Функция от силата: бодибилдинг, кросфит и стрийт фитнес

Бодибилдинг, кросфит и стрийт фитнес - три пътя, една дестинация

 
0

Тази статия не е посветена на математико-физически корелации, или поне не по начина, по който ги изучаваме в училище. Вдъхновена е от най-актуалната фраза в силовите спортове към днешна дата – “функционална сила”. Т.е., такава, която не само ти позволява да вдигнеш 100 или повече кила от лежанка, ами да се чувстваш добре в тялото си.

Ерата на анаболните батки с “баси големите ръки, чуек”, слава Богу, сякаш отмина и най-добре да ги оставим в предишните две десетилетия. Днес модата е доста по-здравословна – да си “релефен” на външен вид и да можеш да тичаш и скачаш, да се занимаваш с лекота и без травми с различни спортове на открито.

Пътят към винаги недостижимото (когато постигнеш нещо, това отваря врата към нови цели) съвършенство на хармоничното тяло и функционалната сила за радост не е един. Класическият бодибилдинг, нашумелият кросфит и набиращият популярност уличен фитнес (защото лостовете и успоредките се върнаха!) са трите най-разпространени направления, които би трябвало да те доведат дотам – поотделно или още по-добре в съчетание.

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

За да обсъдим дали това е така, събрахме за разговор трима привидно съвсем различни персонажи, а именно:

– Александър Кирилов, 28 години, 200 см/101 кг, персонален фитнес треньор;

– Венера Кацилова, 32 години, 173/57, лекар;

– Апостол Саръиванов, 42 години, 181/68, управител на магазин за електроника.

Присъствието на всеки бе обусловено от факта, че практикуват трите основни дисциплини, изброени по-горе – Алекс преподава на клиентите си най-вече традиционен фитнес в зала, Вени е отдадена на кросфита, а Апо всеки ден е на успоредките. В рамките на очакваното (макар че от журналистическа гледна точка се надявахме на обратното!) дискусията не се получи като шоу “Сблъсък”, в което всеки да хвали своя избор и да изтъква предимствата му пред другите. Напротив, интердисциплинарният подход бе отчетен от тримата, включително на базата на личния им опит.

Алекс, който е фитнес консултантът на “360” и от два броя предлага комплекси за упражнения на читателите, е бивш републикански шампион по баскетбол с “Лукойл” на Тити Папазов, бил е още хандбалист и спринтьор. От шест години работи като персонален треньор и се стреми да интегрира в индивидуалните програми максимално разнообразие от натоварвания.

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

“Тренирам хората, за да са функционални за живот, да се чувстват по-добре в тялото си, да се наспиват, да могат да правят повече секс. Тежкото тяло с огромни мускули не е естествено, няма го в природата. Един тигър, ако натрупа такава свръхмаса, няма да оцелее”, твърди треньорът.

Апостол също се е занимавал с много спортове – ски, плуване, бодибилдинг, ММА, а от четири години с даунхил колоездене. “Именно даунхил е голямата ми страст и се занимавам всеки ден със стрийт фитнес, за да бъда в оптималната си форма с байка в планината. Да съм съсредоточен върху терена и техниката си на каране, без да мисля за евентуални ограничения от страна на тялото си. Повечето хора правят почивки по време на състезание, аз винаги карам цялото трасе наведнъж. Има и друго – при евентуално падане, най-надеждната броня е собствената ти мускулатура, тя те пази от травми”, споделя той.

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

Венера започва с класически фитнес, но след това превключва на кросфит тренировки, които се оказват страст и начин на живот за нея, събирайки елементи от вдигането на тежести, леката атлетика, гимнастиката. Кросфитът е основан на предизвикателства – за време или за брой повторения. Питам я като лекар доколко това крие опасност за здравето. “Зависи колко добре познаваш тялото си. Има една граница, която всеки път трябва да преминеш, за да надскочиш себе си, но с много малко, преди да е станало опасно. Това се усеща трудно, понякога се подлъгваш, че можеш да продължиш още, но с времето се научаваш. Противниците на кросфита използват като аргумент срещу него именно риска от травми, но за да ги избегнем, тренираме продължително правилната техника на изпълнение”, разказва тя.

“Много хора бързат, нямат търпение. Затова взимат стероиди, вдигат големи тежести, преди да са усъвършенствали движенията и по този начин вредят на здравето си. Идват в залата, за да тренират не тялото, а егото си, важно им е да кажат – вдигам еди колко си килограма, а после се контузват и се връщат в първи клас. Малцина работят с пълен контрол върху използваната тежест – а имаме инерция, имаме отклонение от равнината и тези фактори не се отразяват никак добре на ставите и сухожилията”, коментира Алекс. И добавя: “Ако си решил да взимаш “зоб”, просто не тренираш при мен”.

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

“Ако някой смята, че резултатите идват лесно, едва ли не от само себе си, това е огромна заблуда”, категоричен е той. “Идва някой и ми казва: “Искам да имам като твоите плочки”. Ама как да имаш, като нито се храниш като мен, нито имаш моя ритъм на живот. Обаждаш ми се, записваме час, обясняваш ми какви цели искаш да постигнеш. Аз давам каквото мога, ти даваш каквото можеш. Защото аз мога да ти покажа пътя, но ти трябва да го извървиш. Във фитнеса няма лъжа, няма измама – колкото даваш, толкова получаваш. Ако даваш 100% от себе си, получаваш 100% възнаграждение за усилията си. Но не са само тренировките – 100-те процента включват хранене, възстановяване, време за сън, по-нисък стрес. Ако искаш да се забавляваш по цяла нощ, това е твой избор. Защото за мен спортът е начин на живот, а за много от хората е нещо допълнително”, споделя фитнес експертът.

Очевидно за Апостол нещата стоят по същия начин, защото режимът му напълно изключва партита и алкохол… “Ставам в 5 всяка сутрин и отивам с питбула си на успоредките в някое от училищата в близост до дома ми. Всичко се прави за време с максимално натоварване, всеки ден преди работа. Тренирам всички мускулни групи и постоянно въртя упражненията, за да избегна адаптацията. Не повтарям в два поредни дни една и съща програма – ако ще ¼ от тренировката да е, но трябва да има промяна. Защото когато правиш едно и също, не можеш да очакваш различен резултат, спираш да се развиваш. Тренировките ми са базирани на идеи, които взимам от различни места – много гледам и чета за програмата на ММА бойците, както и за кросфит. Най-лесно се тренира по класическия начин – в залата с големи тежести, с дълги почивки между сериите, със стабилно похапване всеки ден. Но има и по-интересни начини – да си поставяш цели, свързани с конкретни постижения, а когато успееш, удовлетворението е много по-голямо.”

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

Интересно и вдъхновяващо е, че без да се фокусира върху визуалния ефект, той получава в резултат супер релефно тяло, при това на 42 години, отвъд “на попрището жизнено в средата” (по Данте).

“Да, на всеки му харесва да изглежда добре, но при мен това е следствие, не е цел. Независимо дали ще е даунхил колоездене или нещо друго, смисълът на спорта е да си възможно най-добрата версия на себе си. Дълги години съм практикувал класически фитнес в зала, имал съм близо 100 килограма масивна мускулатура, но сега не ми трябва такава. Не разделям направленията – бодибилдинг, кросфит, уличен фитнес. Просто това, което правя в момента, е оптимално за целите, които си поставям. Ако човек има цел и знае какво прави – всичко се получава. “Здрав дух в здраво тяло” – това ме кара да спортувам. Защото когато човек не се движи, той е в застой не само физически. Добрата кондиция ти позволява да правиш по-добре всичко, с което се занимаваш…”

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

За разлика от Апо, който блъска сам на лостовете, Вени тренира в група. За нея е важно, че се чувства част от общност, в която има съревнование… “Състезаваш се първо със себе си, а след това и с останалите. Жените много се стараем, когато можем, да засрамим мъжете”.

И несъмнено й се получава – в края на разговора помолихме тримата да представят по една своя тренировка, като тази на Венера е предизвикателство за време, а тя я изпълнява за впечатляващите 12 минути!

Преди обаче да се опитате да приложите върху себе си някоя от тренировките, посочени тук, имайте предвид, че те са базирани на личния опит на напреднали атлети и взимането им наготово може да е рисковано. А колкото и да сте опитни във фитнеса, не пристъпвайте към тренировка без подобаваща загрявка. Или, както казва Алекс, “да раздвижиш всички стави – има течност между тях, която служи като смазка, и тя трябва да се използва. Повечето хора се качват за 2-3 минути да потичат на пътеката и погрешно смятат, че са готови за тренировка с тежести. Правилото в моите тренировки е сигурността на първо място – трябва да си здрав, за да можеш да тренираш”.

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

Една тренировка на…

Алекс

“Най-често, когато искам да изтезавам себе си и нямам много време, тоест трябва да се “убия” максимално бързо, правя следния комплекс. Допада ми доста и качва пулса над 200″

  1. Изхвърляне с дъмбел (30 кг) от приклякане до изпъната ръка над главата – по 10 повторения с всяка ръка
  2. Бърпи (от изправен стоеж приклякаш с ръце на земята, изхвърляш краката назад, правиш лицева опора, връщаш се в изходна позиция и подскачаш с пляскане на ръце над главата) – 20 повторения
  3. Суинг с пудовка (32 кг) – 20 повторения

Това е един цикъл, тренировката включва 5 цикъла за възможно най-бързо време, общо 300 повторения.

Венера

  1. Планински катерач – 200 повторения (по 100 с всеки крак)
  2. Клякане със собствено тегло – 90 повторения
  3. Ходещи напади с пудовка (16 кг), държана пред гърдите – 80 повторения
  4. Сит-ъп коремна преса – 70 повторения
  5. Лицева опора – 60 повторения
  6. Ротация от планк – 50 повторения
  7. Клек с подскок – 40 повторения
  8. Бърпи – 30 повторения

БОДИБИЛДИНГ, КРОСФИТ И СТРИЙТ ФИТНЕС – ТРИ ПЪТЯ, ЕДНА ДЕСТИНАЦИЯ

Апостол

  1. Набиране на лост с редуване на тесен и широк хват – 20 повторения
  2. Кофички – 30 повторения
  3. Лицева опора “диамант” с тясно разположени длани – 30 повторения

Това е един цикъл, тренировката включва 5 цикъла с по 30 секунди почивка между всяка серия.

  1. Подскок с високо вдигане на колената – 3 серии х 100 повторения с 1 минута почивка между сериите
  2. 50 метра спринт – 5 повторения с 5 секунди почивка между всяка
  3. Коремна преса на успоредка с вдигане на краката – 5 серии х 50 повторения

Снимките са направени от Яне Голев в зала Sport Evolution в Зимен дворец на спорта, Студенстки град, София.

Статията е част от брой ПРОЛЕТ 2015 на Списанието. Ако сте го пропуснали, не се притеснявайте – свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена.

Пролет 2015
Списание 360° – Пролет 2015
   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.