Беге-бъстъри: Качествени снежни филми от България

Интервю с Любо Янев от Yanev Media

В света на мигновеното видео споделяне, смартфоните, екшън камерите и дроновете, да заснемеш екстремно видео звучи може би най-простото и достъпно занимание. Снимаш, едитваш, слагаш любимото си парче за фон – и готово, нали? Само дето е малко вероятно да успееш да направиш нещо, което да изпъкне сред милионите подобни в youtube, още повече да събереш лайк от някой друг, освен твоя собствен и на групата ти верни приятели (които най-вероятно всичките са в клипчето).

В Брой ЗИМА 2016 на Списанието се допитахме до трима български продуценти на снежни филми, за да разберем повече за това как да снимаме качествено екшън видео без да разчитаме на голям екип и скъпа техника. В поредица от три материала на сайта ни ще ви запознаем последователно с Ристо и Димо от Ninja Squad, Любо Янев от Yanev Media и Валери Пелтеков от Hunting Lines.

Втора част: Любо Янев от Yanev Media

Любо и Тошо Яневи
снимка: Yanev Media/ Любо и Тошо Яневи на парака в Кицщайнхорн, Австрия

360: Ще ни разкажеш ли за последния си проект?
Любо: Последният ни снежен филм е видео частта на брат ми Тодор (Тошо) Янев, която снимахме март и април 2016 г. в района на глетчера Китщайнхорн, Австрия. Форматът на видеото е в характерна сноуборд видео част, с цел да надъха зрителите, с много трикове и снежни гледки от планините.

Относно бюджета, брат ми е спонсориран от няколко фирми, които ми дават екипировка за сноуборд, дрехи от Sugapoint и Boar (българска фирма), както и сноуборд от приятелите ни от Cloudnine. Миналата зима също снимах няколко проекта за местния курорт и те ми дадоха сезонна лифт карта. Но освен екипировката и картата, нямаме бюджет, правим видеата за удоволствие, от любов към спорта и планините. Липсата на инвеститори ни дава пълна свобода на това какво искаме да снимаме и кога.

360: Кои са едни от добрите тактики за постигане на хубави кадри с малък бюджет?
Любо: За начало, удобната раница и топлите дрехи са доста важни, за да осигурят комфорт през деня. Техниката често се пръска със сняг, затова е добре да има аксесоари подръка, които поддържат обективите и камерата сухи и чисти. Относно снимането, добра идея е да знаеш какви кадри/ъгли би искал да снимаш. Но бъди готов и да експериментираш с различни ъгли на място: откъде трикът на този уред би изглеждал най-добре, къде да застанеш, за да направиш по-интересен бекграунд в кадъра. Също така, добра идея е да се снимат други кадри – освен самите трикове, забавни моменти, подготовка за трика, различните уреди в парка, красиви планински гледки. Важно е да имаш добра комуникация с карача. Често, когато се снимат кадри на скок, карачът е извън полезрението ти или е много надалече. В сноуборда има стандартни знаци. Например ръцете над главата във формата на “О” означава, че си готов, а кръстосани ръце над главата, на “Х”, значи, че още не си готов, или че има някой на попивката на скока. За снимането на кадри в дълбок сняг, уоки-токита могат да бъдат от голяма полза.

360: Някои райдъри се оплакват, че снимането отнема от удоволствието на карането. Как Яневи постигат баланс между двете?
Любо: Първите няколко дни на сезона караме без да се снимаме. След като вече сме загряли, снимането ни надъхва да се пробват по-сложни и по-големи трикове. Понякога, когато искам да снимам по-специален ъгъл, докато чака карачът може да започне да губи търпение. Когато обаче работим в екип, има разбирателство и знаем, че чакането си струва по-добрия кадър.

360: Кое прави едно домашно сноуборд филмче интересно за широка аудитория?
Любо: Във всяка фаза на правенето на филма може да се правят подобрения, които помагат за крайния резултат. Например при снимането, използването на различни ъгли – с fisheye обектив, отдалече с телефото обектив, от различни страни на уреда, правят видеото по-интересно, вместо изцяло клипчето да е заснето с GoPro, поставено на каската. При обработката на видеото е важно да се поддържа интересът на зрителя, да няма много излишни моменти във финалното съдържание – например от засилката към уреда и след приземяването на трика. Последните няколко метра са достатъчни. Друго, трябва да няма повтарящи се трикове на едни и същи уред. Затова е най-добре да се избере само най-добрият трик от уреда и да се използва само него. Изборът на музика също е от значение – стилът на видео обработката трябва да си пасва с песента. Обикновено триковете изглеждат по-добре, когато бийтът на песента си пасва с момента на скачането или приземяването на трика.

Любо Янев
снимка: Yanev Media/ Тошо Янев в сноупарак Кицщайнхорн, Австрия

КИНО РАЗЧЕТ

360: Кой е един от любимите ти чуждестранни сноуборд филми изобщо? А любимо студио/ крю?
Любо: “True Life” (2002) на отбора на Forum определено е най-гледаният ми сноуборд филм. А съвременни снимачи, които следя, са Theo Muse, Pat Fenelon, Joe Carolino, студията на Pirate Film, Brain Farm, и скиорските студия на Field Production и Legs of Steel.

360: Как оценяваш портфолиото от нови филми за сезон 2016/17? Какви са общите ти впечатления от кинематографията, снимачната техника, форматите, сюжета, качеството на каране?
Любо: Нивото на сноуборд филмите през последните няколко години е изключително високо, както на карането, така и на заснемането. Добре заснетите филми определено ме вдъхновяват да продължавам да се развивам. Филмите от този сезон, които ми допаднаха с невероятна кинематография, са “Stronger”, на отбора на Union Bindings, както и новият филм на Brain Farm, “The Fourth Phase” . Очаквам с нетърпение и новия филм на Transworld Snowboarding – “Insights”.

Интервюто ни с Любо Янев от Yanev Media е част от Брой ЗИМА 2016 на Списанието. За да се снабдите с него или с някой друг от предишните броеве, свържете се с нас. А за да не пропускате брой в бъдеще, най-добре се абонирайте, толкова е лесно.

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.