – маневрена, с отлична динамика и идеални за този тип шофиране размери. Благодарение на облекченото шофиране с един педал и интелигентните функции, мога да кажа, че за първи път изпитах нещо като наслада, шофирайки из столичния трафик – просто отпадна от стреса, идващ от ръчкане напред-назад на скорости и натискане на спирачки. Междувременно умната кола безконтактно зарежда телефона, така както си седи на мястото в колата, като едновременно с това е сдвоен с автомобила и можеш да използваш всичките му функции директно през дисплея на таблото. Голямо бонус за мен бе и възможността да спирам безплатно из всичките зелени, сини и другоцветни зони из центъра, заради екологичния ми автомобил (за който не знае офисът на медията е на пл. Славейков)!

Планът за петък следобед включваше разходка до яз. Искър и каране на падълборд + малко парапланеризъм над Витоша, ако времето позволяваше. За целта в колата се натоварихме трима отговорни граждани, два падълборда и един парапланер. Да, FIAT 500 Electric може и да изглежда малък отвън, но отвърте има достатъчно място, за да пътуват комфортно всички тези герои.

Допълнителен “простор” създава и панорамният покрив, който дори в затворено положение пропуска светлина през мрежа, което прави колата oще по-светла.

След хубавия ден ден с падълбордовете, отскочихме до Витоша, където се срещнахме с други приятели, които също се изкефиха на колата. Държа да отбележа, че един от тях дори е почти 2 метра висок, собственик на “Теsla”, който освен, че спокойно се събра във FIAT-а, след като го пошофира известно време, остана възхитен от възможностите на електрическия италианец!

На следващия ден посоката беше Пловдив, за да присъствам на рожденния ден на племенницата ми. По магистралата директно преминах на автопилот, който ме вози повече от комфортно чак до града под тепетата, с крейсерска скорост от 120 км/ч. За цялото време автомобилът стриктно следеше очертанията на лентата, без да лъкатуши между лявата и дясната маркировка, както ми се е случвало с автопилотите на други машини, и завива сам без намеса от моя страна.

В Пловдив покара и сестра ми, която не е много опитен шофьор, но тази кола сякаш ѝ “лепна”. Веднага се почувства уверена в нея и дори градското каране не я стресна. Като човек, който споделя щадящия природата начин на живот, тя силно се впечатли от електрическия автомобил и започна да крои планове как да се сдобие с един FIAT 500 Electric.

Вечерта завърши в “Капана” и това го споменавам само заради начина, по който този стилен автомобил се вписва в атмосферата на артистичния Пловдив!

Следващата ни уикенд дестинация беше Добростан, откъдето се надявах да излетя с парапланера, но условията не позволиха. Затова пък се насладихме на гледката с падналата в ниското мъгла, преди да се отправим към Белинташ, където поразтъпкахме автомобила по черните пътища в околността. FIAT 500 Electric е сравнително ниска машина, но с бавно каране успя да ни разходи безпроблемно и комфортно.

С батерия на път

Тъй като батерията и разходът ѝ са най-важните за един електрически автомобил, ето и как се представи колата в това отношение. FIAT 500 Electric е снабден с 42 kWh батерия. Нашият опит, зареждайки на 22-киловатови зарядни станции показа, че реално батерията се пълнеше с 11kW в час, което означава 3,5 часа до 100%. Ако зарядната станция ви даде 50kW ще можете да заредите 50% от батерията за 35 минути. Останалите 20% се зареждат по-бавно като при всяка батерия, включително тази на телефоните ви.

Когато взех колата от представителството на Vitosha Auto, батерията беше заредена на 73%, След няколкочасово въртене из софийските улици, батерията падна до 65%. Дестинацята яз. Искър-Витоша ми излезе около 100 км и успях да смъкна до около 20%. На зарядна станция пред хипермаркета, докато пазарувам, я вдигнах на 98% и така отпътувах за Пловдив, при температура 21 градуса, където пристигнах отново с остатък 30% и възстанових до 90% по време на престоя ни в “Капана”.

На другия ден разходката ни до Добростан и Белинташ смъкна батерията на близо 40%, заради голямата денивелация от 1300 м, която изкачихме, но на спускане автомобилът рекооперира обратно 10% в режим sherpa.

След това, у сестра ми, включих колата в стандартен 220v контакт и за около 5-6 часа, заредих батерията 100% и поех обратно към София. В тази посока положителната денивелация и по-студеното време – 9-10 градуса – изхарчиха 80% от батерията при същия стил на каране с автопилот и 120 км/ч.

Във финансов план трипчето ми от около 700 км излезе не повече от 5 лв, заради зареждането у сестра ми, които ще заплати тя с месечната ѝ сметка за тока. Навсякъде другаде зареждах на безплатни станции.

Като цяло наблюденията ми са, че при режим sherpa 460-километров пробег е напълно реален, но в другите режими и с моето каране, резултатът ми беше около 250 км. В тази цифра включвам и моите фактори за денивелация, температура на въздуха, трафик и стил на шофиране, които също указват сравнително влияние.

Заключение

FIAT 500 Electric е един модерен автомобил, предлагащ всички съвременни удобства и определено част от бъдещето, указващ новата посока на развитие на автомобилната индустрия. Истинска зелена играчка за големи от най-ново поколение, стилна, комфортна и практична.

През времето, в което имах удоволствието да го управлявам, този автомобил тотално ме спечели за електрическите коли. Не само от екологична гледна точка, но и като начин на управление. Трябва да отбележа, че и хората с които контактувах по зарядните станции, също притежатели на електрически коли, до един бяха изключително приветливи и отзивчи – хора от ново поколение.

Благодаря на Vitosha Auto за предоставената възможност!

 

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.