Боровец: фрийрайд зони

Ски зоната Боровец покрива огромна територия и предлага множество писти и фрийрайд зони.

 
0

Сподели

0Shares
Снимка: Виктор Троянов

Ски зона Боровец предлага разнообразие от склонове с различен релеф, подходящи, както за начинаещи, така и за експерти. Лифтовете на курорта дават лесен достъп до зоните за свободно каране, а с малко ходене можете да стигнете и до по-закътани и малко използвани спотове.

Повечето от извънпистовите места за каране изискват добра снежна покривка, а някои от зоните и точна преценка за лавинната обстановка. При всички положения извънпистово каране трябва да се предприема само след ясна оценка на възможностите ви като карач, подходяща екипировка и в компанията на адекватни хора.

Курортът Боровец е оборудван със станции за проверка изправността на личните лавинни уреди. Някои от най-лавиноопасните зони са обозначени, но не забравяйте, че карането извън пистата е на собствена отговорност и при взимането на решение да карате по такива терени разчитате предимно на себе си и на приятелите, с които карате.

Ако сте начинаещ извънпистов карач, следвайте следните два съвета:

Първо усвоете основни техники на каране в дълбок сняг близо до пистите.

Информирайте се непрекъснато и изучавайте планината, свободата е скъпа и изисква знание!

Долна Зона

1. Над Фонфон

Една от най-известните и лесни зони за свободно каране на Боровец е от връхчето над писта Фонфон. За да стигнете дотам, трябва да се спуснете от горна станция на кабина. След спускането на стръмната част на писта Харамията трябва да се отбиете вдясно точно преди стеснението на пистата. От там 5-10 мин. ходене нагоре ще ви отведе на върха. Отгоре имате възможност да се спуснете към Ястребец по необработента част на пистата или да хванете рида от дясната страна на писта Фонфон в посока връх Иконостаса. Преди върха трябва да изберете подходяща просека по склона, в скиорско ляво, за да се върнете към кабината. Важно през цялото спускане е да следите долната част на писта Фонфон и междинната станция на кабинка, за да не слезете прекалено ниско. Не препоръчваме карането да се прави при слаба видимост.

Снимка: Capelle

2Под лифта Ястребец Експрес

Най-лесният и достъпен терен за фрийрайд е директното спускане под седалковия лифт „Ястребец“ Експрес. Склонът има приличен наклон, а естественият релеф от двете страни могат да направят спускането изключително приятно особено, ако се кара с по-висока скорост. На места, може да се навлиза и в гората отдясно. Спускането свършва с пресичането на ски пътя свързващ пистите Ястребец 1 и Ястребец 2. Проблемът на това каране е, че е много достъпно и само първите карачи могат да се възползват от хубавия сняг. Наклонът е умерен и го прави добро място да развите уменията си за каране в нобработен терен. Ако обаче сте абсолютни начинаещи в неотъпканото, по-добре не влизайте там – само ще бедставте, разваляйки снега за хората, които знаят как да го използват и които е много вероятно да ви видят от лифта и да получите похвала към майка ви за паудър възпитанието ви.

Снимка: Иван Калибацев

3. Ивица между Фонфон и Ястребец 1

Влизането става директно от горната част на Ястребец 1, скиорско дясно по посока междинна станция на кабинката. Теренът в началото е с по-рядка растителност. Релефът изисква добра снежна покривка, защото на места има скрити храсти и клекове и има риск от спъване и контузия. При хубав сняг склонът предразполага за каране на скорост и скачане през снежните „гъби“. Теренът не предразполага загубване, защото естествения наклон ще ви изхвърли на писта Фонфон или кабина. За по-дългите линии се държи направление скиорско ляво и излизането е на междинна станция на кабината. От там можете да се придвижите обратно нагоре, да продължите по ски пътя или с 2-3 минути ходене да излезете обратно към Ястребец 1, достатъчно високо, за да хванете лявата горската ивица на Ястребец 1, ако държите да продължите да карате през необработени терени.

Снимка: Виктор Троянов

4. Ивица между Ястребец 1 и Ястребец 2

Влизането е отново от пистата Ястребец 1, след нивото на междинна станция на кабинката. Преминавате равната част на пистата и в началото на стръмния участък, се отбивате в скиорско ляво. Периметърът представлява горски пояс с просеки, които се редуват с по-гъсти части. Гората е стръмна, пълна със затрупани дънери, които могат да се скачат, карането е изключително забавно и приятно. Пресичате първата връзка между Ястребец 1 и Ястребец 2 и скиорско дясно можете да хванете отново гората, като се излиза чак на долния ски път свързващ пистите. Препоръчително е първото каране на този спот да е с някой, който го е минавал, защото при неточност има вероятност от попадане в гъсти части на гората!

Снимка: Виктор Троянов

 5. Плажът

Една фрийрайд класика, която за съжаление не работи всяка година. Заходът е от горната станция на кабина, право надолу, посока Мусаленска пътека. Представлява огромен склон покрит с клекове и постоянен наклон, за който трябва голямо количество сняг. Ако след средата на склона се държи направление леко вляво, спускането може да се удължи и да се хване част от горската част над Мусаленска пътека. Едно важно уточнение, ако се поеме наляво твърде рано има опасност от натъкване на скални прагове и тогава трябва да се върнете обратно! Мястото е в непосредствена близост до ски пистите, но е доста диво и изисква повишено внимание. В местността преди години, в началото на пролетта скиор се натъкнал на мечка, току що събудена от зимен сън. Човек трябва да има едно наум преди, когато се насочи към тази зона.

Препоръчително е първото спускане да е с някой, който познава терена!

Снимка: Ния Попова

Горна зона

1. Клековите полета между Маркуджик 2А, 2Б и Маркуджук 3 и вдясно

Една лесна и бърза зона за извънпистово каране. Голяма част от зоната може да се достигне със седалковия лифт на Маркуджик 2, но най-добре е да се качите с тройката. Гледайки отгоре, от ляво- надясно, наклонът става по-голям, а склонът съответно по-игрив с образувани естествени фийчъри от затрупаните клекове. По-лявата зона е добра „площадка“ за скиори и бордисти, които тепърва навлизат във фрийрайда. Скиорско дясно от линията на влека Маркуджик 3 склонът е най-стръмен и е първата цел на по-опитните извън-пистови карачи след снеговалеж. Тъй като се кара предимно върху поле от клекове тази зона изисква много сняг и започва да „работи“ чак в разгара на сезона.

Снимка: Виктор Троянов

2. Лавината

Може би най-популярният склон в горната зона, разположен скиорско дясно от Маркуджик 3. Слиза се от влека и се бие силен десен траверс до страничния хребет. Макар лесно достъпен и наглед лек склон, това е силно лавиноопасна зона, която често подценяваме и в миналото е взимала жертви в това число и опитни планинари, като хижаря на х. Мусала. Трябва много добре да се прецени лавинната обстановка преди да се кара по въпросния хребет. Вариантите на спускане след траверса са право надолу по широкия склон, който представлява своеобразен разлят улей или по самото ребро. Пускането по реброто е по-интересно и технично, особено в долната част. Релефът предлага скали, подходящи за дропове. След снеговалеж придружен от силен вятър почти винаги се образуват снежни дъски на подветрения десен хребет. Задължително е карачите да са снабдени с лавинни атрибути – пипс, сонда и лопата, както и да са обучени да ги ползват.

Снимка: Виктор Троянов

3. Беккънтри зона

За по-опитните беккънтри карачи алтернативен вариант за спускане е склонът над хижа Мусала, което обаче изисква изкачване по билото от Маркуджик 3 към връх Алеко до първото предвършие. Пътят е сравнително лек и кратък.

Склонът образува широк улей с по-стръмен наклон, който също е лавиноопасен и е добре карачите, които ще изберат този вариант на пускане да имат богат опит в извънпистовото каране и тренинг за боравене с пипс, сонда и лопата.

Съветваме ви да за подобни спускания да сте оборудвани с ABS раница!

Снимка: Виктор Троянов

В района на Боровец има и още специални фрийрайд зони като горите около лифт Ситняково и дългото спускане към Бели искър, за които обаче ще ви е нужна помощта и насоките на местните карачи, затова ще спестим подробностите за тези места тук.

Боровец фрирайд зониМаркираните зони на картата дават обща насока за района, но не са базирани на GPS координати. Безпроблемното изпробване на маршрутите зависи от вашия опит в извън-пистовото каране и ориентация в планината и е на ваша отговорност!

боровец - фрийрайд зони
Снимка: Иван Калибацев

Сподели

0Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.