Пропуски в черновата на ЗДвП, касаещи колоездачите

 
0
Колоездене
Снимка: greatbiketours.com

Множество липси и противоречия в черновата на ЗДвП посочиха от сдружение “Велоеволюция” в съобщение до медиите. От Сдружението са изпратили официалното си пълно становище и до министъра и зам.министъра на вътрешните работи, председателя на работната група, изготвила промените и министъра на транспорта и информационните технологии.

Три нови проектозакона, целящи да заменят действащия Закон за движение по пътищата (ЗДвП), бяха изготвени от работната група: Закон за движение по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачи на моторни превозни средства. От “Велоеволюция” се съсредоточават върху ЗДвП, защото именно в него се съдържа най-много информация, касаеща колоездачи.

Колоездене в града
Снимка: mec.ca

Ето какви са пропуските в проектозакона, които посочват от Велоеволюция:

(публикувани без редакторска намеса от страна на 360mag.bg)

  • продължава да липсват дефиниции за велосипедна инфраструктура – проектозаконът не различава велосипедна алея от велосипедна лента, двупосочна от еднопосочна велоалея и т.н.
  • правилата за поведение на велосипедисти при типови ситуации продължава да не са изяснени. Оставено е, както досега, общини и проектанти да тълкуват каква е правилната организация на движение при кръстовища с различни типове вело-инфраструктура. Вече сме потърпевши от недомислени велоалеи и законът трябва да коригира това.
  • направен е опит да се повиши възрастта на която деца могат да са водачи на велосипед на пътното платно, но всъщност е допуснато противоречие между членове от закона.
  • на велосипедистите е забранено да карат изправени?!? Ако желанието на законодателя е да ограничи рискови прояви на пътя, то нека се изрази по-ясно, без да се забраняват ключови умения, необходими на велосипедистите за реакция на условията на пътя.
  • пропуснато е наказание за водачи неосигуряващи предимство на велосипедист на велосипедна пътека.
  • пропуснати са конкретни глоби за паркиране, престой или движение на МПС по велосипедни пътеки, велоалеи и вело-ленти, макар тези действия да са забранени в проектозакона.
  • в противоречие на директива на ЕС се въвежда изискване за категория на водач на “велосипед с двигател”, без да е изяснено с електрически или ДВГ, с каква мощност и др. Подобно изискване би имало негативно влияние върху пазара с електрически велосипеди, което очевидно е подценено.
Колоездене в града
Снимка: news.northeastern.edu

От Сдружението посочват още и неефктивността от залагането като задължително в закона носенето на каски и светлоотразителни жилетки. “Велоеволюция” е получила информация, че Европейската федерация на велосипедистите (European Cyclists Federation, ECF) също е отправила препоръки към МВР против въвеждането на “екипировката” като задължителна за всеки колоездач.

“Основният съвет на ECF към българските власти е вниманието да бъде насочвано към подходящо отделяне на велосипедното движение от автомобилното, както и към ефективни мерки за намаляване и спазване на скоростта на движение в населените места.” – се казва в съобщението.

“Ползата от индивидуалната употреба на тези защитни средства е несъмнена и ние не я отричаме! Смятаме, че най-добрата защита е познаването и спазването на ясни правила за движение. Употребата на каски и светлоотразителни жилетки и елементи може и трябва да бъде активно насърчавана, но не и законово налагана.” – заявяват от Сдружението.

“Велоеволюция” настояват за оттегляне и преработване на проектозакона и включване на представители на велосипедни организации в работните групи. Пълното становище можете да прочетете тук.

   

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.