Боян Николов: 121 км с каяк за 20 часа

Каякарът Боян Николов-Бенгата продължава да си поставя екстремни мисии това лято. За разлика от 2013 и 2014 г., когато той ни впечатли с продължителността на плаванията си (измина сам 1000 км с каяк в Гърция през и още над 2200 км по Дунав и три морета ), сега той има ново предизвикателство – скоростта.

Новата мисия, която е в ход, се казва „Odysseus journey 2015“. Тя е най-интензивната, която Боян си е поставял. Той прави серия от скоростни плавания в гръцки води. Отново плава сам, носейки в лодката всичко, което му е необходимо, а то се оказва, че не е много. Освен скоростта, нова е и лодката – Боян не плава със стандартния туристически или морски каяк, а със сърф ски. И както каза преди първото си скоростно плаване за един ден около Тасос – „Никога не съм сядал в такова нещо“. След като измина 90 км около гръцкия остров за едва 13 часа, Боян продължава с „Odysseus journey 2015“. Следващата скоростна мисия е Ситония, а какво се случи по време на нея, в какво прерасна и как успя да измине 121 км за 20 часа, но на друго, непланирано, място, ще научите от разказа на Бенгата, който той написа специално за 360°:

Боян Николов

Реших да направя обиколка с каяк на полуостров Ситония. Бях изчислил, че ще бъде 120+- километра и исках да го направя за един ден. Стартът трябваше да е в 6:00 ч., но се успах -приятелчето (казва се Стоянчо), което щеше да ме закара до старта в Ормос Панагияс, ме събуди. Тръгнахме и на половината път се сетих, че съм си забравил банските гащета. Върнахме се. Стартирах в 6:20, но без кафе и време за събуждане. Първите няколко часа бях почти убеден, че мисията е невъзможна – адски ми се спеше, почна да ми става лошо от мъртвото вълнение… Така, докато часът не стана 9 и нещо. Тогава спрях на един къмпинг и изпих две кафета. Тръгнах пак и всичко се намести. На този къмпинг ми беше последният разговор до края на карането. Не стигнах до там, където исках – град Никити (останаха ми десетина километра), защото денят свърши и реших да не ангажирам приятелчето да ме търси в тъмното по плажовете. Смятах, че съм навъртял 100 км, при всички положения. Не успях да измеря точното разстояние, защото по пътя батериите на GPS-а бяха паднали и докато се усетя, бях минал доста път и вече нямах точна информация за километрите.

На другия ден Стоянчо и големият му син Васил (и двамата водещи специалисти в областта на кибернетиката) наотваряха разни програми и обявиха точно колко съм изминал – 82 километра. Хвана ме малко яд и реших да направя втори опит за 120, но в залива Касандра – реших да го обиколя.

Така, два дни след обиколката на Ситония тръгнах да обикалям залива Касандра. Легнах късно, станах рано и в 5:50 бях във водата. Гребането си течеше гладко и ритмично: гребане-почивка-гребане… Към 18:00 ми стана пределно ясно, че този проект няма да завърши в светлата част от денонощието и спрях, за да изпия две кафета на някакъв плаж. Там ми беше първият и единствен разговор по време на мероприятието.

Починах си добре и продължих. Почна да се стъмва и реших да изляза и да се приготвя за нощта. Обух си неопрена, защото почнах да хипотермясвам след цял ден мокър, потърсих си челничето, но не го намерих. Обаче имаше пълнолуние и не се разстроих много. Времето беше супер. Малко преди старта-финал (в град Мармара) ме задуха насрещен вятър, но не сериозно. Финиширах към 2:30 през нощта с точно изминато разстояние 121 км и нещо за около 20 часов гребен ден.

Боян Николов

КАЯКАРЪТ

Име: Боян Николов
Възраст: 39 г.
От: София
На каяк от: 16 години
Видове каяк: white water (каяк в бързи води) – 16 г., морски каяк – 6 г.
Други спортове: парашутизъм, спелеология и кратки проби в различни други занимания, изискващи носенето на каска
Любими места за каяк: Йонийско море. Делтата на Дунав.
Екипировка по време на „Odysseus journey 2015“: GPS eTrex® 30 от Garmin, SPOT (чрез който ще се вижда в реално време „как я кара“), телефон, екшън камера Garmin Virb, ножче, вода, хранителни добавки Аквасорс, неопрен, шапка и очила. Облекло, екипировка, дори греблото са вариращи.