Да ти е топло, въпреки студа

 
3

Няколко полезни съвета как да се справяме с екстремно ниски температури, благодарение на малко повече мисъл и правилен подход към облеклото.

Ейдриън Хейс

На снимката: Ейдриън Хейс, който определено не се страхува от студа. Повече за него и полярните му приключения може да прочетете тук.

Всичко е въпрос на отношение

Ако си мислиш, че ще ти е студено и неприятно, най-вероятно ще ти е студено и неприятно. Важно е да осъзнаем, че благодарение на добро облекло, правилно поведение и достатъчно внимание, може да ни е топло, без значение от температурите. Лесно е да кажеш, че мразиш студа, но всъщност истината е, че мразиш да ти е студено. Факт, неприятно е, дори болезнено. Но не е толкова трудно да ти е топло, дори при много ниски температури.

Принципът на събличането

Да ти стане прекалено горещо, докато си в движение, е най-често срещаната грешка, която допускаме в студено време. Тялото отделя огромно количество топлина, докато е под натоварване. А когато ти стане горещо, се потиш и влагата заменя топлия слой въздух между тялото и основния слой дрехи. В момента, в който тялото спре да се натоварва, изстиваш много бързо, и малко по-късно вече ти е студено.
Решението? Най-добре да започнете с по-малко слоеве дрехи, отколкото си мислите, че ще ви трябва, и да продължите да се обличате, когато сериозното натоварване започне. Ако пък вече сте се облекли добре, събличайте се ПРЕДИ да ви стане топло.

Няма такова нещо като студ, само недостатъчно слоеве

Ако ви е студено, добавете още един слой. Една много добра схема за наслоявяне при студено време е:
1.Основен слой тениска (абсорбация)
2.Тънък основен слой блуза с дълъг ръкав (абсорбация)
3.Средно дебел основен слой блуза с дълъг ръкав (абсорбация)
4.Вълнено яке (изолация)
5.Тънко пухено яке (изолация)
6.Вятъроустойчив шел (защита от вятър)
7.Пухено експедиционно яке (изолация)
Слоеве 1, 2 и 3, както и 6, са за периодите с активно натоварване. Слой 4 е за много студено време и ниско ниво на натоварване. Слой 5 е за палатката, а слой 7 – за периодите на почивка и престой.

Голямото пухено яке

Няма много ситуации, в които дебелата пухенка няма да ви стопли. Добре е винаги да имате една в раницата за случаите, в които температурата на тялото рязко падне. Ако по време на движение и натоварване сте облечени с минимално количество слоеве, така че да не прегреете, в момента, в който спрете за почивка или за да подготвите лагера, веднага обличайте пухенката, за да поддържате постоянна телесна температура.

Яж, пий и бъди щастлив

Да, понякога може да е трудно да ядеш и пиеш в студено време, но тялото има нужда от това, за да има достатъчно енергия и да произвежда топлина. Хапвайте и пийте течности редовно през деня, най-добре на всеки час, за да сте сигурни, че има достатъчно гориво в резероара, за да се справите с предизвикателствата пред вас.

Внимание и повече внимание

Не забравяйте непрекъснато да обръщате внимание на това как се чувствате, колко точно ви е студено, как са пръстите на ръцете и краката ви. Отчитайте фактори като температурни промени, наличие на вятър, умора. Всеки ден и всяка ситуация е различна. Ако усетите болка, е време да спрете и да предприемете промени в облеклото или натоварването си.

Нинджа стил

Не забравяйте – шапка, лека балаклава (маска) и топла яка, за да предпазите главата и шията. Сваляйте ги по време на голямо натоварване, за да охладите бързо температурата си.

   

3 КОМЕНТАРИ

  1. Абсолютно нищо за чорапите и ръкавиците, а и за шапките е прекалено постно. *Носете шапка*??? Поне две шапки плюс балаклава трябват. Ръкавиците минимум два броя, че понякога вятърът ги грабва и заминават, а без ръкавици сте жив за оплакване.
    Вълнено яке??? Предполагам за полярните условия си е ок, ама колко от нас са се запътили натам. Вероятно е доста тежко това яке и тук не ви трябва.Една сериозна пухенка е достатъчна и за почивките и за палатката. Няма нужда от тънка пухенка отделно за палатката. Раницата не е бездънна, а и трябва да се носи на гръб.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.