Спорт по време на бременност?

 
0

Ако съвсем скоро двете чертички на теста за бременност са ти дали нова посока и смисъл, но си свикнала да водиш активен начин на живот и сега седиш раздовена между това, което ти казва тялото и това, което ти казват всички високо компетентни лели, баби и стринки… спокойно. Дишай. Деветте месеца бременност ни най-малко не означават, че ще трябва да се откажеш от всичките си любими занимания на открито и спортът, който обичаш.

Катерачката Кари Купър, бременна в 39 седмица

Е, зависи от спорта. Подбрахме пет такива, които са съвсем подходящи за практикуване по време на бременност. И добавихме един, който е абсолютно противопоказен. А за да подкрепим нещата и с гледна точка от първо лице – три супер активни спортни майки споделят личната си позиция за спорта преди, по време и след бременност. Разбира се, всичко зависи от конкретния случай, така че както за всичко останало, ако имаш съмнения или въпроси, най-добре се консултирай с медицинско лице. Но в общия случай, ако си свикнала с физическото натоварване и спорта, и нямаш усложнения в бременността, тези спортове са напълно подходящи.

Бетани Хамилтън
Бетани Хамилтън сърфира бременна в шестия месец

СЪРФ
Бетани Хамилтън е живото доказателство, че няма абсолютно никакъв проблем да сърфираш до последно, заедно с малкото човече в корема си. Но Бетани е по-скоро в графата супер-жени, на които се възхищаваме безкрайно, но съвсем не сме готови да се подредим в редиците им. Ако си опитна сърфистка, няма проблем да продължиш да караш, докато коремът не започне да ти пречи да легнеш върху борда – но отново, в по-спокойни условия и без прекалени натоварвания, особено в първите три месеца. При всички положения, активността във водна среда е много благоприятна за бременните, така че дори да не е сърф, измисли си свои собствени занимания във водата – може да погребеш със SUP или кану в спокойни води, или пък да заложиш на подводна аеробика. Уиндсърфът обаче не спада към подходящите занимания – заради тежката екипировка, с която се борави, е по-добре да се избягва. Кайтсърфът пък дори няма да го споменаваме – повече от ясно е, че ще трябва да забравиш за него известно време.

КОЛОЕЗДЕНЕ
Няма абсолютно никаква причина да захвърляш колелото в килера за девет месеца (е, ако говорим за машина за планинско спускане, точно там му е мястото, съжаляваме). Стига да се придържаш към средно натоварване и сравнително къси дистанции (особено в първото тримесечие, когато е добре да избягваш всякакви прекалени натоварвания), колоезденето по време на бременност е съвсем приемливо занимание. Друг е въпросът доколко удобно ще се чувстваш, предвид няколкото килограма в повече, който ще ти тежат допълнително, но ти си знаеш.

ПЛАНИНСКО БЯГАНЕ
И всъщност, всяка форма на бягане е абсюлотно подходяща, стига да не се претоварваш. Въпреки че много години се смяташе, че бременните не трябва да бягат, днес митът е отдавна опроверган и забравен, и никой не би те спрял да обуеш маратонките за няколко обиколки в парка или по планинските пътеки. Единственото, за което трябва да внимаваш, особено в планината, е да не се препънеш и да паднеш. Ако това те притеснява, винаги може да се придържаш към извънградски пътища и алеи.

ВИЖ ОЩЕ: Бременна победи в полумаратон

КАТЕРЕНЕ
Спокойно можеш да обуваш еспадрилите, стига имаш досатъчно опит в катеренето и да внимаваш – никакви маршрути над категорията, в която се чувстваш комфортно (сега не е момента да минеш проекта си, придържай се към лесни неща, в които ще си сигурна). Избирай маршрути с минимален риск от падане, в никакъв случай по ронливи скали и за предпочитане, катери на горна остановка. Разбира се, с нарастването на корема ще ти става все по-неудобно в седалката – може да заложиш на такава за цяло тяло, за да намалиш натоварването.

И в никакъв случай докато си бременна не пробвай:
ГМУРКАНЕ
Ако за повечето спортове нещата са малко или много индивидуални, и зависят от личната ти подготовка и физика, в този случай всичко е ясно – гмуркането е абсолютно противопоказно по време на бременност. Налягането не само може да увреди зародиша в момента на самото гмуркане, но и да доведе до усложнения в бъдеще. Едно изследване от 1980 година установява връзката между гмуркането по време на бременност и появата на различни увреждания от типа на сърдечни проблеми, гръбначни изкривявания, липсващи крайници, рожденни белези и други.

Какви са съветите на активните майки – Радка Петкова, Каролина Калибацева и Жени Михайлова разказват за личния си опит със спорта по време и след бременност в брой ПРОЛЕТ 2017 на Списанието.

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.