Дзен и изкуството на босоногото тичане

 
0

Босоногото тичане е не само за етиопски маратонци и почитателите на книгата “Родени да тичат”. Изследванията доказват, че босото тичане е много по-естествено за човешката физика отколкото обутото, да не говорим, че е практикувано и изпитано далеч, далеч по-дълго. Ако решите да опитате обаче, добре ще е първо да се подготвите с малко информация, която 360° услужливо ви предлага под формата на дзен съвети.

Босоногото тичане

1. Плавен, бавен преход

Много хора трябва да минат през важна психологическа настройка, за да започнат да тичат боси. Важно е да започнете плавно, с малки разстояния с ниска скорост и постепенно да увеличавате натоварването, за да не “предобрите”. Разбира се, тази подготовка на бавно навлизане изисква търпение, но ще си струва. Ако се стремите в началото да подобрите концентрацията си, да правите бягането по-осъзнато отколкото бързо и продължително, ще имате много по-добри резултати в дългосрочен план, ще се чувствате по-добре и ще имате повече дзен увереност.

2. Шшшт!

Второто правило за добра кондиция по време на босоного тичане е просто: Млък! Тед МакДоналд, който е известен лекоатлет, босоног бегач, когато тренира състезатели им дава тапи за уши, за да могат да се концентрират в движенията и усещанията си. При босото тичане и ходене хората интуитивно стъпват на пръсти със стъпала напред. Стъпвайки с издадени крака и на пръсти намаляваме напражението върху петите. Пристъпвайки на пръсти, изведъж откриваме, че звукът от движението спира. По този тих начин са ходели и тичали предците ни, така стъпват и животните – ситно и тихо. Босият дзен бегач тича тихо, като животно – ловец.

Босоногото тичане

Тед МакДоналд: “Има едно специфично усещане за лекота на тялото при тичането бос, което никога не може да се изпита с обувки.”

3. Съживяване на ритъма

Босите бегачи имат напълно различна крачка от тичащите с обувки и тези по хамстерски пътеки във фитнеса. Това прави тичането им не само по-леко и по-тихо, но крачките са по-къси и по-бързи. Според МакДоналд идеалното темпо е около 180 малки стъпки в минута. Малките бързи стъпки “омекотяват” преминаването през грапави и скалисти терени. Дзен бегачът трябва да може да тича, подскачайки бос от морена на морена на Витоша.

Босоногото тичане

4. Фина настройка на баланса

Представете си следното: Човек тича по тесен въжен мост с делва пълна с вода…почти като етиопка, връщаша се с 5 литра вода от съседното село, което е на 20 километра. За да се запази баланс трябва коленете да са сгънати и еластични, главата да стои изправена над раменете, центъра на тежестта да е в средата на тялото. Това е перфектният баланс, програмирани сме изначално да се стремим към него. Балансът не е нещо, за което трябва да мислим, той е настройка, която трябва просто да намерим. Откривайки баланса си в бягането и ходенето боси, ще можем да поддържаме тялото си изправено и пъргаво.

Босоногото тичане

Една от основателките на компанията Patagonia ходела боса на училище в Калифорния. След поредица от забележки и викане на родителите, тя решила да се вземе в ръце (или по-точно “в крака”) и увила връзки за обувки около стъпалата си, обяснявайки, че това са новите ѝ модерни обувки.

5. Търси в тялото си

Най-важният съвет е привидно прост: Развивайте съзнание за тялото си. Това обаче е далеч по-лесно да се каже, отколкото да се направи. Оставете музикалния плейър когато отивате да тичате и разкарайте всичко останало, което блокира или отвлича вниманието ви. Тед МакДоналд съветва: “Опитайте се да се свържете с тяло си и особено с крака си. Това е нещо много сложно, което не можете да си купите или сготвите, трябва да сте готови за него.” McDonald допълва “Това е преосмисляне на това какво означава да бъдеш човек.” С други думи, босото бягане е повече промяна в мисленето, отколкото промяна в крачката. Дзен!

Тед МакДоналд, легенда в бягането: “Дори и най-добрите технологии, които някога ще притежаваме при обувките, не могат да надминат това, което вече са ни дали предците ни.”

Босоногото тичане

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.