Как върви подготовката в Breaking2 на Nike

Тренировка с Елиуд Кипчоге

Съвсем наскоро екипът на “Breaking2” приключи първaтa си контролна среща с главните герои в проекта на Nike за счупване на световния рекорд по бягане в маратон – Елиуд Кипчоге, Лелиса Десиса и Зерсенай Тадесе. Делегацията се състоеше от учените и дизайнери, а сред първите се намираха психолог, професор по приложна физиология и доктор по спортна медицина. Атлетите бяха посетени поотделно, в базите, където тренират.

Елиуд Кипчоге е бегачът с най-убедителни резултати на 40-километрови отсечки сред тримата претенденти. Персоналният му рекорд от 02:03:05 стои много близо до световния такъв – 02:02:57. Маратонът покрива разстояние от 42 км. Кипчоге е победител на Чикагския маратон през 2014 г. На къси разстояния, най-добрите му резултати са 12:46.53 за 5 км. и 26:49.02 за 10 км. Впечатляващият бегач е роден и живее и тренира в Кения.

Елиуд Кипчоге
снимка: nike.com/ Елиуд Кипчоге

Подготовката на Кипчоге тече в момента в планинските райони на Кения, в околностите на град Елдорет. Програмата в деня на посещение на екипа включва 12 х 1200 м. с 2 минути почивка. Кипчогe бяга един рън за около 59 секунди. За сравнение, стандартните стойности за бягане в двучасов маратон са 68 секунди за 400 метра. Тренировката на Кипчоге се случва на над 2000 м.н.в., което значи една-трета по-малко кислород за бегача, отколкото при човек, бягащ на височина морско равнище.

Един от фокусите на наблюденията е количеството кислород в мускулите на бегача преди, по време и след бягането. Движението на тези стойности дава информация колко поносимо е натоварването. Ако динамиката се повтаря за всеки рън, то темпото може да бъде задържано още дълго време; ако стойностите падат за всяка следваща отсечка, това е знак за проблем. Екипът засича стабилно състояние при Кипчоге при това темпо на бягане. Няколко дни по-късно, атлетът участва в 40-километров маратон, в съперничество с още дузина местни бегачи. Тук Nike екипът вкарва в действие вторият си експеримент, като следва Кипчоге с автомобил, изисквайки от него да консумира спортна напитка всеки 10 минути. За справка, стандартната практика е хидратацията на бегачите да се случва на минимум от пробягани 5 км.

Въпросното мероприятие е първият маратон за Кипчоге за тази година – декември и януари преминават за него в усилена физическа подготовка чрез целенасочени упражнения. Според специалистът по приложна физиология в екипа, Анди Джоунс, успеваемостта на Кипчоге трудно може да се прогнозира. Според него, по-прецизните тестове в затворено помещение, проведени преди година, не отразяват реалните му възможности, защото кениеца очевадно не се чувства комфортно в лабораторна среда – много различна от просторните кенийски плата, в които е свикнал да тича. При всички положение е рано да се заключи какъв ще е успехът на проекта на Nike. А какво мисли Кипчоге по въпроса? “Повечето ми сънародници казват, че няма да доживеят да видят човек, който бяга маратон за време под два часа. Аз мисля обаче, че ще им докажа, че грешат”, казва той.

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.