Планинско бягане за начинаещи

Антон Купика
снимка: http://www.lasportiva.com

Много от хората, които са напреднали в градското бягане, имат желанието да започнат да тичат и на пресечени терени. Витоша предлага идеални възможности за целта, но преди да й дадем шанс да ни зариби, с чистия си въздух и разнообразните си пътеки, е хубаво да се подготвим с някои факти. В следващите редове ще намерите някои основни съвети за планинското бягане и подходящата екипировка.

1.Не очаквайте да запазите темпото, с което бягате в парка, в планината. Най-добре е да не мислите за бързината, а да се фокусирате върху хващането на добър ритъм. Може да започнете с бягане единствено в равните участъци от пътеките и отсечките надолу, а нанагорнищата да минавате с бърза крача. Хубавото е, че прогресът тук е бърз и може да бъдете сигурни, че няколко седмици тренировки ви правят приличен горски бегач.

2.Когато планирате маршрута си, не мислете в разстояния, а във време. Дългите дистанции са често подвеждащи в преценката на времеемкостта им за бегачите с малко опит. В този смисъл, подходящи са обиколните маршрути, които дават най-добра представа за вашето реално темпо.

3.Хубаво е да имате добри обноски, когато бягате в планината и да бъдете наясно с някои правила. Туристите са винаги с предимство на пътеката. За разлика от автомобилното движение, при пешеходците, хората, които се движат надолу по тесен участък са с предимство. Много от туристическите пътеки на Витоша са споделени с колоездачните маршрути там и по тях трябва да се придвижва с повишено внимание. Може да се сметне, че слизайки надолу, колоездачите са с предимство и най-добре е да им дадете такова.

4.В планината никога не се препоръчва да сме сами. Все пак Витоша е под носа ни и си представяме, че по-скоро не крие никакви опасности. Истината е, че, като всяко друго излизане в природата, безопасността ни зависи от самите нас и нашата подготовка. На първо място трябва да имаме топла дреха, храна, течности и информация за района, с която да се ориентираме. На второ четене, трябва да уведомим близките си къде отиваме и по възможност с голяма точност за маршрута. Трето, вместо да се изолираме от околната среда със слушалки в ушите, докато бягаме, е добре да следим шумовете около нас – така ще можем и да се насладим повече на заобикалящата ни природа. Тъй като е добре да държим погледа си върху пътеката, за да не се спънем, слухът е този, който ни потапя в околния пейзаж.

5. Подходящата и качествена екипировка е част от добрата подготовката за планината. Освен подходящи дрехи, логично обувките са изключително важна част от облеклото, най-вече с това, че професионалните маратонки ще ви предпазят от контузии. Маратонките за планинско бягане се различават от тези, които ползваме в града, с това, че имат по-ниска подметка, с по-добро сцепление. Те трябва да са тесни при глезена и да имат повече пространство при пръстите.

Когато става въпрос за обувки за бягане, един от най-качествените производители е италианската марка La Sportiva. От еспадрили за скално катерене, през скитуринг обувки, до такива за туризъм и бягане в планината, всички продукти на марката се целят в това да правят пътя нагоре по-лесен. Едно от големите предимства на La Sportiva е, че почти всички обувки се шият на ръка във фабриката им във Вал ди Фиеме. Едно от местата, където можете да откриете La Sportiva в България, са верига магазини Sport Depot.

La Sportiva Ultra Raptor
снимка: http://www.lasportiva.com/ La Sportiva Ultra Raptor

La Sportiva Ultra Raptor е универсална обувка за бягане на всякакви планински терени. Отличава със специална гумена броня в предната си част, която предпазва от честата среща на пръстите с лежащи по пътеката камъни. Основната част от подметката представлява мека EVA платформа, която абсорбира контактите с терена и е по-широка при пръстите и по-тясна в петата. Маратонката се събува и обува изключително лесно, благодарение на вътрешната мрежа Easy-in. Стабилността на петата е подсигурена от допълнителна кожена вложка. Самата подметка е изработена от иновативен материал, който дава максимален грип с планинския терен.

La Sportiva Mutant
снимка: http://www.lasportiva.com/ La Sportiva Mutant

Моделът La Sportiva Mutant се отличава с дълбокия си грайфер и оптимизирана горна част на обувката – дебел и подвижен език. Дизайнът е номиниран за продукт на годината за 2015 г. от Outside Magazine.

La Sportiva Rush E-LITE
снимка: http://www.lasportiva.com/ Tecnica Rush E-LITE

Tecnica е друга италианска марка с имидж за най-високо качество. Подобно на La Sportiva, продуктите им включват обувки с различна насоченост – от ски, през трекинг, до планинско бягане. Tecnica Rush E-Lite е eдин от моделите в женската серия за бягане на марката. Една от отличителните характеристики на маратонката е системата Tecnica Rolling System. Обикновено, маратонките са разделени на две части: задна част от петата до арката на свода и предна от свода до върха. Тази система променя тези пропорции и осигурява по-добър контакт с настилката, по-голяма гъвкавост без никакво разсейване на енергия, както и по-добро сцепление. За по-тесния женски крак е измислена технологията WRAP’N FREE, която позволява адаптация на обувката към различните форми на стъпалото.

Повече за удоволствието от планинското бягане може да разберете от посланика на La Sportiva – Антон Крупика, в следващото видео.

Информация за местонахождението на магазини Sport Depot, както и възможност да пазарувате онлайн, имате на sportdepot.bg

   

2 КОМЕНТАРИ

  1. Това списание стана една голяма платформа за реклама… Всяка 2ра статия е реклама на някой магазин.

  2. Първо – всяка медия се издържа от реклама, това е факт, а не новина.
    Второ – при нас 100% от рекламата е свързана с темите, от които се интересуваме. Да работим само с такива партньори е допънитено усилие, което правим за читателите. За много хора нашите рекламни статии са необходима информация при избора им на продукт. Това, че специализираните магаизни рекламират при нас, е комплимент, показващ, че сме актуални и адекватни в представянето на темите, с които продуктите им са свързани.
    Трето – твърдението ти, че всяка втора статия е реклама, е тотална лъжа! – Фактът е, че спазваме процент на рекламата от общите материали и той е равен на не повече от 20% реклама, която обезпечава труда ни по другите статии.
    Последно – ако искаш да те вземем насериозно, се подпиши с името си! Сега си никой и мнението, съдржащо негативни лъжи, си е за изтриване без да се замислим… но все пак ти отговаряме.

    Хубав ден

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.