“Boleron moto stories”: Кратка история на моторите

 
0

Сподели

0Shares
0 0

“Boleron moto/auto stories” е втората рубрика в 360mag вдъхновена от любовта към пътуването на първия изцяло онлайн застрахователен брокер в България – Boleron.

Започваме нашето пътуване с двигател от първото и най-класическо превозно средство с мотор – МОТОРЪТ!

Колата пренася тялото, а моторът душата,

това е популярна моторджийска сентенция, която смятаме, че не е далеч от истината. Ако при колата акцентът в повечето случаи е дестинацията, то при мотора, акцента безспорно е самият път. Стилът и усещането при пътуването тук са най-важни.

Когато говорим за мотори стиловете, възможните пътища и усещания са цяла вселена. Превеждаме ви през основните видове мотори и предназначенията им, в контекста на три признака:

  • – Какво е предназначението
  • – Какво усещане дава
  • – За какъв тип човек е 

В началото бе…

Първото известно моторно превозно средство на две колела е колело с парен мотор и мощност 0,5 конски сили. Това се случило през 1869 година, а изобретателят е французинът Пиер Мишо. Експериментът не бил много успешен, защото размерите на парния котел били огромни и ефективността слаба.

Цели 16 години по-късно, през 1885 година известните  немски  автомобилостроители Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах построяват първия мотоциклет, с двигател с вътрешно горене. Той е дървен и с мощност от 1,5 конски сили, с които развива скорост от 12 к/ч. Те патентоват изобретението си и така мотоциклетът изпреварва с една година първия патент на бензинов автомобил.

Патент № 36423 от 1885 г. за мотоциклета на Даймлер
Патент № 36423 от 1885 г. за мотоциклета на Даймлер

Типичният класически мотоциклет от края на 19 век до 20-те години на 20 век е построен на базата на велосипед с ниско поставен бавнооборотен двигател. Задвижването на двигателното колело се осъществява с ремък, директно свързан с коляновия вал на двигателя и с голямо предавателно отношение.

По време на Първата световна война и поради интереса към спортните изяви започва бурно развитие на мощностите и видовете мотори.

Първият модел

Освен стандартни двуколесни се появяват и мотори с кош странично свързан (с или без задвижване на колелото на коша), триколесни (с две колела отпред или две колела отзад на мотоциклета). Започват да се произвеждат мотоциклети за различни цели, които се различават по конструкцията и размерите си, по вида на двигателя, по мощността му, както и най вече по предназначението му и по начина на каране. 

Ретро мотоциклети

Тези мотоциклети запазват класическата простота на стила. За тях е характерно отсъствието на каквито и да е спойлери. Допустим е единствено малък полуобтекател на кормилото. Спектърът от варианти на класическия мотор е много широк – от простия „работен кон“ до мощното двуколесно самоходно произведение на изкуството.  Към класиките спадат и:

 

Street Bike – Както показва името е клас за „уличен мотор”. Те са агресивен вид, с ниско кормило и изнесени назад степенки. Вдъхновен е от моторите тип coffe-racer от 60-те години. Мощен, с форсиран двигател и спортна седалка, този тип е за хора с опит и характерен стил.

Triton café race
Triton café race

Scramblers (в смисъл на изчезвам бързо) – една ретро категория, позната ни на родна земя от класиките Симсон и Балканче. Представляват „класика“ и е популярна на места където няма добри пътища.

Cruisers

Cruiser (крузер) се наричат моторите от рокерските филми. Те също имат статут на класически. Предназначени са за “лоши градски момичета”. Тежки и масивни, те идеално се вписват в жаргонното определение кораб, от където идва и името им.Направени са да ви возят меко. Според геометрията, позицията на тялото и ръцете те могат да бъдат по по-маневрени и ежедневни или удобни и туристически. Основните видове са:

Chopper (Чопър) –  Това са моторите, при които предната гума е изнесена силно напред. При тях водачът е облегнат назад с крака изпънати напред. По-трудни са за маневри заради геометрията си, но за сметка на това са идеални за каране на дълъг път, където най-добре може да усетите смисъла от този тип мотор. Обикновено са с V образен двигател и въздушно охлаждане и не малко шум, от където идва неговото име (хеликоптер).

Chopper_WI

Custom (Къстъм) – В тази категория влизат всички нестандартни и екстравагантни изпълнения. Круизинг мотори, които са истинско произведение на изкуството във всеки детайл.

Погрижи се за своята сигурност и тази на другите на пътя като направиш удобно своята онлайн застраховка “Гражданска отговорност”.


 Ducati Monster 696

Стандартни шосейни 

Популярен още като Гол мотор, този тип е подходящ за начинаещите мотоциклетисти в града. Стойката е по изправена, което дава по-добра видимост в трафика. Ускоряват умерено бързо и са стабилни и при по-високи скорости. Това е типа мотор с необходимата функционалност от която имате нужда както в града, така и за бързи пътувания.

Motocross

Cros 

Крос / Дърт / Мотокрос или off-road моторите са много различни от всички други. Предназначени са да стигнат до места, където нищо друго с двигател не може. Тези класове са забранени за улицата. Има ендуро и супермото модификации, за които са разрешени за движение по пътищата, но за тях ще разкажем след малко. Класическите офроуд машини са създадени да преодоляват всякакви природни неравности и в това е слиата им. Тези мотори имат много висок център на тежестта и изискват специални умения. Моторите са по-леки и много по агресивни от градските. Каренто с такъв мотор в естествените му терени е съпроводено с неизбежо подскачане и дори летене през препятствията.

Супермото

Това е хибридна категория, която има предимствата на кросов мотор, който обаче е разрешен и за нормалните пътища. Този клас са за хора, които искат да имат различни възможности с един мотор. Високото умение в управлението е задължително, тъй като машините имат изключително агресивни и не прощаващи грешки характеристики.

Ендуро

Името на този вид идва от „endurance“ – издръжливост. Това е специален вид кросови мотори, който е по оптимизиран за преминаване на дълги разстояния в пресечен терен. Ендуро е тест за издръжливостта както на мотора, така и на моториста. Докато при кросовите мотори каране от 30 минути до час би изтощило и най-опитните карачи, то ендуро карането обикновенно продължава над 2 часа и мотора е оптимизиран за това.

Triumph Daytona 675 / sportbike

Супербайк /Супер спорт

Спортни мотори са целите покрити за максимална обтекаемост.  Те са най-мощните и бързи от всички видове мотори. Ускоряват невероятно и затова са много тежки, а двигателите им често надхвърлят 1000 кубика. Силата им може да бъде разбрана само на състезателната писта. При всички спортни мотори карача е изнесен напред, а степенките назад, за максимален контрол и аеродинамика. Според целите си има няколко основни вида спортни мотори:


Състезателен –
Тук най-важното е контрола, управлението и динамиката. Както и при спортните коли тук няма място за комфорт и сигурност, а само за скорост. Най спортните модели не са пригодни за каране по пътната мрежа.

Honda CBR900RR Fireblade

Супер спорт – През 1992 година Honda създават CBR900RR Fireblade. Той е без обтекател и започва нов вид спортни мотори за града. По-компактен, лек и маневрен Fireblade практически създава днешната категория „super sport”.

Спортно туристически мотоциклет

Спортно туристически – отличават се с не толкова легнало положение на водача и пасажера, което ги прави по удобни за дълъг път, като в същото време няма компромис в скоростите. Това е тип мотор, с който можеш да покриеш големи разстояния за кратко време. Не са направени за градско каране, но са добре адаптирани и за тази цел.

Honda Gold Wing GL1800 – типичен представител на туристически мотоциклет

Туристически 

Това е класа мотори, където акцента е най-комфортната линия на мотоциклетиста и пасажера. Имат възможности за поставяне на багажник(дисаги) и огромен обтекател, който защитава хората и обемните кутии за багаж. Това са най-комфортните мотоциклети, предназначени за дълги преходи по пътища с хубави настилки.

Мотопеди и скутери

Това е най-лесното за каране моторно двуколесно. С него можеш лесно да се придвижш на кратки разстояния, като в същото време е ефтино и лесно за поддръжка. Седящата стойка на скутера е основната разлика от всички останали класове мотори.

Класически лек мотоциклет DKW RT 125 конструиран от Херман Вебер (Hermann Weber) и произвеждан от 1939 до 1960 г.

Ако още не си открил удоволствието от придвижването с мотор се надяваме, че тази статия ще ти помогне да намериш вдъхновение за това, защото често пътуването е по-важно от целта.

За да бъдеш сигурен за превозното си средство, можеш лесно да разгледаш и да си направиш онлайн застраховка “Автокаско”.

Остава само да избереш своя стил мотор.

 

Сподели

0Shares
0 0

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.