halfbike: полу-колелото из целия свят

0
 

Сподели

Shares

През април се случи нещо, което до скоро смятахме за почти невъзможно – един иновативен и изцяло български продукт успя само в рамките на дни да събере близо милион долара чрез платформата за публично финансиране Kickstarter. За halfbike чухме още когато излезна първият прототип на нестандартното колело. Затова и искренно се зарадвахме да разберем, че пътят от идеята до реализацията и развитието се оказа толкова кратък за момчетата от Kolelinia – Мартин Ангелов и Михаил Кленов, двама архитекти, споделящи една по-различна визия за придвижването в града. Именно с Мартин си поговорихме по-подробно за това как еволюират идеите, колкото и нестандартни да изглеждат в началото.

halfbike

Как започна всичко?
Всичко започна от един конкурс за велосипеди, провеждан в Сеул. Това беше поводът да си разтегля въображението до крайности и там се роди идеята за супер компактно превозно средство, което се кара прав. Последва пауза от две години, проектът остана на картинки, аз в това време се занимавах с архитектура. В един момент реших да направя първия прототип, нещо не ми даваше мира да го оставя така, без да го изпробвам.

И какво се случи?
Първият прототип беше направен от старо колело, намерено на тавана, срязано на две с много модификации. Исках да се запази двигателната част на стандартното колело с веригата и педалите. В задната част добавих малко мебелно колелце за баланс. Идеята беше да се завива с усукване на тялото. Както се оказа, нещата не работят както си ги представяме и първият опит беше весела борба с некараем обект. Но! Това беше безценен урок и начало на пристрастяващата игра „какво ще стане, ако…“ Така от записи се роди идеята за завиване чрез скейт колесари. Много бързо се появи втори прототип, направен от половин балканче, трупче дърво, скейт миниатюрни колелца и дръжка от стар водопроводен щранг. Това беше първото караемо колело, кефът беше максимален и веднага започнаха планове за следващата стъпка. Целта беше нещото да започне да прилича на продукт, проектирах рамката, тогава се зароди идеята за конструкция от плоскостни елементи. Задните колела нарастнаха и се замениха с такива от лонгборд, дръжката беше лично изработена от дъб. Карането беше далеч по-плавно и приятно, нямаше спирачка, но имаше много ентусиазъм. Естествено продължение беше следващият модел с големи надуваеми задни гуми от маунтинборд със спирачна система. Рамката беше алуминиева. Покрай цялата тази еволюция Мишо Кленов, един много добър приятел, се запали по проекта и двамата с него решихме да представим колелото пред света чрез Kickstarter. Така и стана.

Crowdfunding-а е все още сравнително непопулярен инструмент за финансиране в България, но вие доказхте, че подобен подход може да се окаже повече от успешен. Как протекоха двете кампании – първата от април 2014 и втората от април 2015 г.?

Първата кампания до голяма степен беше хвърляне в дълбокото без особено да го мислим, но въпреки това се подготвихме сериозно. Беше доста трудно да достигнем целта си и до последния момент не беше решено, но успяхме. Колкото кеф имаше, толкова и стрес от това, което ни предстои – имахме да произведем 100 колела, с огромни приключения сами двамата ги сглобихме в 12 квадрата помещение и ги изпратихме на собствениците си. Междувременно, тъй като обичам да опростявам нещата до крайност, се зароди втората версия на продукта, на базата на уроците от първото производство. В някакъв момент направихме два прототипа, после още два и през началото на тази година решихме, че няма за кога да го бавим и набързо планирахме втора кампания. Този път цялата подготовка отне един месец, вместо 6, снимахме видео за два дена, последва ударна обработка на видеа и снимки, написахме кратък текст, направихме стратегията и когато всичко беше безупречно, натиснахме копчето. За 12 часа постигнахме целта си, а до края тя беше умножена по 20. Въобще не очаквахме това.

halfbike

Сега какво ви предстои?
Предстои ни много бързо да организираме производството и да намерим готини хора за екип. Нямаме търпение да видим какво предстои.

Колко халфбайка имате произведени до момента?
Около сто и нещо и за сега реакциите са изцяло положителни, което много ни радва.

Къде работите и ги произвеждате?
Съвсем скоро намерихме ново място, където да произвеждаме. Много сме ентусиазирани от мястото, искаме да го направим доста алтернативна фабрика, в която да работят готини хора.

Какво е усещането на халфбайка, има ли нещо специфично при карането му?
Доста е различно от стандартното колоездене, но и доста прилича. Първоначално на хората им идва доста изненадващо и непознато, в първите 10 минути има елемент на борба, но бързо се учи, особено ако човекът има някаква базисна двигателна култура. Карането е един микс между колоездене, джогинг и скейтборд, аз лично на моменти го възприемам и като ски, особено когато слаломираш по стръмно надолу. Най-характерното е, че не управляваш возилото само с ръце, а с цялото тяло, като пренасяш тежестта наляво и дясно.

halfbike

Къде ще ти е от полза халфбайка и какви са предимствата му?
Основно предимство е компактността му, можеш лесно да го качиш в градски транспорт, в асансьор, в багажника на колата и за кратки разстояния в града е доста подходящ. Самото каране представлява ново преживяване и активизира и до голяма степен тренира баланса и рефлексите. Това е и една от основните ни цели, да мотивираме хората да излязат навън и да пробват нещо ново, да се почувстват живи и да не търсят само комфорта пред телевизора или в удобния салон на автомобила. Човек е проектиран да подскача и да диша дълбоко.

Как се качва бордюр с халфбайк? И как се справяш с баланса по дупките на българските улици?
Бордюр се качва сравнително лесно с лек подскок и дръпване на дръжката нагоре. Заради размера на гумите е една идея по-чувствително към неравности, но за нашата действителност основният проблем е липсата на пространства, заделени за велосипедисти, за да не се пазиш едновременно и от дупки, и от шофьори. Но за съжаление за лелките в общината такова нещо като велосипед не съществува.

halfbike

Интервюто с Мартин Ангелов е част от брой Лято 2015 на Списанието. От тук може да се снабдите с предишен брой на преференциална цена. А най-добре се абонирайте, толкова е лесно.

Списание 360°, Лято 2015

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.