Велосипедно електрифициране

0
 

Сподели

Shares

Какво представлява това чудо на техниката, наречено „електрическо колело“? Кое му е хитрото? Кои видове са най-добри и какво е важно да знаем за тях? Може ли да добавим електрически двигател на любимото си колело и така да сме неуморни по баирите? За всичко това си поговорихме с човек, който се занимава именно с тях – с електрическите велосипеди. Става въпрос за Ивайло Нотев от Scoot, който ни разкри тънкости и хитрости за еко колелата.

Електрическите колела на Scoot
Снимка: miromax.lt

Какво представляват електрическите колела на Scoot? Какво е интересното при тях?

Най-важното, освен че са електрически, е че имат централен двигател от Германия. Той не е на гумата, както при много други, а се намира в предните зъбни колела. Реално благодарение на разположението му могат да се използват всички скорости, а с другите колела това не е възможно. Той дава много по-голям въртящ момент и съответно по-голяма мощност при изкачване. Това всъщност е най-важното – да можеш да се движиш нагоре бързо. При колоезденето, особено планинското, изкачването често е свързано с транспорт и лифтове, които са допълнителен разход, ограничават ни малко или много. С такова колело, което се катери мощно нагоре, имаш възможност за бърз и много по-лесен достъп местата, до които искаш да достигнеш. Това е много ценно, да откриеш „съкровището“. Тези колела ти дават по-голяма независимост и мощност.
Системата с централния двигател се доближава много до усещането от каране на кросов мотор, но без досадния шум. Възможността за лесна смяна на скорости пък, както при автомобила, намалява много консумацията на батерията.

Каква е разликата между двигателите?

Задният двигател е по-добър от предния като цяло. Предната гума иначе може да те подведе лошо и така лесно се пада. Когато е в средата няма такъв риск обаче, по-сигурно е. Когато е отзад, на едно място се събира много тежест – на колоездача, на двигателя – тогава също може да има сериозен дисбаланс. При централния двигател центърът на тежестта идва точно по средата. Физически това е най-добрата система, най-балансирана, но е и най-трудна за изработване.

Електрическите колела на Scoot

Централният двигател Bafang се предлага с различни параметри:
250W = 24V X 18A
250W = 36V X 15A
350W = 36V X 18A
500W = 36V X 25A
350W = 48V X 15A
500W = 48V X 20A
750W = 48V X 25A
Повече за него тук

Какво е теглото? Става ли много по-тежко колелото с такъв двигател?

Централният двигател е много по-лек от останалите. Постигат се по-добри стойности при теглото. Всичко обаче зависи от окомплектовката, която се използва. Стремя се да ползвам по-здрави рамки и компоненти при електрическите колела, защото те са по-мощни, развиват по-висока скорост и затова често е по-добре да бъдат и малко по-масивни и тежки. Най-подходящи за мен са рамките за даунхил с двойно окачване, мека задница.
За даунхил реално качваш около 3 кг над теглото на колелото, което е съвсем приемливо. Можеш да махнеш и батерията, ако искаш и да се спускаш без нея.

А какво представлява батерията? Колко тежи и колко издържа тя?

Може да се прави модулна батерията. Средно батериите са около 10 ампера. Това са се едно 3 батерии по 3 ампера и теглото на всяка е около 1-1,5 кг. Тези 10 ампера стигат за около 30 километра по смесен път каране само на двигател.

Електрическите колела на Scoot
Снимка: miromax.lt

Колко време трябва после за едни пълно зареждане?

Времето за зареждане зависи от зарядното, което се използва. Може да трябват 5 часа, може и 8. Аз използвам зарядно, което е по-евтино, и ми отнема около 6 часа, за да е пълна батерията. Цената му е около 40 лева и е подобно на тези, които се използват за лаптопите. По-скъпите са по 100-120-130 лева и те са по-бързи, разбира се. Имат и вградени вентилатори.

Когато въртим педалите, може ли да се зарежда батерията?

Да, зарежда се, като перпето мобиле е. Това обаче се усеща на дълъг път. Ако караш примерно 50 км, така ще можеш да имаш още 5. Зависи от терена обаче, може и да са повече.

Електрическите колела на Scoot
Снимка: miromax.lt

Може ли да свалим гумите на такова колело, за да го транспортираме по-лесно?

Да. Друго предимство на централния двигател е, че могат да се свалят без проблем каплите и така колелото да става много по-компактно. Може да се качи дори в багажник на кола. При велосипедите с преден или заден двигател това обаче не е възможно.

Още за предимствата на електрическите велосипеди ще научите тук

Електрическите колела на Scoot
Снимка: miromax.lt

Има ли допълнителни разходи, нещо по-специално при поддръжката на електрическо колело?

Месечните разходи са сведени почти до минимум, въпреки очакваното поскъпване на тока, което не бих казал, че се случва. Няма и някаква по-специална поддръжка, ако е направено добре. След година-година и половина се сменя само батерията.

А каква скорост можем да вдигнем с такова колело?

Скоростта е до настройка, според предпочитанията. С компютърчето можеш да програмираш колелото да бъде по-ефективно за града, за планина, за изкачвания, за по-високи скорости, да регулираш въртящия момент – всичко е до настройка. Ако искаш да е по-бързо колелото и караш на по-къси разстояния, можеш да го настроиш за това. Батерията ще пада по-бързо, но ще ускоряваш повече. Като цяло аз обаче не съм привърженик на високите скорости. Не е нужно при тези колела, които имат по-малка маса от моторите и могат да влизат с по-висока скорост в завоите. Ако колелото ти е много бързо, трябва да умееш добре да го управляваш и с тялото.

Електрическите колела на Scoot
Снимка: miromax.lt

Има ли възможност някой да докара колелото си при вас и да го направите електрическо?

За да стане един велосипед електрически, е хубаво той да не е нито много нисък, нито много висок клас. Нито много скъпо, нито евтино. Не всеки е подходящ. Има някои параметри, които не могат да се постигнат. В други случаи пък е по-добре да не се нарушава геометрията на колело, конструирано за други цели, и затова предпочитаме модел, който ние сме избрали.

Напоследък се вижда ясна тенденция за навлизане на електрическите двигатели, включително при планинските велосипеди. Правят се дори малки електрически скутери за планината. Усеща ли се нещо такова и в България вече?

Има тенденция, да, силно е. В България още не е много изразена обаче. Моите наблюдения са от Австрия и Германия. Там дори се правят състезания с електрически велосипеди. Катерят се с тях по склона нагоре, по черен път. Интересно е през зимата, особено с фетбайковете. Там изкачването, дори в планината, може да бъде много ефективност с нашия двигател.

Повече за електрическите велосипеди, вкл. възможност за поръчка на готов или поставяне на двигател на ваше колело, ще намерите в Scoot.bg и на 0887 58 21 00
service@scoot.bg.

Електрическите колела на Scoot
Снимка: miromax.lt

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.